rondeg schreef:Het is, en blijft met onze Up een groot probleem omtrent het brandstof verbruik, wat we ook doen, alle schakeladviesen , c-control rijden etc. etc. wij komen absoluut NIET verder dan 1: 14,1 in de stad, op de snelweg worden er wat betere resultaten gehaald maar absoluut NIET wat de gemiddelde Up berijder haald.
Al met al een zeer teleurstellend resultaat, te meer deze UP o.a gekocht is op basis van brandstof verbruik.
Vandaag weer contact gehad met onze VW dealer, men gaat intern overleggen en mij contacten.
(wordt vervolgt)
In de stad het verbruik uit de folder halen is verre van haalbaar. Vaak accelereren kost de meeste brandstof en 1 op 14 is dan nog niet zo gek. Ik verwacht niet dat er iets mis is met je Up.
Ik haal op winterbanden 1 op 17a18 op een rit van 25km met 5km dorp en 20km snelweg waarbij ik max 100/h rijd.
Zelfde rit op zomerbanden 1 op 20 tot 1 op 25 (met 0,2bar hogere bandenspanning dan voorgeschreven). Dit geeft de invloed van banden alleen al aan.
De dealer zal in het uiterste geval bij PON een verbruiksmeting laten doen, maar dat gebeurd bijna nooit, in al die jaren dat ik bij de dealer gewerkt heb heb ik 1 auto naar PON gestuurd omdat we er met de klant niet uitkwamen. Een verbruiksmeting heeft pas zin als er geen afwijking in het benzinesysteem wordt gevonden, dit kan tegenwoordig binnen een minuut al bepaald worden met een simpel testertje. Bij geen afwijking, weet je eigenlijk ook al dat de verbruiksmeting goed zal zijn, maar dit is gewoon een formaliteit om de discussie te beeindigen.
Het verbruik van 4,1 van de BMT 60PK is zeker haalbaar maar dan moeten de (rij)omstandigheden het wel toelaten.
Neem eens de moeite om te lezen hoe de verbruiksopgave door de fabrikant wordt bepaald, dan zul je begrijpen hoe ze aan 4,1 liter op 100km komen: in 41 seconden naar 70 km/h door alle 5 versnellingen. 11 km totale afstand met gemiddeld 33,6 km/h.
Ik heb de cyclus zelf welf eens op een emissie-rollenbank gereden en je moet je gas enorm inhouden anders ben je te snel, zeker met een sterke motor.
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Ik denk dat dit ver staat van jouw rijomstandigheden en dus mag je spijtig genoeg ook andere verbruikswaarden verwachten.
Hopelijk heb je iets aan deze info.