De dealer heeft het vandaag voor de derde keer bekeken. Eerste keer is het hele instrumentenpaneel vervangen, de tweede keer de toerentalsensor, vandaag is er (kennelijk na overleg met Pon Leusden) niets gebeurd. Want: het is een producteigenschap!

De conclusie: ELKE UP heeft dit verschijnsel! ... Het hangt er volgens Volkswagen vanaf hoeveel gas je geeft bij wegrijden, hoe je de koppeling precies laat opkomen, en hoe lang je de koppeling reeds hebt ingetrapt. Maar onder bepaalde omstandigheden treedt het probleem ALTIJD op (aldus Volkswagen). De monteur bij mijn dealer heeft het uitgetest bij een aantal up's die daar stonden, en elke up had dit probleem... Volgens de importeur is het kennelijk normaal... Elke Up zou het moeten hebben (onder specifieke gebruiksomstandigheden, hoeveelheid gas die je geeft, hoe laat je kopppeling opkomen etc).
Toch raar dat met ruim 1.400 leden hier niemand heeft opgemerkt dat ze hetzelfde hebben. En ik heb het ook gevraagd op het Duitse Motor-Talk.de forum. Ook daar geen enkele reactie van Up-rijders met hetzelfde issue...
Natuurlijk onzin dat elke up het heeft. Want mijn eerste Up had dit absoluut niet... Die reed ik een half jaar en 16.000 km. En die heeft het zeker weten nooit gehad. Dus er is ergens iets mis met de toerenteller, en kennelijk hebben veel up's er last van, en het is kennelijk veel te duur voor VW om dit op te lossen onder garantie. Want een onvermijdelijke producteigenschap is het zeker niet...
Waarom zegt Volkswagen (althans mijn dealer) dat dit een producteigenschap is??

Het is gewoon ergens een electronische storing, die natuurlijk niet zo is bedoeld door de VW technici. En zoals gezegd, zeker niet elke up! heeft dit. Zeg dan tegen de klant dat het helaas een technische fout is, en dat het veel te duur is om het onder de garantie allemaal op te lossen, dat kan ik zelfs begrijpen als ze dat zeggen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen