Een "uitdraai" vanaf de internet porsche club:
Alleen maar om aan te geven dat het hogere octaangetal een ander doel heeft dan wat vaak gedacht wordt:
Dus helaas niet meer energie in de benzine, dus ook niet meer vermogen.
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... FD0065A5D7
Klopvastheid
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van benzine wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin de brandstof in een benzine-luchtmengsel kan worden samengeperst zonder spontaan tot ontbranding te komen [door het samenpersen ontstaat namelijk een temperatuursverhoging]. Een onvoorspelbaar tijdstip van ontbranding kan schade aanrichten in een motor zoals o.a. het branden van gaten in de zuigers. De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal wat vaak verward wordt met de term octaangehalte.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.
Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Hierbij geldt dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.
Klopvaste benzine of benzine met een hoog octaangetal laat daardoor een hogere compressieverhouding in een motor toe zonder spontaan voortijdig te ontbranden.
Het voortijdig ontbranden van een benzine-luchtmengsel in een motor wordt ook wel pingelen of detoneren genoemd en is te herkennen aan een metaalachtig gerinkel in de motor als onder belasting bij laag toerental het gaspedaal ver wordt ingedrukt.
Wanneer bij een benzinepomp staat aangegeven RON 98 dan staat dit voor Research Octane Number 98 en is deze benzine in principe geschikt voor hoog gecomprimeerde motoren. Indien de motor volgens fabrieksopgave geschikt is en afgesteld staat voor gebruik van RON 95 benzine heeft het geen enkele zin om RON 98 te gaan tanken omdat de motor er niet sneller of beter door gaat lopen, andersom kan het wel problemen gaan opleveren.
Een hoger octaangetal betekent overigens ook niet dat er meer energie in de benzine zit.
High performance benzine
- dubbel-UP!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 543
- Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
- Locatie: het mooie Limburg
Re: High performance benzine
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!
Re: High performance benzine
Nuttige info. Zo leer je nog eens wat.
Kortom:
- RON 98 in een normale (RON 95) auto heeft amper/geen zin.
- RON 95 in een 'sportwagen' (hoog gecomprimeerde motor, RON 98) is schadelijk.
Gewoon tanken volgens de voorschriften (binnenzijde dop).
Kortom:
- RON 98 in een normale (RON 95) auto heeft amper/geen zin.
- RON 95 in een 'sportwagen' (hoog gecomprimeerde motor, RON 98) is schadelijk.
Gewoon tanken volgens de voorschriften (binnenzijde dop).
| High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
| Peugeot 106 | 1.1 Accent
| Peugeot 106 | 1.1 Accent
Re: High performance benzine
afgelopen 2 weken op vakantie geweest naar Italie, heen constant Euro 95 (Shell), up (60pk) op rechte stukken max 163km/u. Dalingen Zuid-Duitsland (heuvelachtige snelwegen) & Brenner max 167km/u aangetikt, hoe diep ik hem ook intrapte.
Terugweg vanaf lege tank in Oostenrijk Shell V power racing octaan 100 getankt, (1x oostenrijk, 1x Duitsland), rechte stukken reed de up 166km/u, bij de dalingen zelfs 177 km/u aangetikt.
Alle genoemde snelheden zijn GPS (TomTom)
Terugweg vanaf lege tank in Oostenrijk Shell V power racing octaan 100 getankt, (1x oostenrijk, 1x Duitsland), rechte stukken reed de up 166km/u, bij de dalingen zelfs 177 km/u aangetikt.
Alle genoemde snelheden zijn GPS (TomTom)