Onlangs een testrit gemaakt in een UP! GTi, en ik moet zeggen: dat viel even tegen zeg! Ik hou mijn eigen Up!
Ik had minstens verwacht dat het stuur als een echte Renault 5 Alpine uit je handen zou worden gerukt, maar niets van dat alles. Het ding haalt geeneens de 200! Je kan hem wel lekker de bocht in smijten, best redelijk onderstel, maar zwaar overprized.
Zéker geen 50.000,= gulden waard
![Mr. Green :icon-mrgreen:](./images/smilies/icon/mrgreen.gif)
Jammer hoor, gemiste kans van VW. Dus de beslissing genomen om de Up te laten remappen, en mogelijk te investeren in een beter onderstel.
Voor de Up hadden we een Kia Picanto 3-deurs. Niet vooruit te branden, maar dit karretje heeft van zichzelf een formidabel onderstel. Daar had ik graag een 1400 Turbo-blok in gehad, maar helaas, dat zou in ons milieu-landje onverkoopbaar zijn....
De Up is werkelijk doodeng in de achterkant. Daarmee zou ik nooit voluit de Hunzerug over durven, de achterkant is dramatisch onvoorspelbaar. Het onderstel rammelt ook. Onze Up is eigenlijk nooit zonder rammeltjes geweest, hierom heb ik ook de koppeling (laten) vervangen, ik werd gek van dat geklapper van de drukgroep. Ook heb ik de remschijven eens kromgetrapt, omdat ik vanaf 120km/h een stoplicht wilde halen, dus ook daarmee wil je het circuit niet op! Niet dat ik het circuit op wil, maar het is wel fijn om te weten dat een auto betrouwbaar is onder extreme omstandigheden....
De remap heeft overigens een vermogenswinst opgeleverd (met uitdraai!) van 68pk naar 88pk, en aanzienlijk meer koppel. Merk ik dat? Een beetje, het blijft weinig vermogen, en je went er al weer snel aan. Op de snelweg kom je wat beter mee, en tweede en derde versnelling merk je dit goed bij het uitkomen van een bocht. Hij 'trekt' hem als het ware wat beter door de bocht. Het viel me op dat het mondje van het luchtfilter (ingang) een vernauwing laat zien; dat lijkt me een restrictie die wat mij betreft gewijzigd mag worden. Ik denk dat je uit dit blokje zomaar 100pk zou kunnen peuren, maar dat is niet mijn bedoeling.
Omwille van mijn zoektocht naar een ander onderstel, kwam ik op dit forum uit. Genoeg leesvoer, dacht ik zo.