Pagina 1 van 6

Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: vr 16 dec 2016, 21:25
door Tom Westendorp


Ik weet het nog goed. Het was eind 2011 en op een mooie zondagochtend zag ik ineens op alle grote autosites de nieuwe stadsauto van Volkswagen. Het was de opvolger van de niet bijster succesvolle Fox en diens wél succesvolle voorganger de Lupo.

Ik was eigenlijk direct verkocht. De black up! in driedeurs op classic velgen vond ik fantastisch om te zien. Wat een heerlijke auto. Het was dus ook wel even schrikken toen de prijzen even later bekend werden gemaakt. Een nieuwe up! was op dat moment voor mij niet weggelegd. Toch wilde ik wat met de auto van doen hebben. Daarop ben ik het Volkswagen up! forum gestart en de rest is geschiedenis.

Maar net als met alle andere zaken heeft een automodel niet het eeuwige leven. De up! dus ook niet. In 2015 maakte Volkswagen net voor de autosalon van Genève bekend dat de up! een facelift kreeg. De meest opvallende wijziging was de nieuwe motor, eindelijk is er meer power beschikbaar in de vorm van de 1.0 TSI met 90 pk en 160 newtonmeter koppel.

Maar we zouden de vernieuwde up! ernstig tekort doen wanneer we alleen bij de nieuwe krachtbron stilstaan. Zo zijn er ook nieuwe kleuren beschikbaar, is het nu mogelijk het dak een contrasterende kleur mee te geven en kan er worden gekozen uit meer opties voor de spiegelkappen en velgen. De lampen werden aangepast en de bumpers kregen wat dikkere stukken. Al met al kun je zeker wel zien dat hier een gefacelifte auto staat. Volkswagen heeft zeker haar best gedaan om de up! weer helemaal bij de tijd te laten zijn.

De audio heeft ook een upgrade gekregen in de vorm van een optioneel Beats by Dre systeem en de alom bekende navigatie unit op het dashboard heeft plaatsgemaakt voor een houder voor je smartphone. Je koppelt je telefoon middels een app aan de auto waarmee je kunt navigeren en andere zaken kunt regelen. Om gebruik te maken van de optionele achteruitrijcamera heb je geen smartphone nodig dat gebeurt gewoon in het scherm van de radio. Verder was de testauto tevens uitgerust met climate control, een schuif kanteldak, stoelverwarming, mistlampen en de 17 inch Polygon velgen.

Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel luxe een auto heeft. Je koopt hem toch om van A naar B te rijden. De up! is met de nieuwe TSI goed bij de les. bij rustig gebruik gaat het allemaal net even iets makkelijker dan bij de gewone up!. Misschien kun je het wel het beste vergelijken met het fietsen op een elektrische fiets. Op een vlakke weg kost het niet veel moeite om met een aardig tempo te fietsen maar met een e-bike kost het helemaal geen moeite en lijkt het continu of je de wind aardig in de rug hebt. Zo voelt het ook als je letterlijk van een 75pk up! in een up! TSI stapt.

Eerdere berichten schreven vooral dat de motor erg “brommerig” is en dat de motor goed van zich laat horen wanneer hij aan het werk moet. Vergelijkend met de pre-facelift up! kan ik dat niet echt onderschrijven. De motor is zeker aanwezig maar het is geen onprettig geluid en echt “brommerig” zou ik hem ook niet willen noemen.

Nadat ik een aantal kilometers op binnendoorwegen had gereden en ook het stadscentrum van Den Bosch al had aangedaan werd het tijd om de snelweg op te gaan. Daar werd direct duidelijk dat er een groot verschil is tussen de standaard motor met 75 pk en de nieuwe TSI motor. Het optrekken, het invoegen, het vlotte doorrijden het gaat allemaal net even een tandje makkelijker dan met de standaard auto. Overigens lijkt het ook net allemaal wat stiller te zijn dan in de eerste serie up!’s.

De radio is een aanzienlijke verbetring de DAB+ ontvangst zorgt ervoor dat de ontvangst kraakhelder is en het vergrote kleurenscherm zorgt ervoor dat je echt doorhebt dat je in een moderne auto zit.

Toch is er een olifant in de kamer. De prijs. De nieuwe up! is beslist geen dure auto met zijn vanafprijs van € 10.590,- maar dan heb je een take up! met twee deuren en de 60 pk motor. Wil je vijf deuren en neem je met de 60 pk take up! genoegen dan kost de up! € 10.950,-, wil je daarentegen in de meest rijk uitgeruste up! stappen zoals deze dan gaat de prijs hard richting de 20.000,- euro en dan komen er toch alternatieven in zicht. Wegrijden bij de dealer in een up! met TSI kan overigens al voor 14.950,-

Daarom ben ik bang dat we de up! TSI niet heel veel gaan zien in Nederland. Bij de wat minder rijk uitgeruste versies ligt het prijsverschil rond de € 900,-. Dat is te overzien maar over het algemeen zijn de mensen die een A-segment auto kopen meestal niet in grote haast en kunnen dus ook prima toe met een 60 of 75 pk versie van dezelfde auto.

Ben je daarentegen een sportieve rijder die het leuk vind om af en toe eens stevig gas te geven en het grotere en snellere auto’s lastig te maken op bochtige weggetjes? Of leg je de meeste kilometers af op de snelweg dan is die meerprijs voor de TSI geld dat goed is besteed.

Dank aan Van den Udenhout voor het uitlenen van de demo auto.

AfbeeldingVolkswagen up! TSI zijaanzicht by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingVolskwagen up! achteraanzicht by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingVolkswagen up! TSI interieur by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingVolkswagen up! TSI koplamp by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingVolkswagen up! Interieur 2 by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingVolkswagen up! TSI interieur 3 by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingDubbele raambediening by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingAchteruitrijcamera by Tom westendorp, on Flickr


AfbeeldingTelefoonhouder by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingZwarte dakhemel by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingLichtknop met auto stand by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingTSI motor by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingTSI Badge by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingTSI Uitlaat by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingPolygon velgen by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingTouwtjes! by Tom westendorp, on Flickr

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: vr 16 dec 2016, 21:44
door damianw26
Mooie test Tom, ik ben vedergeval enthousiast genoeg dat een up turbo/gti in het vat zit voor over een jaar of 3.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: vr 16 dec 2016, 21:46
door mvgard
Thanks voor de review Tom! Lijkt me een geweldig karretje! :D

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: vr 16 dec 2016, 23:03
door Tom Westendorp
Thanks voor de leuke comments heren!

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: za 17 dec 2016, 09:03
door edwin blank
Tom,

Goede en objectieve test!

Edwin

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: za 17 dec 2016, 10:48
door lupocor
mooie en vlotte auto.
jammer dat ze met veel optie,s zo duur zijn.
voor hetzelfde geld (of voor minder)koop je een ibiza 1.0 tsi
zoals deze.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... =lr&pos=16" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze
https://www.broekhuis.nl/auto/seat-ibiz ... 359263578/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: za 17 dec 2016, 12:57
door damianw26
lupocor schreef:mooie en vlotte auto.
jammer dat ze met veel optie,s zo duur zijn.
voor hetzelfde geld (of voor minder)koop je een ibiza 1.0 tsi
zoals deze.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... =lr&pos=16" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze
https://www.broekhuis.nl/auto/seat-ibiz ... 359263578/" onclick="window.open(this.href);return false;

De prijsstelling van de up tsi is inderdaad niet bepaald gunstig, echter hebben die ibiza's in 1 tot 1,5 jaar tijd al flink afgeschreven. Zal wel geen goede restwaarde voorspellen.. Overigens is het interieur van de pre facelift echt niet mooi, je hebt dan ook continu het idee dat je in een goedkoop geproduceerde auto zit, iets wat je minder ervaart dan in de up. In de facelift ibiza heb ik niet gezeten, maar het in interieur lijkt zeker opgeknapt.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: za 17 dec 2016, 15:05
door Tom Westendorp
Tweedehands auto's vergelijken met nieuwe auto's slaat nergens op. Zelfde met voorraad/overjarige modellen. Appels en peren.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 10:32
door lupocor
appels en peren?
als de nieuwe up 1.0 tsi de appel is en de ibiza 1.0 tsi de peer dan kies ik toch voor de peer.
de peer is vaak wat sappiger en smaakt beter dan de appel is mijn ervaring.
wat ik bedoel te zeggen is dat vw te duur is met zijn nieuwe up tsi en het mij niks zal verbazen dat er maar weinig van verkocht gaan worden in nederland.
best wel jammer want de 1.0 tsi motor is toch best wel pittig te noemen.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 11:09
door Tom Westendorp
Dus omdat een andere auto hetzelfde kost is die automatisch beter omdat je meer waar voor je geld krijgt? In jouw vergelijking zijn we dus allemaal niet goedwijs dat we niet in een A6 of 5 serie rijden? Voor 15k koop je immers een prachtige A6 van een paar jaar oud of gelijkwaardige 5 serie.

Zelfs een Porsche behoort tot de mogelijkheden!

Appels en peren Lupocor. ;)

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 13:08
door Guy
ja, het is veel geld, maar een vergelijkbare renault twingo of suzuki ignis zit op een vergelijkbare prijs.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 13:15
door Tom Westendorp
Dat is het ook. De tijd dat je voor 9k in een a-segmenter stapte en voor 11k een aardig volle had is voorbij. Eventuele bedankjes daarvoor mogen naar Den Haag.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 14:30
door arnout84
Je koopt voor het volle TSI geld (18K+) toch echt wat leukers zoals een Fabia of Ibiza (ook met TSI)

Appelen met peren : ja, als je kijkt naar model
Appelen met peren : nee, als je kijkt naar prijs

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 15:19
door Guy
arnout84 schreef:Je koopt voor het volle TSI geld (18K+) toch echt wat leukers zoals een Fabia of Ibiza (ook met TSI)

Appelen met peren : ja, als je kijkt naar model
Appelen met peren : nee, als je kijkt naar prijs

ik zie mezelf ook echt geen >15k uitgeven aan een a-segmenter. maar ja, er is dus schijnbaar wel een markt voor.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 15:33
door Tom Westendorp
arnout84 schreef:Je koopt voor het volle TSI geld (18K+) toch echt wat leukers zoals een Fabia of Ibiza (ook met TSI)

Appelen met peren : ja, als je kijkt naar model
Appelen met peren : nee, als je kijkt naar prijs
Is dat zo? Bij een Fabia of Ibiza liggen de maandelijkse kosten hoger, het onderhoud is duurder de auto is groter en zwaarder. Als je van plan bent om lang met een auto te doen zijn dat wel kosten die doortellen. Feit blijft natuurlijk dat als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden je het beste een 60pk aan kunt schaffen met alleen een airco maar wanneer het toch een kleine auto moet zijn is een up! door de jaren wel goedkoper dan zo'n groot model.

Instappen in een up! TSI kan vanaf 15k instappen in een Fabia 1.0 TSI kan niet, want niet leverbaar en een Ibiza TSI gaat je minimaal 16k kosten als je er één wilt met airco. Dat prijsverschil is ook minimaal € 1.000,- en dan tellen de vaste lasten ook elke maand door. Of er een grote markt voor de up! gaat zijn weet ik niet en voor het geld van een bomvolle TSI heb je ook een Ibiza, Polo of Fabia maar om een nieuwe TSI klakkeloos te vergelijken met een Ibiza van bijna 2 jaar oud gaat te ver. Dat zijn appels en peren. Iemand die een nieuwe auto wil kopen kijkt niet eens naar een auto van twee jaar oud.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 16:36
door arnout84
Petrolhead Tom schreef:
arnout84 schreef:Je koopt voor het volle TSI geld (18K+) toch echt wat leukers zoals een Fabia of Ibiza (ook met TSI)

Appelen met peren : ja, als je kijkt naar model
Appelen met peren : nee, als je kijkt naar prijs
Is dat zo? Bij een Fabia of Ibiza liggen de maandelijkse kosten hoger, het onderhoud is duurder de auto is groter en zwaarder. Als je van plan bent om lang met een auto te doen zijn dat wel kosten die doortellen. Feit blijft natuurlijk dat als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden je het beste een 60pk aan kunt schaffen met alleen een airco maar wanneer het toch een kleine auto moet zijn is een up! door de jaren wel goedkoper dan zo'n groot model.

Instappen in een up! TSI kan vanaf 15k instappen in een Fabia 1.0 TSI kan niet, want niet leverbaar en een Ibiza TSI gaat je minimaal 16k kosten als je er één wilt met airco. Dat prijsverschil is ook minimaal € 1.000,- en dan tellen de vaste lasten ook elke maand door. Of er een grote markt voor de up! gaat zijn weet ik niet en voor het geld van een bomvolle TSI heb je ook een Ibiza, Polo of Fabia maar om een nieuwe TSI klakkeloos te vergelijken met een Ibiza van bijna 2 jaar oud gaat te ver. Dat zijn appels en peren. Iemand die een nieuwe auto wil kopen kijkt niet eens naar een auto van twee jaar oud.
Ze staan toch echt te koop voor 15 a 16, nieuwe Ibiza's en Fabia's.

Ik had toen zelf voor een nieuwe Fabia gekeken en zou ongeveer dat kwijt zijn.

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 16:41
door Tom Westendorp
Wow echt?! Dat is dan wel heel scherp geprijsd!

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 17:34
door JuP !
...maar wat heb je dan aan opties op een 16k IbiFa ?

Kijk de geteste Up! staat te koop voor €199?? maar er zitten ook opties op waarvan je zou denken, waarom ? Achteruirijcamera......stoelverwarming.......panoramadak....

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 17:44
door arnout84
JuP ! schreef:...maar wat heb je dan aan opties op een 16k IbiFa ?

Kijk de geteste Up! staat te koop voor €199?? maar er zitten ook opties op waarvan je zou denken, waarom ? Achteruirijcamera......stoelverwarming.......panoramadak....
Zo'n beetje alles. Stuurwielbediening, klein leer, pdc, navi scherm

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 17:46
door arnout84
Petrolhead Tom schreef:Wow echt?! Dat is dan wel heel scherp geprijsd!
Was wellicht een actie maar blijft een scherpe prijs. Ik blijf de TSI Up ook met alle opties echt te duur.

Zonde want ik vind het echt een leuk kwiek bakkie :D