Beste leden..
Ik zit het forum even door te spitten, maar kan het zo niet vinden.
We hebben sinds kort een up en er zit een rare resonantie in de auto.. wanneer je optrekt in de 2e versnelling (vol gas) dan hoor je bij 2500 toeren een ratel / vibratie / trilling in de auto.
Wanneer half gas, geen trilling..
2e en 3e versnelling hetzelfde en steeds bij de 2500 toeren.
Het is dus alleen wanneer de auto moet "werken" en bij gas los teruglopend van 3000 toeren naar 2000 toeren niets..
Wanneer de koppeling ingedrukt wordt en er worden toeren gemaakt, ook geen resonantie..
Volgens de verkoper was het dat er speling zou zitten in de prise-as van de versnellingsbak en dat die de resonantie zou veroorzaken..
Aangezien er geen resonantie ontstaat wanneer de koppeling wordt ingetrapt, sluit ik de uitlaat en alles wat er bij hoort een beetje uit.
Luchtfilterhuis al even verwijderd, geen verandering.
Motorsteunen lijken goed, maar kunnen die het veroorzaken?
Wie heeft nog goede suggesties?
Groeten Jakob
Resonantie bij 2500 toeren
Re: Resonantie bij 2500 toeren
Ik zou de uitlaat niet zomaar uitsluiten.
Zelf ook last gehad van resonantie in de auto. Toerental kan ik me niet meer herinneren, maar t was ook alleen (/vooral) bij belasting van de motor.
Uiteindelijk bleek er een schot in het uitlaat systeem los te zitten (ik geloof de demper) wat de resonantie veroorzaakte.
Onbelast, dus bij teruglopende toerental of met koppeling ingetrapt zul je het niet horen aangezien de motor dan nauwelijks uitlaatgas produceert (ten opzichte van belast).
Zelf ook last gehad van resonantie in de auto. Toerental kan ik me niet meer herinneren, maar t was ook alleen (/vooral) bij belasting van de motor.
Uiteindelijk bleek er een schot in het uitlaat systeem los te zitten (ik geloof de demper) wat de resonantie veroorzaakte.
Onbelast, dus bij teruglopende toerental of met koppeling ingetrapt zul je het niet horen aangezien de motor dan nauwelijks uitlaatgas produceert (ten opzichte van belast).