Tom's BMW F30 316i Wordt Mercedes C350
Geplaatst: di 26 jun 2018, 13:35
Het moest er natuurlijk van komen. Een grotere auto nu er een kleine onderweg is.
Voor mij was de keus eigenlijk vanaf het eerste moment duidelijk. Ik wilde graag een BMW 3-serie touring E91 LCI met minimaal een zespitter en het liefst een handbak. Hoe kom je dan bij een F31 316i uit hoor ik u denken? Dat zal ik nader toelichten. De E91's die ik op het oog had hadden allemaal minimaal een ton op de teller, stonden vaak bij een handelaar in Duitsland en hadden vaak ook nog de nodige upgrades/aanpassingen nodig om hem helemaal naar mijn smaak te maken. Denk hierbij aan achterstallig onderhoud, verkeerde wielen of in sommige gevallen zelfs een compleet interieur.
Zaken die de zoektocht ernstig versmalden:
- liever geen leder
- MOET sportstoelen hebben
- Indien navi, navi professional
- MOET xenon
- absoluut geen schuifdak
- volledige onderhoudshistorie
- onder de 100.000 kilometer
- geen 19 inch wielen
- geen breedset
- cruise control is een must
Hoe langer ik er overe nadacht hoe minder zin ik had in zo'n avontuur. Het wisselen van een interieur is niet het einde van het werk maar toch al gauw een dag werk als je alles goed wil doen evenals een flinke investering waar je in het gunstigste geval een heel klein beetje van terugziet. Veel van de auto's die ik tegenkwam voldeden niet aan bovengenoemde eisen en kwamen soms zelf helemaal niet in de buurt.
Aangezien deze auto niet alleen voor mij is maar mijn betere helft er minstens zoveel in gaat rijden had zij ook het nodige in de melk te brokkelen. Daar waar ik mij blind aan het staren was op een 335i, om er vervolgens een 500pk monster van te maken keek zij meer naar jongere auto's met lagere kilometerstanden. De F31 kwam zodoende in zicht. Ik heb de nodige ervaring met de F30, mijn vader heeft er twee gehad waarmee hij met de eerste in één jaar 140k heeft gereden en met de tweede 180k in twee jaar. Best wat kilometers dus waarbij ik de auto ook veelvuldig meenam naar Duitsland. Met de tweede heb ik zelfs met 260 een duif op de ruit gehad, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Vanaf het moment dat de optie voor een F31 openstond was mij duidelijk dat de zescilinder wens voorbij was. Een F31 335i is simpelweg onbetaalbaar. De F31 328i was binnen bereik met een hele forse kilometerstand (160k plus) en datzelfde ging grotendeels ook op voor de 320i, waarin je twee varianten hebt. De EDE en de gewone. De EDE heeft anders dan de typeaanduiding doet vermoeden geen tweeliter maar een 1.6. De interessantere auto's waren toch vaak de ex lease auto's met een flinke kilometerstand. Dat maakte de vijver om uit te vissen direct een stuk kleiner.
Ondertussen was ik sinds april aan het zoeken naar een geschikte auto zodat we er mee op vakantie zouden kunnen gaan maar bracht de zoektocht mij amper verder. Totdat ik via een ander forum een F31 316i op de korrel kreeg. Zilvergrijs, blank glas, navi prof en een M-pakket. Een bijzonder mooie spec. Een snelle blik op de specs leerde mij dat, hoewel het de instapper betreft en het beslist geen race auto is een 316i eigenlijk moet volstaan. 9.0 naar de honderd en 205 op top is voor alledag prima. Daarnaast zit er bijzonder veel potentie in de 1.6 motot en is deze heel eenvoudig naar 220pk te tunen. Dat gaf de burger moed! Enige nadeel aan bovengenoemde 316i was de kilometerstand van een ton. Dat was eigenlijk iets meer dan ik had willen hebben. Daarom autoscout nog maar eens aangelsingerd waar ik uiteindelijk onze 316i tegenkwam.
Mijn perfecte spec: 18 inch wielen (ik ben van de kleine wielen maar deze staan echt super goed), navi professional, zilver grijs metallic, xenon lampen en een stoffen sport interieur. Ik had hem letterlijk zelf zo samen kunnen stellen. Stond te koop bij een dealer en is volledig dealeronderhouden van de eerste eigenaar. Om eerlijk te zijn was het een weinig rationeel besluit, ik was op slag verliefd. De proefrit bracht geen rare zaken aan het licht (ik was aangenaam verrast door de kracht van de 1.6 motor) en de koop verliep soepel. Een week later werd er een prachtige BMW 316i bij ons gebracht en vanaf dat moment zijn wij de trotse eigenaren van deze auto.
Tijd voor wat foto's en dan zal ik eens beginnen aan het verslag van de eerste roadtrip. We hebben hem immmers om te rijden....
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
Voor mij was de keus eigenlijk vanaf het eerste moment duidelijk. Ik wilde graag een BMW 3-serie touring E91 LCI met minimaal een zespitter en het liefst een handbak. Hoe kom je dan bij een F31 316i uit hoor ik u denken? Dat zal ik nader toelichten. De E91's die ik op het oog had hadden allemaal minimaal een ton op de teller, stonden vaak bij een handelaar in Duitsland en hadden vaak ook nog de nodige upgrades/aanpassingen nodig om hem helemaal naar mijn smaak te maken. Denk hierbij aan achterstallig onderhoud, verkeerde wielen of in sommige gevallen zelfs een compleet interieur.
Zaken die de zoektocht ernstig versmalden:
- liever geen leder
- MOET sportstoelen hebben
- Indien navi, navi professional
- MOET xenon
- absoluut geen schuifdak
- volledige onderhoudshistorie
- onder de 100.000 kilometer
- geen 19 inch wielen
- geen breedset
- cruise control is een must
Hoe langer ik er overe nadacht hoe minder zin ik had in zo'n avontuur. Het wisselen van een interieur is niet het einde van het werk maar toch al gauw een dag werk als je alles goed wil doen evenals een flinke investering waar je in het gunstigste geval een heel klein beetje van terugziet. Veel van de auto's die ik tegenkwam voldeden niet aan bovengenoemde eisen en kwamen soms zelf helemaal niet in de buurt.
Aangezien deze auto niet alleen voor mij is maar mijn betere helft er minstens zoveel in gaat rijden had zij ook het nodige in de melk te brokkelen. Daar waar ik mij blind aan het staren was op een 335i, om er vervolgens een 500pk monster van te maken keek zij meer naar jongere auto's met lagere kilometerstanden. De F31 kwam zodoende in zicht. Ik heb de nodige ervaring met de F30, mijn vader heeft er twee gehad waarmee hij met de eerste in één jaar 140k heeft gereden en met de tweede 180k in twee jaar. Best wat kilometers dus waarbij ik de auto ook veelvuldig meenam naar Duitsland. Met de tweede heb ik zelfs met 260 een duif op de ruit gehad, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Vanaf het moment dat de optie voor een F31 openstond was mij duidelijk dat de zescilinder wens voorbij was. Een F31 335i is simpelweg onbetaalbaar. De F31 328i was binnen bereik met een hele forse kilometerstand (160k plus) en datzelfde ging grotendeels ook op voor de 320i, waarin je twee varianten hebt. De EDE en de gewone. De EDE heeft anders dan de typeaanduiding doet vermoeden geen tweeliter maar een 1.6. De interessantere auto's waren toch vaak de ex lease auto's met een flinke kilometerstand. Dat maakte de vijver om uit te vissen direct een stuk kleiner.
Ondertussen was ik sinds april aan het zoeken naar een geschikte auto zodat we er mee op vakantie zouden kunnen gaan maar bracht de zoektocht mij amper verder. Totdat ik via een ander forum een F31 316i op de korrel kreeg. Zilvergrijs, blank glas, navi prof en een M-pakket. Een bijzonder mooie spec. Een snelle blik op de specs leerde mij dat, hoewel het de instapper betreft en het beslist geen race auto is een 316i eigenlijk moet volstaan. 9.0 naar de honderd en 205 op top is voor alledag prima. Daarnaast zit er bijzonder veel potentie in de 1.6 motot en is deze heel eenvoudig naar 220pk te tunen. Dat gaf de burger moed! Enige nadeel aan bovengenoemde 316i was de kilometerstand van een ton. Dat was eigenlijk iets meer dan ik had willen hebben. Daarom autoscout nog maar eens aangelsingerd waar ik uiteindelijk onze 316i tegenkwam.
Mijn perfecte spec: 18 inch wielen (ik ben van de kleine wielen maar deze staan echt super goed), navi professional, zilver grijs metallic, xenon lampen en een stoffen sport interieur. Ik had hem letterlijk zelf zo samen kunnen stellen. Stond te koop bij een dealer en is volledig dealeronderhouden van de eerste eigenaar. Om eerlijk te zijn was het een weinig rationeel besluit, ik was op slag verliefd. De proefrit bracht geen rare zaken aan het licht (ik was aangenaam verrast door de kracht van de 1.6 motor) en de koop verliep soepel. Een week later werd er een prachtige BMW 316i bij ons gebracht en vanaf dat moment zijn wij de trotse eigenaren van deze auto.
Tijd voor wat foto's en dan zal ik eens beginnen aan het verslag van de eerste roadtrip. We hebben hem immmers om te rijden....
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr
First pictures by Tom westendorp, on Flickr