Ratelende Motor
Ratelende Motor
Goedemiddag,
Ik heb uiteraard het forum al doorgespit over het wel bekende ratelend geluid van de motor tijdens stationair draaien. Nu heb ik nog niet duidelijk een antwoord kunnen vinden aangezien de één zegt "hoort bij de up" en de ander toch het één en ander heeft vervangen.
Is er nu een oplossing voor het ratelend geluid tijdens stationair lopen van de auto, en zodra je de koppeling induwt hoor je niks meer?
Of moeten we het geluid nu echt voor lief nemen?
Ik heb uiteraard het forum al doorgespit over het wel bekende ratelend geluid van de motor tijdens stationair draaien. Nu heb ik nog niet duidelijk een antwoord kunnen vinden aangezien de één zegt "hoort bij de up" en de ander toch het één en ander heeft vervangen.
Is er nu een oplossing voor het ratelend geluid tijdens stationair lopen van de auto, en zodra je de koppeling induwt hoor je niks meer?
Of moeten we het geluid nu echt voor lief nemen?
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Ratelende Motor
Voor zover ik weet word het gezien als producteigenschap.
Als hij stopt met ratelen moet je je pas zorgen gaan maken
Als hij stopt met ratelen moet je je pas zorgen gaan maken
- mk1992
- Vagling liefhebber
- Berichten: 362
- Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
- Locatie: Beek, Limburg
- Contacteer:
Re: Ratelende Motor
Is niet de motor maar de versnellingsbak, en alleen als ie koud is.diesl89 schreef: ↑ma 02 mar 2020, 12:56Goedemiddag,
Ik heb uiteraard het forum al doorgespit over het wel bekende ratelend geluid van de motor tijdens stationair draaien. Nu heb ik nog niet duidelijk een antwoord kunnen vinden aangezien de één zegt "hoort bij de up" en de ander toch het één en ander heeft vervangen.
Is er nu een oplossing voor het ratelend geluid tijdens stationair lopen van de auto, en zodra je de koppeling induwt hoor je niks meer?
Of moeten we het geluid nu echt voor lief nemen?
Koppeling intrappen is de oplossing zo zeg je al zelf.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal
LPG all the way
(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699
LPG all the way
(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699
Re: Ratelende Motor
Ook als die warm is;) maar drukgroep vervangen heeft dus geen zin?mk1992 schreef: ↑di 03 mar 2020, 07:28Is niet de motor maar de versnellingsbak, en alleen als ie koud is.diesl89 schreef: ↑ma 02 mar 2020, 12:56Goedemiddag,
Ik heb uiteraard het forum al doorgespit over het wel bekende ratelend geluid van de motor tijdens stationair draaien. Nu heb ik nog niet duidelijk een antwoord kunnen vinden aangezien de één zegt "hoort bij de up" en de ander toch het één en ander heeft vervangen.
Is er nu een oplossing voor het ratelend geluid tijdens stationair lopen van de auto, en zodra je de koppeling induwt hoor je niks meer?
Of moeten we het geluid nu echt voor lief nemen?
Koppeling intrappen is de oplossing zo zeg je al zelf.
- ~Thijs~
- Vagling liefhebber
- Berichten: 281
- Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
- Locatie: Amersfoort
Re: Ratelende Motor
Het is waarschijnlijk het druklager (en dus niet de motor) wat je hoort, als je het koppelingspedaal induwt is het weg als het goed is?
Mijn ervaring is dat álle Upjes/Mii/Citigo dit hebben, ook na vervangen van de koppelingsset (incl drukgroep en druklager dus) komt het vrijwel direct weer terug is mijn ervaring. Mocht je er geen goed gevoel bij hebben gewoon de garage er even naar laten kijken/luisteren.
Mijn ervaring is dat álle Upjes/Mii/Citigo dit hebben, ook na vervangen van de koppelingsset (incl drukgroep en druklager dus) komt het vrijwel direct weer terug is mijn ervaring. Mocht je er geen goed gevoel bij hebben gewoon de garage er even naar laten kijken/luisteren.
Re: Ratelende Motor
Thx! Ik laat er sowieso even naar kijken, had inderdaad al op het forum gelezen dat het een kwal was.... maar lijkt vooralsnog niet echt "gezond" te zijn~Thijs~ schreef: ↑di 03 mar 2020, 11:48Het is waarschijnlijk het druklager (en dus niet de motor) wat je hoort, als je het koppelingspedaal induwt is het weg als het goed is?
Mijn ervaring is dat álle Upjes/Mii/Citigo dit hebben, ook na vervangen van de koppelingsset (incl drukgroep en druklager dus) komt het vrijwel direct weer terug is mijn ervaring. Mocht je er geen goed gevoel bij hebben gewoon de garage er even naar laten kijken/luisteren.
Re: Ratelende Motor
In een interview bij Autoweek over de VW drieling werd door een monteur/specialist ook op dit specifieke probleem gewezen. Volgens hem was e.e.a. wel te verhelpen met een modificatie van de aandrijflijn, dan wel, versnellingsbak.
Echter, ben ik bang dat wie dit laat doen zomaar € 1000.00 kan aftikken bij zijn garage. En wie heeft dat hier voor over?
Echter, ben ik bang dat wie dit laat doen zomaar € 1000.00 kan aftikken bij zijn garage. En wie heeft dat hier voor over?
- Bertjuh
- Vagling liefhebber
- Berichten: 925
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
- Locatie: Vriezenveen
- Contacteer:
Re: Ratelende Motor
Dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 2012 Up!.. als de auto in zijn vrij staat klinkt het geluid van twee tandwielen die in elkaar klapperen..
Dit heb ik gelukkig nog op kunnen lossen onder aankoop garantie.. De dealer wist mij te vertellen dat ze bij volkswagen van dit probleem af wisten, en hier ook een modificatie voor hadden..
Deze modificatie is bij mij kosteloos doorgevoerd, alleen moest wel zelf het slijtage deel (koppelingsplaat) betalen..
Dit heb ik gelukkig nog op kunnen lossen onder aankoop garantie.. De dealer wist mij te vertellen dat ze bij volkswagen van dit probleem af wisten, en hier ook een modificatie voor hadden..
Deze modificatie is bij mij kosteloos doorgevoerd, alleen moest wel zelf het slijtage deel (koppelingsplaat) betalen..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
-
- Forum newbie
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:56
Re: Ratelende Motor
Heb bij de Up! (2014) van m'n zus de versnellingsbakolie vervangen. Echt een verschil!
Hij maakte echter niet echt een ratelend geluid, maar je hoorde 'm wel. Ook bij stationair. Maar vooral tijdens het rijden is ie nu een stuk stiller geworden. Net of je de lagers van de versnellingsbak heel goed hoorde en dan vooral de 5e versnelling. Dat is nu echt een stuk stiller en aangenamer. Ook schakelt ie nu boterzacht. Serieus, aanrader!
Hij maakte echter niet echt een ratelend geluid, maar je hoorde 'm wel. Ook bij stationair. Maar vooral tijdens het rijden is ie nu een stuk stiller geworden. Net of je de lagers van de versnellingsbak heel goed hoorde en dan vooral de 5e versnelling. Dat is nu echt een stuk stiller en aangenamer. Ook schakelt ie nu boterzacht. Serieus, aanrader!
Re: Ratelende Motor
Laat even weten wat voor olie je dan hebt gebruikt, daar VW/Skoda/Seat een speciale olie voorschrijven die peperduur is. En als ik het over peperduur heb, dan moet je denken aan een slordige € 40,00 per liter.Alexander91 schreef: ↑wo 01 apr 2020, 19:12Heb bij de Up! (2014) van m'n zus de versnellingsbakolie vervangen. Echt een verschil!
Hij maakte echter niet echt een ratelend geluid, maar je hoorde 'm wel. Ook bij stationair. Maar vooral tijdens het rijden is ie nu een stuk stiller geworden. Net of je de lagers van de versnellingsbak heel goed hoorde en dan vooral de 5e versnelling. Dat is nu echt een stuk stiller en aangenamer. Ook schakelt ie nu boterzacht. Serieus, aanrader!
Ik heb namelijk hetzelfde gedaan met die dure VW olie en het resultaat is nihil. Waarmee ik wil zeggen dat zowel het schakelen, het geluidsniveau als het geratel bij koude motor niet is verandert. Het was dus weggegooid geld!
Gisteren reed ik toevallig in een leenauto van de garage, een VW Up van 2018. Deze had een veel beter schakelende versnellingsbak die ook geen bijgeluiden heeft en niet ratelt.
Laatst gewijzigd door Blackciti op za 11 apr 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ratelende Motor
Kun je laten weten wat die modificatie precies inhield?Bertjuh schreef: ↑di 31 mar 2020, 20:46Dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 2012 Up!.. als de auto in zijn vrij staat klinkt het geluid van twee tandwielen die in elkaar klapperen..
Dit heb ik gelukkig nog op kunnen lossen onder aankoop garantie.. De dealer wist mij te vertellen dat ze bij volkswagen van dit probleem af wisten, en hier ook een modificatie voor hadden..
Deze modificatie is bij mij kosteloos doorgevoerd, alleen moest wel zelf het slijtage deel (koppelingsplaat) betalen..
- mk1992
- Vagling liefhebber
- Berichten: 362
- Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
- Locatie: Beek, Limburg
- Contacteer:
Re: Ratelende Motor
Qua geluid merk ik inderdaad weinig tot geen verschil, maar qua schakelen voelt het nu het warmer wordt toch een stuk beter dan voorheen. Zeker toen de olie er net in zat (VW-spec, slik) was het verschil aanmerkelijk.Blackciti schreef: ↑za 11 apr 2020, 16:13Laat even weten wat voor olie je dan hebt gebruikt, daar VW/Skoda/Seat een speciale olie voorschrijven die peperduur is. En als ik het over peperduur heb, dan moet je denken aan een slordige € 40,00 per liter.Alexander91 schreef: ↑wo 01 apr 2020, 19:12Heb bij de Up! (2014) van m'n zus de versnellingsbakolie vervangen. Echt een verschil!
Hij maakte echter niet echt een ratelend geluid, maar je hoorde 'm wel. Ook bij stationair. Maar vooral tijdens het rijden is ie nu een stuk stiller geworden. Net of je de lagers van de versnellingsbak heel goed hoorde en dan vooral de 5e versnelling. Dat is nu echt een stuk stiller en aangenamer. Ook schakelt ie nu boterzacht. Serieus, aanrader!
Ik heb namelijk hetzelfde gedaan met die dure VW olie en het resultaat is nihil. Waarmee ik wil zeggen dat zowel het schakelen, het geluidsniveau als het geratel bij koude motor niet is verandert. Het was dus weggegooid geld!
Gisteren reed ik toevallig in een leenauto van de garage, een VW Up van 2018. Deze had een veel beter schakelende versnellingsbak die ook geen bijgeluiden heeft en niet ratelt.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal
LPG all the way
(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699
LPG all the way
(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699
- NidayFright
- Donateur member
- Berichten: 568
- Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44
Re: Ratelende Motor
Vanuit PON kan er eventueel een technische product oplossing van toepassing zijn op jouw Up. Daarvoor moet de klacht wel overeen komen met wat er precies is omschreven mits er iets bekend is. Dat zou een dealer eventueel voor je kunnen controleren. Aan de hand van het chassisnummer/bouwjaar en het type versnellingsbak(code) die de Up heeft kan er wellicht een schrijven over zijn. Het zou aan de tandwielen kunnen liggen van bepaalde versnellingen, maar ook aan de drukgroep bv. Maar wat hier ook al werd vermeld. Bij de meeste is het helaas echt een product-eigenschap en moet je het er maar mee doen om het zomaar te zeggen.
Versnellingsbakolie verversen is 9 vd 10 niet de oplossing.
Adviseer om eerst contact op te nemen met een VW dealer, dan kan dat al worden uitgesloten en hoef je er niet naar te gissen. En mocht er een reparatie nodig zijn, vraag wel even naar eventuele garantie en/of een deel coulance is.
Hou er dus wel rekening mee dat het ook bij jouw Up! een product-eigenschap is.
Versnellingsbakolie verversen is 9 vd 10 niet de oplossing.
Adviseer om eerst contact op te nemen met een VW dealer, dan kan dat al worden uitgesloten en hoef je er niet naar te gissen. En mocht er een reparatie nodig zijn, vraag wel even naar eventuele garantie en/of een deel coulance is.
Hou er dus wel rekening mee dat het ook bij jouw Up! een product-eigenschap is.
GTI DARK SILVER
- Bertjuh
- Vagling liefhebber
- Berichten: 925
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
- Locatie: Vriezenveen
- Contacteer:
Re: Ratelende Motor
Dat wordt ff wat papier werk induiken.. deze reparatie is iets meer dan 2 jaar geleden uitgevoerd..Blackciti schreef: ↑za 11 apr 2020, 16:16Kun je laten weten wat die modificatie precies inhield?Bertjuh schreef: ↑di 31 mar 2020, 20:46Dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 2012 Up!.. als de auto in zijn vrij staat klinkt het geluid van twee tandwielen die in elkaar klapperen..
Dit heb ik gelukkig nog op kunnen lossen onder aankoop garantie.. De dealer wist mij te vertellen dat ze bij volkswagen van dit probleem af wisten, en hier ook een modificatie voor hadden..
Deze modificatie is bij mij kosteloos doorgevoerd, alleen moest wel zelf het slijtage deel (koppelingsplaat) betalen..
Iets met druklager en vork of.. mja ik kom er op terug, als het in de papieren staat..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
-
- Forum newbie
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:56
Re: Ratelende Motor
Heb gewoon Kroon olie erin gegooid:Blackciti schreef: ↑za 11 apr 2020, 16:13Laat even weten wat voor olie je dan hebt gebruikt, daar VW/Skoda/Seat een speciale olie voorschrijven die peperduur is. En als ik het over peperduur heb, dan moet je denken aan een slordige € 40,00 per liter.Alexander91 schreef: ↑wo 01 apr 2020, 19:12Heb bij de Up! (2014) van m'n zus de versnellingsbakolie vervangen. Echt een verschil!
Hij maakte echter niet echt een ratelend geluid, maar je hoorde 'm wel. Ook bij stationair. Maar vooral tijdens het rijden is ie nu een stuk stiller geworden. Net of je de lagers van de versnellingsbak heel goed hoorde en dan vooral de 5e versnelling. Dat is nu echt een stuk stiller en aangenamer. Ook schakelt ie nu boterzacht. Serieus, aanrader!
Ik heb namelijk hetzelfde gedaan met die dure VW olie en het resultaat is nihil. Waarmee ik wil zeggen dat zowel het schakelen, het geluidsniveau als het geratel bij koude motor niet is verandert. Het was dus weggegooid geld!
Gisteren reed ik toevallig in een leenauto van de garage, een VW Up van 2018. Deze had een veel beter schakelende versnellingsbak die ook geen bijgeluiden heeft en niet ratelt.
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... -1081/879/
SP Gear 1081
Bij techniekwebshop.nl gekocht voor 10,40 de liter. En de bak is maar 1,1 liter groot, dus kost geen drol (als je het zelf doet).
Re: Ratelende Motor
Ik geloof je graag, maar mijn garage was expliciet over het gebruik van originele door VW voorgeschreven olie, die ook speciaal besteld moet worden. Dus Ja...Alexander91 schreef: ↑zo 12 apr 2020, 19:25Heb gewoon Kroon olie erin gegooid:Blackciti schreef: ↑za 11 apr 2020, 16:13Laat even weten wat voor olie je dan hebt gebruikt, daar VW/Skoda/Seat een speciale olie voorschrijven die peperduur is. En als ik het over peperduur heb, dan moet je denken aan een slordige € 40,00 per liter.Alexander91 schreef: ↑wo 01 apr 2020, 19:12Heb bij de Up! (2014) van m'n zus de versnellingsbakolie vervangen. Echt een verschil!
Hij maakte echter niet echt een ratelend geluid, maar je hoorde 'm wel. Ook bij stationair. Maar vooral tijdens het rijden is ie nu een stuk stiller geworden. Net of je de lagers van de versnellingsbak heel goed hoorde en dan vooral de 5e versnelling. Dat is nu echt een stuk stiller en aangenamer. Ook schakelt ie nu boterzacht. Serieus, aanrader!
Ik heb namelijk hetzelfde gedaan met die dure VW olie en het resultaat is nihil. Waarmee ik wil zeggen dat zowel het schakelen, het geluidsniveau als het geratel bij koude motor niet is verandert. Het was dus weggegooid geld!
Gisteren reed ik toevallig in een leenauto van de garage, een VW Up van 2018. Deze had een veel beter schakelende versnellingsbak die ook geen bijgeluiden heeft en niet ratelt.
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... -1081/879/
SP Gear 1081
Bij techniekwebshop.nl gekocht voor 10,40 de liter. En de bak is maar 1,1 liter groot, dus kost geen drol (als je het zelf doet).
Re: Ratelende Motor
Oké, ben wel nieuwsgierig.Bertjuh schreef: ↑zo 12 apr 2020, 18:05Dat wordt ff wat papier werk induiken.. deze reparatie is iets meer dan 2 jaar geleden uitgevoerd..Blackciti schreef: ↑za 11 apr 2020, 16:16Kun je laten weten wat die modificatie precies inhield?Bertjuh schreef: ↑di 31 mar 2020, 20:46Dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 2012 Up!.. als de auto in zijn vrij staat klinkt het geluid van twee tandwielen die in elkaar klapperen..
Dit heb ik gelukkig nog op kunnen lossen onder aankoop garantie.. De dealer wist mij te vertellen dat ze bij volkswagen van dit probleem af wisten, en hier ook een modificatie voor hadden..
Deze modificatie is bij mij kosteloos doorgevoerd, alleen moest wel zelf het slijtage deel (koppelingsplaat) betalen..
Iets met druklager en vork of.. mja ik kom er op terug, als het in de papieren staat..
Re: Ratelende Motor
Ik ben nog steeds nieuwsgierig, Bertjuh.
Re: Ratelende Motor
Moggu, is in de techniek bekend als tandhamer, motor draait zeg maar schokkend rond door de ontstekings volgorde, hoe meer cylinders hoe rustiger de loop.
Dat wat je hoort is het hameren van de tandwielen in de versnellingsbak, die loskomen en weer aanliggen wat de tik veroorzaakt.
Normaal fix je dit door de roterende massa aan te passen, vliegwiel massa of transmissie massa schijf, of de flexibiliteit van de koppeling, dit is vaak de simpelste oplossing, de stijfheid van de veren in de plaat zelf worden aangepast.
In het geval van de Up, is voor een oplossing gekozen die het beste past, het horen van is cosmetisch en als eerder door een andere forummer gemeld je kan je meer zorgen maken als het plots zou verdwijnen, ik persoonlijk denk dat latere modellen andere koppelingsplaten en dikkere transmissie olie hebben gekregen om dit geluid te dempen.
Dat wat je hoort is het hameren van de tandwielen in de versnellingsbak, die loskomen en weer aanliggen wat de tik veroorzaakt.
Normaal fix je dit door de roterende massa aan te passen, vliegwiel massa of transmissie massa schijf, of de flexibiliteit van de koppeling, dit is vaak de simpelste oplossing, de stijfheid van de veren in de plaat zelf worden aangepast.
In het geval van de Up, is voor een oplossing gekozen die het beste past, het horen van is cosmetisch en als eerder door een andere forummer gemeld je kan je meer zorgen maken als het plots zou verdwijnen, ik persoonlijk denk dat latere modellen andere koppelingsplaten en dikkere transmissie olie hebben gekregen om dit geluid te dempen.