Toerenteller schiet naar 2500tpm bij wegrijden uit stilstand

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
up!
Forum eindbaas

Toerenteller schiet naar 2500tpm bij wegrijden uit stilstand

Bericht door up! » ma 26 nov 2012, 00:25

Even een vraagje over een raar bewegende toerenteller in mijn auto: meestal laat ik bij het wegrijden vanuit stilstand de koppeling opkomen terwijl de motor nog vrijwel stationair draait, ik geef dan een klein streepje gas en dan is de koppeling los. Soms schiet de toerenteller dan echter opeens naar (ongeveer) 2.500 tpm, wellicht geef ik dan iets meer gas dan normaal maar zeker niet zoveel om de teller naar 2.500tpm te laten uitslaan :? Na een milliseconde gaat de teller dan weer naar iets boven stationair en rijd ik gewoon weg. Het lijkt een electronica issue, de motor begint niet sneller te draaien of meer geluid te maken als de teller naar 2.500tpm gaat. De motor draait dus niet 2.500tpm, maar de toerenteller geeft het wel aan (voor een milliseconde, echt heel kort, lijkt een soort needle sweep maar dan tot 2.500tpm :lol: ). Ik maak me niet direct zorgen, maar vind het wel vreemd, wie heeft dit ook en/of weet wat het is?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Re: Toerenteller schiet naar 2500tpm bij wegrijden uit stils

Bericht door Tom Westendorp » ma 26 nov 2012, 08:58

Geen idee. Wel spectaculair! ;)
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Antera
Vagling liefhebber
Contacteer:

Bericht door Antera » ma 26 nov 2012, 19:42

ff langs de deale lijkt me niet te horen
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

THID
Vagling liefhebber

Bericht door THID » ma 10 dec 2012, 20:43

Stukje Aston Martin in je up!? ;)
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » ma 10 dec 2012, 22:27

lol :mrgreen: Ik ga er voorlopig niet mee naar de dealer, if it ain't broke, don't fix it. Ik heb er verder geen last van en ik denk niet dat het kwaad kan. Maar het blijft vreemd...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » do 20 dec 2012, 11:44

Helemaal niemand die hier ook 'last' van heeft? :?: Kan het me niet voorstellen met zoveel up-rijders hier... Had het vanochtend weer, dus ik dacht laat ik het nog even vragen.

Antera
Vagling liefhebber
Contacteer:

Bericht door Antera » do 20 dec 2012, 16:51

dan even langs de dealer misschien toch ergens een storing te vinden of je gaspendaalsensor niet helemaal top
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » do 31 jan 2013, 21:13

Ik zal de dealer wel eens vragen, waarschijnlijk als m'n up! de eerste beurt krijgt. De versnellingsbak in m'n auto is sowieso niet echt top afgesteld. Schakelen naar de 2e versnelling gaat soms een beetje vaag (als je het te zacht doet, heb je kans dat ie er niet in valt) en bij het schakelen van 3 naar 4 voel ik een beweging naar rechts als ie bijna in z'n 4 zit (van 3 naar 4 gaat niet in één rechte lijn naar achteren, zoals wel het geval was in mijn vorige up! en in de black-up! die ik de afgelopen dagen reed (leenauto van de garage)).

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » wo 11 dec 2013, 18:43

De up! is inmiddels bij de dealer langsgeweest om de needle sweep het zwijgen op te leggen. De dealer dacht dat het probleem zou zijn opgelost door een nieuw instrumentenpaneel in het dashboard te zetten. Onder garantie. Maar het heeft niets geholpen, het probleem is er nog steeds. Volgende week gaat de auto terug naar de dealer, en dan gaan ze opnieuw het storingsgeheugen uitlezen :|

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » za 04 jan 2014, 02:18

Vandaag wordt de toerentalsensor vervangen... Ben benieuwd of het gaat helpen... :?

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » za 04 jan 2014, 05:41

Wat gebeurt er als je geheel zonder gas te geven je koppeling op laat komen?
Toerental sensor levert mijnz inziens niets op, telt alleen het aantal pulsen binnen een bepaalde tijdseenheid.
Die is of goed of fout, en dan brandt tevens het motor management lampje.

Groeten Leen.

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » zo 05 jan 2014, 17:29

UpSie schreef:Toerental sensor levert mijnz inziens niets op, telt alleen het aantal pulsen binnen een bepaalde tijdseenheid.
Ik heb dit ook zo aan de dealer gezegd. Ze zeiden: als er iets mis is met de toerentalsensor, brandt het motor management lampje soms, maar het kan ook voorkomen dat het motor management lampje dan nooit gaat branden. Hoe dan ook, de toerentalsensor is inmiddels vervangen en het probleem lijkt opgelost.

Psycho_Mantis
Vagling liefhebber

Bericht door Psycho_Mantis » ma 06 jan 2014, 14:42

up! schreef:Vandaag wordt de toerentalsensor vervangen... Ben benieuwd of het gaat helpen... :?
Dat heeft ook nog best lang geduurd :shock:

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » ma 20 jan 2014, 22:08

up! schreef:
UpSie schreef:Toerental sensor levert mijnz inziens niets op, telt alleen het aantal pulsen binnen een bepaalde tijdseenheid.
Ik heb dit ook zo aan de dealer gezegd. Ze zeiden: als er iets mis is met de toerentalsensor, brandt het motor management lampje soms, maar het kan ook voorkomen dat het motor management lampje dan nooit gaat branden. Hoe dan ook, de toerentalsensor is inmiddels vervangen en het probleem lijkt opgelost.
Toerentalsensor is vervangen en het issue met de omhoog schietende toerenteller bij wegrijden is nu een stuk minder geworden. Maar toch, het probleem zit er nog steeds in! :roll: De VW-dealer heeft dus het instrumentenpaneel vervangen én de toerentalsensor en nóg is het probleem niet opgelost. Wat een geld wordt er weggesmeten onder garantie... :shock:

Ik heb weinig vertrouwen meer in deze dealer. Als ik eens andere problemen met de auto zou hebben, dan denk ik niet in eerste instantie aan deze dealer om het te laten oplossen... :?

RobertJ
Vagling liefhebber

Bericht door RobertJ » di 21 jan 2014, 20:28

Mijn 2e legt ook wat stroef in, andere versnellingen gaan top. Hebben ze het opgelost bij jouw uppie?

CanisLupus
Vagling liefhebber

Bericht door CanisLupus » wo 22 jan 2014, 12:58

Het lijkt me indien er maps & more was, of een test op de CAN bus meteen uitsluitsel had gegeven. Dan hadden ze de niet de klokkenwinkel hoeven te ervangen, lijkt mij.

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » wo 22 jan 2014, 13:14

CanisLupus schreef:Het lijkt me indien er maps & more was, of een test op de CAN bus meteen uitsluitsel had gegeven. Dan hadden ze de niet de klokkenwinkel hoeven te ervangen, lijkt mij.
Mijn up heeft Maps&More. Overigens heeft het vervangen van de toerentalsensor ook geen definitieve oplossing gegeven, al heeft het wel geholpen (het probleem is er nu veel minder)... En ook het storingsgeheugen was al uitgelezen (kwam niks uit). Dus: wat raad jij nu aan?

CanisLupus
Vagling liefhebber

Bericht door CanisLupus » wo 22 jan 2014, 15:37

Klint raar, maar dan blijft de verbinding over! Misschien spannings voorziening van sensor...

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » do 06 feb 2014, 17:40

De dealer heeft het vandaag voor de derde keer bekeken. Eerste keer is het hele instrumentenpaneel vervangen, de tweede keer de toerentalsensor, vandaag is er (kennelijk na overleg met Pon Leusden) niets gebeurd. Want: het is een producteigenschap! :? :doh: De conclusie: ELKE UP heeft dit verschijnsel! ... Het hangt er volgens Volkswagen vanaf hoeveel gas je geeft bij wegrijden, hoe je de koppeling precies laat opkomen, en hoe lang je de koppeling reeds hebt ingetrapt. Maar onder bepaalde omstandigheden treedt het probleem ALTIJD op (aldus Volkswagen). De monteur bij mijn dealer heeft het uitgetest bij een aantal up's die daar stonden, en elke up had dit probleem... Volgens de importeur is het kennelijk normaal... Elke Up zou het moeten hebben (onder specifieke gebruiksomstandigheden, hoeveelheid gas die je geeft, hoe laat je kopppeling opkomen etc).

Toch raar dat met ruim 1.400 leden hier niemand heeft opgemerkt dat ze hetzelfde hebben. En ik heb het ook gevraagd op het Duitse Motor-Talk.de forum. Ook daar geen enkele reactie van Up-rijders met hetzelfde issue... :?:

Natuurlijk onzin dat elke up het heeft. Want mijn eerste Up had dit absoluut niet... Die reed ik een half jaar en 16.000 km. En die heeft het zeker weten nooit gehad. Dus er is ergens iets mis met de toerenteller, en kennelijk hebben veel up's er last van, en het is kennelijk veel te duur voor VW om dit op te lossen onder garantie. Want een onvermijdelijke producteigenschap is het zeker niet... :|

Waarom zegt Volkswagen (althans mijn dealer) dat dit een producteigenschap is?? :liar: Het is gewoon ergens een electronische storing, die natuurlijk niet zo is bedoeld door de VW technici. En zoals gezegd, zeker niet elke up! heeft dit. Zeg dan tegen de klant dat het helaas een technische fout is, en dat het veel te duur is om het onder de garantie allemaal op te lossen, dat kan ik zelfs begrijpen als ze dat zeggen.
Laatst gewijzigd door up! op do 06 feb 2014, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

CanisLupus
Vagling liefhebber

Bericht door CanisLupus » za 08 feb 2014, 14:41

Je kan wel het maximum toerental bereiken? De motor is namelijk elektronisch begrensd op ongeveer 6000 toeren, dan lijkt het me dat hij bij jou al bij 5000 gaat ingrijpen (als het verschijnsel zich ook bij hogere toerentallen voordoet). Of verloopt dit vlekkeloos.

Plaats reactie