Op vakantie in de bergen met de Mii

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
japspeed91
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 09:23

Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door japspeed91 » di 22 jul 2014, 09:43

Hallo,

Wij gaan over 2 weken op vakantie naar de Schwarzwald in Duitsland.
Wij zijn hier al 3x geweest, de eerste keer met een Peugeot 107 (die deed het echt super in de begen)
Tweede keer met een Seat Ibiza ST 1.2 diesel uit 2010 (had er behoorlijk moeite mee)

Nu dus de vraag.. we gaan dit jaar met de Seat MII (60pk 5 deurs)
Ik ga met mijn vrouw, 3 honden en bagage voor zover het past haha.

Maak me alleen een beetje zorgen of hij het wel gaat redden in de bergen..
Heeft iemand hier ervaring mee met het rijden in de bergen ?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door Autheo » di 22 jul 2014, 10:33

japspeed91 schreef:
Maak me alleen een beetje zorgen of hij het wel gaat redden in de bergen..
Heeft iemand hier ervaring mee met het rijden in de bergen ?
Als je dit forum al langer volgt, ben je beslist al positieve ervaringen tegengekomen. Als die 107 en die Ibiza je niet in de steek hebben gelaten, waarom zou de Mii dat dan wel doen? Zorgen maken lijkt me echt wat overdreven.
Als je rustig aan doet, en vooral op tijd terugschakelt om niet te laag in de toeren te blijven bij een klim, kun je een heel eind komen. Gewoon even die regels van het 'nieuwe rijden' thuis laten, want die zouden je in de bergen op het verkeerde been kunnen zetten. Beter niet te vroeg opschakelen. En je gaat toch op vakantie? Wel, dan hoef je ook niet als eerste op de top aan te komen. Dus bij een steile klim bijvoorbeeld rustig in z'n twee de auto constant toeren laten maken, zonder te proberen nog iets sneller te willen om 'm persé in z'n drie te krijgen. Laat je daarbij niet opjagen door die haastige BMW of Audi achter je, die kunnen op een geschikt moment er wel weer voorbij. Op die manier wordt de motor niet overbelast, en krijgt die voldoende koeling. Auto's met kokende motor zijn vaak het gevolg van het rijden in een te hoge versnelling met te lage toeren. Goede vakantie gewenst! Het is heel mooi in het Schwarzwald!

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door oppermii » di 22 jul 2014, 10:45

Ardennen ging prima in ieder geval. Niet echt bergen, maar stijl genoeg.

japspeed91
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 09:23

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door japspeed91 » di 22 jul 2014, 11:44

Bedankt voor jullie reacties :-)
Ik heb inderdaad iets gezien hier van iemand die met de up de bergen in is gegaan.
Zal wel goedkomen denk ik.

Het leuke is, we gaan samen met iemand met zo een leuke snelle bmw haha.

Hopelijk beter als met de ibiza want vorig jaar begon de koppeling te stinken van die ibiza

Was eens benieuwd naar de ervaring van verschillende mensen.
Niet iedereen rijdt hetzelfde, en dat nieuwe rijden daar doe ik niet aan :P

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door enie-up » di 22 jul 2014, 13:34

met 60 pk citigo naar Luxemburg berg op en weer af
Ging prima, wel berg op de airco uit en bergaf weer aan ;)
en op toeren houden liefst zo een 4000

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door Autheo » di 22 jul 2014, 14:05

japspeed91 schreef: Hopelijk beter als met de ibiza want vorig jaar begon de koppeling te stinken van die ibiza
Als je goed schakelt, heeft je koppeling nauwelijks te lijden in de bergen. De koppelingsplaten kunnen wel lekker gaan stinken, als je die te veel laat slippen. Dat gebeurt als je bijvoorbeeld bij het opschakelen in z’n twee vanuit hoge toeren te veel gas blijft geven in z’n drie, en dan te langzaam de koppeling laat opkomen. En in de bergen heeft die manier van schakelen vaak te maken met te vroeg van z’n twee weer naar z’n drie willen. In de bergen mag je best in een versnelling even veel meer toeren maken dan je in het vlakke Nederland gewend bent. Belangrijk is om feeling te krijgen bij welke verhouding tussen toeren, snelheid en stijgingspercentage het overschakelen soepel kan, met zo min mogelijk slip in de koppeling (snel je koppeling op laten komen). Dan hoeft er niets te gaan stinken!

Overigens, met twee totaal verschillende auto's als een Mii en een BMW, zou ik in de bergen niet samen op willen rijden. Laat ieder maar z'n eigen tempo gaan, zonder dat de één met de ander rekening hoeft te houden. Dan hoef je ook niet zo op elkaar te letten, en kun je meer van alles om je heen genieten. Vaste punten afspreken waar je elkaar weer ontmoet heeft dan mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
mijndochters
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
Locatie: Heerhugowaard

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door mijndochters » di 22 jul 2014, 16:16

Wij zijn met de UP! naar Tsjechië met bergen (12%) en slechte wegen geweest....ff een dagje wennen en dan gaat het vanzelf alsof je nooit anders gedaan hebt met de Mii. En ff niet naar het verbruik kijken idd.
Ging als een trein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig in een 11-2022 Volkswagen T-ROC

Gebruikersavatar
Rick-89
Forum newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 09:39
Locatie: Almere

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door Rick-89 » wo 23 jul 2014, 10:58

Geen enkel probleem. Ik denk dan maar zo, vroeger gingen ze ook met de 2CV's de bergen in..

Vorig jaar met de Mii naar Zuid Frankrijk geweest en ook aardig wat Col's gereden en steile wegen overwonnen. Beetje terug schakelen en gas geven. Wat betreft het verbruik... niet naar kijken bij berg op, eind van de rit wel. Gewoon zuinig namelijk, je moet tenslotte ook weer de berg af... En minder irritante verkeerslichten etc. dan hier in NL dus beter/gelijk verbruik!
--------------------------------------------------------
Porsche 944S2 - 3.0l 4 cyl. - 211pk - 1989
Seat Mii - 1.0l 3 cyl. - 60pk - 2013 - Verbruik | Review

japspeed91
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 09:23

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door japspeed91 » do 24 jul 2014, 07:56

Gaat vast lukken, zorg gewoon dat ik de temperatuurmeter kan zien en dan komt dat wel goed. mensen bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door MauriceR. » do 24 jul 2014, 13:49

Lukt vast wel.

Een tip: de hele achterbank kun je met niet al te veel moeite verwijderen. Dan houd je een enorm gat over waar je heel praktisch veel bagage & honden kwijt kunt. Zeg maar 'semi-cargo-Up.

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Mii2013wit
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 aug 2013, 08:46
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door Mii2013wit » vr 25 jul 2014, 08:58

Van de winter met onze Mii (60 pk) met 2 personen naar Fiss (Oostenrijk) geweest. Steile klimmen waren geen enkel probleem, maar het is inderdaad wel zaak de motor op toeren te houden.

Prettige vakantie gewenst.

Mvg Jan
Seat Mii Chill Out, wit, bouwjaar 8/2013, 60 pk

japspeed91
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 jul 2014, 09:23

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door japspeed91 » ma 28 jul 2014, 13:15

MauriceR. schreef:Lukt vast wel.

Een tip: de hele achterbank kun je met niet al te veel moeite verwijderen. Dan houd je een enorm gat over waar je heel praktisch veel bagage & honden kwijt kunt. Zeg maar 'semi-cargo-Up.

M
Hey thanks voor de tip ! daar ga ik straks even naar kijken :D

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Op vakantie in de bergen met de Mii

Bericht door Tom Westendorp » ma 28 jul 2014, 13:42

Onderweg naar de Noordkaap ben ik een paar keer 10% of meer tegengekomen. Gewoon flink wat toeren maken dan heeft de auto het minste te lijden. Gang is alles! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie