Pagina 1 van 1

Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 19:14
door Emiel25
In de Autoweek deze week wordt een Skoda Scala getest met 1.0 TSI motor met 115pk. Dat is dezelfde motor als uit de Up GTI, lijkt me. Maar het onderhoudsinterval van de Skoda is volgens Autoweek 30.000km of 2 jaar. Bij de Up GTI is dat 15.000km. Wie kan dat verschil verklaren? Of maakt Autoweek een fout?

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 23:38
door damianw26
Iedere 1.0 tsi heeft een interval van 30.000/ 2 jaar (en dat interval aanhouden is een bijzonder slecht idee) behalve de up. Waarschijnlijk omdat het een kleine auto is, en dus veel korte ritten maakt waarbij vocht in de olie komt en deze veel sneller vervangen dient te worden. Zelfde geldt voor de 1.0 mpi.

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: do 25 jul 2019, 05:45
door Emiel25
Bijzonder.
Ik rijd jaarlijks 30.000km met de Up. Ik zou dus ook naar 30.000km interval kunnen gaan, op basis van die achtergrondinformatie?

Overigens begrijp ik niet goed wat je bedoelt dat het een slecht idee is om 30.000km aan te houden. Vind je dat interval te lang?

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: do 25 jul 2019, 08:35
door kgroot.nl
Nee zou ik niet doen. Auto heeft geen longlife interval dus ook geen longlife onderdelen.
Tevens vervalt je garantie en pechhulp

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: do 25 jul 2019, 12:35
door damianw26
Je verkort simpelweg de levensduur van je motor en werkt dure reparaties in de hand. Zeker icm korte ritten is het niet slim om met dezelfde olie 2 jaar door te rijden. Bij de simpele mpi zonder directe inspuiting en turbo loopt het wel los. Niet bij een tsi!

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... 1564054362

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: do 25 jul 2019, 15:13
door Emiel25
Dank voor de antwoorden. Het zal voor de Up blijkbaar niet goed zijn. Dat neem ik dan aan.
Toch vind ik het raar. Bij andere auto’s met dezelfde motor een interval die maar liefst 2 keer (15.000km) zo lang is. Daar kan het dus wel. Met de juiste onderdelen en de juiste olie had dat bij de Up ook gekund, zou je zeggen...

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 06:49
door dennuus1
Lange onderhoudsintervallen is voor geen enkele auto goed.

Gewoon 1 keer per jaar/15k onderhoud uitvoeren.

Te lang door rijden met verslechterde olie kan op den duur hoger olieverbruik veroorzaken omdat de olieschraapveren dicht kunnen gaan zitten.

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 14:13
door xsp1xbe
Beste iemand ervaring of weet om de hoeveel km de bougies vervangen moeten worden bij de GTI 2018

mvg

Rudi

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 14:24
door Up!grade TSI
Volgens mij om de 60k

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 14:41
door xsp1xbe
Vandaag de GTI eens flink op de staart getrapt , ik vermoed dat de vorige eigenaar de ecu al heeft aangepakt alhoewel hij dit niet toegeeft trof ook een k&n luchtfilter aan , dus zal ik eens opzoek moeten naar iemand die kan zeggen of hij nu al gechipt is of niet

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 15:26
door Maarten Klinge
xsp1xbe schreef:
ma 29 mar 2021, 14:41
Vandaag de GTI eens flink op de staart getrapt , ik vermoed dat de vorige eigenaar de ecu al heeft aangepakt alhoewel hij dit niet toegeeft trof ook een k&n luchtfilter aan , dus zal ik eens opzoek moeten naar iemand die kan zeggen of hij nu al gechipt is of niet
Ff de dealer bellen, die kunnen dat zo inzien ;)

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 15:30
door xsp1xbe
Auto , is BE geleverd en altijd in onderhoud geweest buiten VW net de vorige eigenaar had een familielid die zijn 32 wagens in onderhoud heeft . was een rijke kwast lol , waar zou ik het aan kunnen zien of voelen ? ideeën ? anders moet hij eerst op de Bank en dan zien we het wel ,

Re: Onderhoudsinterval TSI/GTI

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 19:53
door Caddykaatje
Een GTI loopt al niet verkeerd zonder gechipt te zijn, is dus moeilijk te beoordelen in dit geval. Denk de enigste manier om bij een tuner langst te gaan en vragen of ze bereid zijn om dit te bekijken in de software. Als ze een kleine vergoeding daarvoor vragen zou het toch al niet verkeerd zijn.