Velgen Topic!

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Velgen Topic!

Bericht door Riddick » di 22 dec 2015, 21:39

Afbeelding

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Velgen Topic!

Bericht door PR010 » do 24 dec 2015, 17:03

:D
Bijlagen
image.jpeg
Black on Black

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Velgen Topic!

Bericht door henri » vr 25 dec 2015, 14:32

Die Audi wielen staan leuk. Alleen die veel te platte banden vind ik geen porem. Dan moet-ie eerst écht plat op zijn pens liggen en voorzien zijn van spoorverbreders voor de juiste looks.

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Velgen Topic!

Bericht door PR010 » vr 25 dec 2015, 14:47

Zitten al andere banden onder en spoorverbreder zaten dr al onder ;)
Black on Black

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Velgen Topic!

Bericht door henri » vr 25 dec 2015, 19:36

Die zwarte 17 inches vond ik fraaier én dikker staan. Deze Audi wielen zijn natuurlijk wel lekker exclusief onder een Up :handgestures-thumbup: Gewoon doen wat je zelf het mooiste vind!

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Velgen Topic!

Bericht door Riddick » do 28 jan 2016, 22:03

Rotiform SCR wheels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rietsigaar
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 15:43
Locatie: Zaanstreek

Re: Velgen Topic!

Bericht door Rietsigaar » wo 10 feb 2016, 00:16

Sinds enkele weken rijden wij een nieuwe Up Move Up in de kleur Blueberry metallic. Momenteel staat de auto nog op standaard 14 inch stalen velgen, waar we winterbanden op hebben laten leggen. Voor de zomerbanden willen we (eigenlijk 'ik') graag iets speciaals. Al weken ben ik op internet aan het zoeken geweest (tot grote irritatie van mijn vrouw) naar andere velgen: 16 en 17 inch, verschillende ET waardes, welke bandenmaat, verschillende aanbieders, vooral heel veel plaatjes bekeken en heel veel op dit Forum gelezen.

Maar ik heb nu een keuze gemaakt. Het worden de RC28 velgen van RC Design in de maat 7.5 x 17 inch met ET 35. Ik vind dit een sportieve maar ook 'rustige' velg, die de wielkasten mooi vult. Past goed bij het model. Het zijn dezelfde als die van AxelVDL. Ik ben niet van plan de Up te verlagen. Mijn vrouw rijdt er dagelijks is en wil niet al te veel inleveren op het comfort. Daarnaast hebben we hier in de buurt aardig wat drempels liggen.

Nu heb ik een aantal vragen. Mijn voorkeur gaat uit naar de bandenmaat 205/40 R 17. Maar ik heb geen idee welke bandenmerken nu goed scoren, en welke niet. Wat is jullie ervaring met bepaalde merken? Over welke banden zijn jullie tevreden, en welke absoluut niet? Ik hoef niet perse de goedkoopste band. Ik wil een kwalitatief goede band, met een lage rolweerstand, maar die ook goed scoort in de regen.

Er zijn verschillende aanbieders van velgen en banden. Met bijna alle zaken kan je de velgen en banden online kopen. Maar ik ken ze niet. Vandaar mijn vraag of jullie positieve ervaringen hebben met bepaalde zaken? Ik woon in de Zaanstreek, maar vind het niet erg om de velgen elders in het land te halen. Als ik maar weet dat het goed is.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

P.s. Ik zou graag wat foto's willen bijvoegen, maar weet even niet hoe ik dat moet doen.
Tuut tuut tuut, de garoeten van .....

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen Topic!

Bericht door Tom Westendorp » wo 10 feb 2016, 07:35

Ik had ook 205 dat is wel erg breed onder een up! 195 zou ik eerder voor gaan. Of misschien zelfs 185.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DylanvD
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 20:24

Re: Velgen Topic!

Bericht door DylanvD » wo 10 feb 2016, 08:47

Ben van plan om 165/45r16 op mijn 7J velgen te leggen.
Ken alleen nergens een goed plaatje ervan vinden, heeft iemand dit hier al?

Mvg.dylan

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Velgen Topic!

Bericht door Autheo » wo 10 feb 2016, 08:54

Rietsigaar schreef: Ik ben niet van plan de Up te verlagen. Mijn vrouw rijdt er dagelijks is en wil niet al te veel inleveren op het comfort.
......
Ik wil een kwalitatief goede band, met een lage rolweerstand, maar die ook goed scoort in de regen.
......
Mijn voorkeur gaat uit naar de bandenmaat 205/40 R 17.
Tja, als je niet veel wil inleveren op het comfort, en dan toch een 17 inch velg kiest, vraag ik me af hoe dat uitpakt. Immers, hoe lager de wang van de band, hoe minder comfort. En hoe breder de sloffen, hoe meer rolweerstand. En ook: hoe breder de sloffen bij een lichte auto, hoe minder grip bij regen en gladheid (minder druk per vierkante cm). Dus wat de eindscore dan zal zijn? Ik hoop niet nog meer ergernis bij je vrouw... ;)

Gebruikersavatar
Rietsigaar
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 15:43
Locatie: Zaanstreek

Re: Velgen Topic!

Bericht door Rietsigaar » wo 10 feb 2016, 09:59

Je hebt helemaal gelijk, Autheo. Maar ja, het oog wil ook wat.

Natuurlijk begrijp ik dat je met een bredere en vooral lagere band comfort en grip gaat inleveren. En dat de rolweerstand groter wordt. Maar dan nog zullen er verschillen zijn tussen de verschillende banden. De ene band zal misschien eerder gaan glijden dan de ander, meer geluid maken, een hogere rolweerstand hebben, etc. Gezien alle berichten die ik heb gelezen zijn er meer mensen die deze aanpassing hebben gedaan. Mijn vraag is dan wat hun ervaring is met bepaalde banden. Nieuwe velgen en banden is toch een behoorlijke uitgave. En dan wil je wel de juiste beslissing nemen.

Ik heb ook gedacht aan 195/40 R17, Tom. Eigenlijk vind ik dat al breed genoeg. Maar omdat het een 7,5 J velg is, ben ik bang dat je dan een getrokken band krijgt. En dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. Ik vind het mooier als de band netjes aansluit op de velg, en dat de velgrandbescherming z'n werk kan doen. Daarnaast zorgt 195/40 voor meer ruimte in de wielkast. Of valt dit te verwaarlozen?
Tuut tuut tuut, de garoeten van .....

Gebruikersavatar
Rietsigaar
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 15:43
Locatie: Zaanstreek

Re: Velgen Topic!

Bericht door Rietsigaar » wo 10 feb 2016, 10:11

Ah, ben er nu achter hoe je foto's moet bijvoegen. Bij deze dus 2 foto's van de RC28 velgen. De rode van AxelVDL zijn natuurlijk al bekend, de andere foto heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Afbeelding

Afbeelding
Tuut tuut tuut, de garoeten van .....

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen Topic!

Bericht door Tom Westendorp » wo 10 feb 2016, 10:32

In het zilver ook gaaf zeg!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Velgen Topic!

Bericht door Autheo » wo 10 feb 2016, 11:33

Rietsigaar schreef:Je hebt helemaal gelijk, Autheo. Maar ja, het oog wil ook wat.
Ja, dan hangt de keuze inderdaad af van wat je het belangrijkst vindt: rijden of kijken/gezien worden. Zelf geniet ik vooral van het rijden in de Mii, en zelfs zonder enige aanpassing vind ik de Vagling ook nog leuk om te zien. Als ik met de looks van velgen concessies zou moeten doen aan het rijden (comfort en wegligging), is voor mij de keus niet moeilijk. Die velgen kan ik tijdens het rijden toch niet zien. En ook een ander ziet ze pas echt als je stilstaat. En ik heb m'n auto niet aangeschaft om stil te laten staan. Tja, ieder zijn meug... ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen Topic!

Bericht door Tom Westendorp » wo 10 feb 2016, 11:57

Ik ben ook een rijder, daarom 14 inch.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Rietsigaar
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 15:43
Locatie: Zaanstreek

Re: Velgen Topic!

Bericht door Rietsigaar » wo 10 feb 2016, 12:24

Jeetje, ik dacht er eindelijk uit te zijn. Maar door jullie commentaar begin ik toch te twijfelen (niet lelijk bedoeld hoor). Niet over andere velgen, want die komen er zeker. Maar meer over de maatvoering. Is 7.5 J met 205 banden toch niet te breed voor dagelijks gebruik? Kan ik misschien beter kiezen voor 7.0 J velgen met 195 brede banden? Wegen de nadelen op tegen de voordelen van de geweldige looks? Wat een dilemma's zeg.....

@Tom: volgens mij heb jij gereden met 16 inch Wizards. Ben je vanwege het (gebrek aan) comfort geswitcht van 16 inch naar 14 inch?
Tuut tuut tuut, de garoeten van .....

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Velgen Topic!

Bericht door Autheo » wo 10 feb 2016, 12:43

Rietsigaar schreef:Jeetje, ik dacht er eindelijk uit te zijn. Maar door jullie commentaar begin ik toch te twijfelen (niet lelijk bedoeld hoor).
Mijn commentaar is inderdaad niet vervelend bedoeld om je in verwarring te brengen, maar als input om de medaille aan twee kanten te bekijken (er zit trouwens ook nog een derde kant aan...). :roll: Beter van te voren alle dingen helder krijgen, dan naderhand spijt van een te snelle beslissing. Maar je gaat er vast wel uitkomen. Je hebt nog wel een poosje de tijd voor die zomerbanden er weer om hoeven. Ben benieuwd wat voor mooie keuze je gaat maken. Veel succes met verder uitpuzzelen! ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen Topic!

Bericht door Tom Westendorp » wo 10 feb 2016, 13:40

Rietsigaar schreef:Jeetje, ik dacht er eindelijk uit te zijn. Maar door jullie commentaar begin ik toch te twijfelen (niet lelijk bedoeld hoor). Niet over andere velgen, want die komen er zeker. Maar meer over de maatvoering. Is 7.5 J met 205 banden toch niet te breed voor dagelijks gebruik? Kan ik misschien beter kiezen voor 7.0 J velgen met 195 brede banden? Wegen de nadelen op tegen de voordelen van de geweldige looks? Wat een dilemma's zeg.....

@Tom: volgens mij heb jij gereden met 16 inch Wizards. Ben je vanwege het (gebrek aan) comfort geswitcht van 16 inch naar 14 inch?
Klopt helemaal. De Wizards waren fantastische velgen en de Hankook banden die ik had waren ook geweldig maar vanwege de breedte merkte ik dat dat de up! wat harder moest werken. Ik hou er van om een beetje met een auto te kunnen spelen en ik merkte dat hij echt teveel grip voor mijn lol had dus daarom terug naar 14 inch. Daarbij rijd ik best veel en dan is het ook wel prettig om een wat hogere wang te hebben. En als laatste zijn kleine wielen een stuk lichter waardoor de auto beter rijdt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Velgen Topic!

Bericht door JoVe » wo 10 feb 2016, 17:08

En speciale maten banden zijn altijd weer duurder als de gangbare maten. Ben het met je eens dat het oog (looks) ook wat wil maar als je teveel op comfort en wegligging moet inleveren zou ik voor de standaard maten gaan die onder de Up! worden gemonteerd in 15 of 16 inch gaan. 185/50R16 met Triangle velgen bv. En dan in de winter op 165/70 R14 want dan moet je niet van die brede sloffen er onder hebben.
Maar dat is ieder zijn smaak.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Rietsigaar
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 15:43
Locatie: Zaanstreek

Re: Velgen Topic!

Bericht door Rietsigaar » do 11 feb 2016, 23:14

Door jullie reacties ben ik nog eens goed gaan nadenken over de 17 inch velgen. Je hebt dan weliswaar de looks, maar je levert er ook veel voor in: je hebt minder comfort, een hoger benzineverbruik, meer rolweerstand dus minder snelheid en minder grip bij regen. En dat is voor ons te veel. Daarom hebben we besloten niet voor 17 inch, maar voor 16 inch te gaan. Iets minder spannend (vind ik), maar wel een maat die goed bij de Up past.

Tom, Autheo en JoVe, bedankt voor het meedenken. Zodra de nieuwe velgen er zijn, zal ik wel een fotootje plaatsen. Nu nog een mooie set uitzoeken .....
Tuut tuut tuut, de garoeten van .....

Gesloten