Pagina 1 van 2

Tom's BMW F30 316i Wordt Mercedes C350

Geplaatst: di 26 jun 2018, 13:35
door Tom Westendorp
Het moest er natuurlijk van komen. Een grotere auto nu er een kleine onderweg is.

Voor mij was de keus eigenlijk vanaf het eerste moment duidelijk. Ik wilde graag een BMW 3-serie touring E91 LCI met minimaal een zespitter en het liefst een handbak. Hoe kom je dan bij een F31 316i uit hoor ik u denken? Dat zal ik nader toelichten. De E91's die ik op het oog had hadden allemaal minimaal een ton op de teller, stonden vaak bij een handelaar in Duitsland en hadden vaak ook nog de nodige upgrades/aanpassingen nodig om hem helemaal naar mijn smaak te maken. Denk hierbij aan achterstallig onderhoud, verkeerde wielen of in sommige gevallen zelfs een compleet interieur.

Zaken die de zoektocht ernstig versmalden:
- liever geen leder
- MOET sportstoelen hebben
- Indien navi, navi professional
- MOET xenon
- absoluut geen schuifdak
- volledige onderhoudshistorie
- onder de 100.000 kilometer
- geen 19 inch wielen
- geen breedset
- cruise control is een must

Hoe langer ik er overe nadacht hoe minder zin ik had in zo'n avontuur. Het wisselen van een interieur is niet het einde van het werk maar toch al gauw een dag werk als je alles goed wil doen evenals een flinke investering waar je in het gunstigste geval een heel klein beetje van terugziet. Veel van de auto's die ik tegenkwam voldeden niet aan bovengenoemde eisen en kwamen soms zelf helemaal niet in de buurt.

Aangezien deze auto niet alleen voor mij is maar mijn betere helft er minstens zoveel in gaat rijden had zij ook het nodige in de melk te brokkelen. Daar waar ik mij blind aan het staren was op een 335i, om er vervolgens een 500pk monster van te maken keek zij meer naar jongere auto's met lagere kilometerstanden. De F31 kwam zodoende in zicht. Ik heb de nodige ervaring met de F30, mijn vader heeft er twee gehad waarmee hij met de eerste in één jaar 140k heeft gereden en met de tweede 180k in twee jaar. Best wat kilometers dus waarbij ik de auto ook veelvuldig meenam naar Duitsland. Met de tweede heb ik zelfs met 260 een duif op de ruit gehad, maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Vanaf het moment dat de optie voor een F31 openstond was mij duidelijk dat de zescilinder wens voorbij was. Een F31 335i is simpelweg onbetaalbaar. De F31 328i was binnen bereik met een hele forse kilometerstand (160k plus) en datzelfde ging grotendeels ook op voor de 320i, waarin je twee varianten hebt. De EDE en de gewone. De EDE heeft anders dan de typeaanduiding doet vermoeden geen tweeliter maar een 1.6. De interessantere auto's waren toch vaak de ex lease auto's met een flinke kilometerstand. Dat maakte de vijver om uit te vissen direct een stuk kleiner.

Ondertussen was ik sinds april aan het zoeken naar een geschikte auto zodat we er mee op vakantie zouden kunnen gaan maar bracht de zoektocht mij amper verder. Totdat ik via een ander forum een F31 316i op de korrel kreeg. Zilvergrijs, blank glas, navi prof en een M-pakket. Een bijzonder mooie spec. Een snelle blik op de specs leerde mij dat, hoewel het de instapper betreft en het beslist geen race auto is een 316i eigenlijk moet volstaan. 9.0 naar de honderd en 205 op top is voor alledag prima. Daarnaast zit er bijzonder veel potentie in de 1.6 motot en is deze heel eenvoudig naar 220pk te tunen. Dat gaf de burger moed! Enige nadeel aan bovengenoemde 316i was de kilometerstand van een ton. Dat was eigenlijk iets meer dan ik had willen hebben. Daarom autoscout nog maar eens aangelsingerd waar ik uiteindelijk onze 316i tegenkwam.

Mijn perfecte spec: 18 inch wielen (ik ben van de kleine wielen maar deze staan echt super goed), navi professional, zilver grijs metallic, xenon lampen en een stoffen sport interieur. Ik had hem letterlijk zelf zo samen kunnen stellen. Stond te koop bij een dealer en is volledig dealeronderhouden van de eerste eigenaar. Om eerlijk te zijn was het een weinig rationeel besluit, ik was op slag verliefd. De proefrit bracht geen rare zaken aan het licht (ik was aangenaam verrast door de kracht van de 1.6 motor) en de koop verliep soepel. Een week later werd er een prachtige BMW 316i bij ons gebracht en vanaf dat moment zijn wij de trotse eigenaren van deze auto.

Tijd voor wat foto's en dan zal ik eens beginnen aan het verslag van de eerste roadtrip. We hebben hem immmers om te rijden....

AfbeeldingFirst pictures by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingFirst pictures by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingFirst pictures by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingFirst pictures by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingFirst pictures by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingFirst pictures by Tom westendorp, on Flickr

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: vr 29 jun 2018, 17:40
door jaappie
leuk verhaal Tom!

hebben hier thuis ook een F30 gehad en waren er ook erg over te spreken!

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: vr 29 jun 2018, 18:26
door 3errors
Mooi hoor!
Heb een E91 320D gehad en die beviel ook prima :clap:

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: vr 29 jun 2018, 20:21
door damianw26
Geweldig ding, maar dat heb ik al meermaals gezegd intussen. Enige wat ik er wat sneu uit vind zien is het enkele uitlaatpijpje achter, een dubbele of aan iedere kant een geeft een heel ander gezicht.

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: za 30 jun 2018, 17:24
door Tom Westendorp
Wordt aan gewerkt.

Morgen 1134 kilometer verder naar het zuiden.

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 17:49
door RoyBa
Mooie kar Tom! wanneer weer actief op BimmerPortal? :D

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: di 17 jul 2018, 14:26
door Tom Westendorp
De eerste maand in bezit hebben we de auto goed gebruikt. Maar liefst 7.000 kilometers zijn er onder de wielen probleemloos doorgerold. Ik zal later even uitgebreid verslag van onze vakantie doen.
:mrgreen:

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: di 17 jul 2018, 16:12
door arend van duijn
Tom ! Waarom als medewerker bij een VW dealer geen mooie PASSAT ? ( of is dit een inruiler ?) :obscene-tolietcrapper: :obscene-tolietcrapper:

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: di 17 jul 2018, 18:11
door Xanderv
Mooie auto hoor!

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 08:40
door Tom Westendorp
arend van duijn schreef:
di 17 jul 2018, 16:12
Tom ! Waarom als medewerker bij een VW dealer geen mooie PASSAT ? ( of is dit een inruiler ?) :obscene-tolietcrapper: :obscene-tolietcrapper:
Haha nee, deze hebben we wel specifiek opgezocht. Ik ben niet alleen VAG liefhebber maar all round autoliefhebber. De Passat zou mijn keuze zijn als ik een diesel nodig zou hebben en 100k per jaar weg zou moeten trappen. In dit geval niet. Omdat de BMW veel leuker rijdt.

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 14:50
door arend van duijn
Geweldig Tom ! Ik was alleen nieuwsgierig ! Ik vind je BMW een plaatje ! En wens jullie er veel veilige kilometers mee toe. :romance-threesome: :romance-threesome:

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 24 okt 2018, 08:42
door Tom Westendorp
Goed Winterbanden tijd. 18 inch, wat doen we?

Borbet Y:
Afbeelding

Afbeelding

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 24 okt 2018, 13:06
door damianw26
Neig naar de borbet's, bbs is altijd goed onder bmw

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 24 okt 2018, 15:33
door Tom Westendorp
Ik denk ik ook.

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 24 okt 2018, 17:47
door Trea
borbets gaat mijn voorkeur naar uit

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: wo 24 okt 2018, 18:41
door JuP !
Borbet Y moet je even op ebay (kleinanzeigen) kijken. Leuke prijsjes bij de buren ;)

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: za 13 apr 2019, 20:45
door Tom Westendorp
Woensdag komt er een eind aan het BMW eigenaarschap. Na 13k probleemloze heerlijke kilometers in de BMW de 316i vanmiddag ingeruild op een Mercedes C350. Ik kan niet wachten!

Re: Tom's BMW F30 316i Wordt Mercedes C350

Geplaatst: za 13 apr 2019, 21:21
door damianw26
Dat is even wat anders zeg, waarom geen 335i e92? Desalniettemin mooi blok hoor veel plezier ervan

Re: Tom's BMW F30 316i Wordt Mercedes C350

Geplaatst: ma 15 apr 2019, 08:46
door Tom Westendorp
Goede vraag, om eerlijk te zijn heb ik er wel naar gekeken maar een turbomotor kan altijd nog. Dit is een atmosferische 60 graden V-motor met 3.5 liter slagvolume. Een plaatje van een motor in de kleinste carrosserie die Mercedes daar juist voor achtte. Zo worden ze, letterlijk, niet meer gemaakt.

Daarbij komt dat BMW's een stuk duurder zijn dan een vergelijkbare Mercedes en ik een goede deal heb kunnen sluiten (het kost natuurlijk altijd sloten geld, maar uiteindelijk kon ik het voor mezelf verantwoorden).

Donderdag mee naar Italie!

Re: Tom's BMW F30 316i

Geplaatst: ma 15 apr 2019, 14:33
door Touchwood
Petrolhead Tom schreef:
za 13 apr 2019, 20:45
Woensdag komt er een eind aan het BMW eigenaarschap. Na 13k probleemloze heerlijke kilometers in de BMW de 316i vanmiddag ingeruild op een Mercedes C350. Ik kan niet wachten!
Veel plezier met de Mercedes!

Mooi inwijdingsritueel met rit naar Italie.