Schakelprobleem

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Schakelprobleem

Bericht door zwergje » do 15 jun 2023, 21:20

Mijn Up op aardgas heeft sinds enkele maanden een schakeprobleem: van het ene op het andere moment schakelt ie behoorlijk onwillig. De bak zelf lijkt niets mis mee. Mijn garage wist het zo snel ook niet. Ik heb het pookmechanisme een aantal keer flink gesmeerd. Dat helpt, maar niet voor lang. Auto is 10 jaar oud en heeft nu 230 duizend gelopen. Aardig was, maar niet voor een goed ondewrhouden aardgasmotor (schone brandstof die minder slijtage veroorzaakt). Ik heb het idee dat er een mechanisch deel van de bedieningspook kapot is gegaan en soms meer en soms minder in de weg zit tijdens het schakelen. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben ervaren?

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Schakelprobleem

Bericht door Blackciti » vr 28 jul 2023, 15:57

Feit is dat de Up, de Citigo en MIi van voor 2015 beroerde bakken hebben die slecht in de achteruit en vaak ook slecht in de eerste versnelling willen. Daar komt bij dat de versnellingsbakken bij stilstand flink lawaai maken doormiddel van een ratelend geluid, wat behoorlijk goedkoop aandoet. Ook maakt de koppeling een klonk geluid bij opschakelen. Dit alles moet je voor lief nemen, daar het vanaf de fabriek is ingebouwd. Product eigen dus.
Uw probleem zou wel komen door opgerekte kabels van de pook naar de bak en kan waarschijnlijk opnieuw worden gekalibreerd. Maar gedegen onderzoek moet uitwijzen of dit ook werkelijk het geval is.
Als uw garage het zo snel niet weet, wordt het tijd om uw blik te verleggen en naar een andere garage om te kijken.

Plaats reactie