Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
-
- Forum newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 30 okt 2012, 22:05
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
hoi allen,
bij de laatste onderhoudsbeurt van onze Up! bij 166.000 km, bleek het schroefdraad van de carterstop/plug/bout weg te zijn!
Volgens de garage veroorzaakt door slijtage, zelf denk ik dat ze het zelf veroorzaakt hebben door te hard aandraaien in het verleden, maar ja toon dat maar eens aan ...
Alle onderhoudsbeurten zijn door dezelfde garage uitgevoerd ...
Is er elke keer een nieuwe bout en sluitring geplaatst?? En netjes aangedraaid met een momentsleutel, 30Nm??
Maar goed, ik heb nu de defecte carterpan hier thuis en er een paar foto's van gemaakt, dit laten zien dat er wel schotjes in de bodem zitten maar het aftappen niet kunnen belemmeren.
Wel is de bodem gegolfd/waardoor er olie achterblijft ...
De enige manier om alle olie er uit te laten lopen is door de hele voorkant van de auto op te krikken zodat ook de resterende olie uit de gegolfde carterpanbodem naar het laagste punt loopt bij de carterstop/plug/bout.
Misschien nog ff de achterbanden leeg laten lopen? https://www.vwupforum.nl/posting.php?mo ... &f=7&t=867#
Succes, groet, Ben
bij de laatste onderhoudsbeurt van onze Up! bij 166.000 km, bleek het schroefdraad van de carterstop/plug/bout weg te zijn!
Volgens de garage veroorzaakt door slijtage, zelf denk ik dat ze het zelf veroorzaakt hebben door te hard aandraaien in het verleden, maar ja toon dat maar eens aan ...
Alle onderhoudsbeurten zijn door dezelfde garage uitgevoerd ...
Is er elke keer een nieuwe bout en sluitring geplaatst?? En netjes aangedraaid met een momentsleutel, 30Nm??
Maar goed, ik heb nu de defecte carterpan hier thuis en er een paar foto's van gemaakt, dit laten zien dat er wel schotjes in de bodem zitten maar het aftappen niet kunnen belemmeren.
Wel is de bodem gegolfd/waardoor er olie achterblijft ...
De enige manier om alle olie er uit te laten lopen is door de hele voorkant van de auto op te krikken zodat ook de resterende olie uit de gegolfde carterpanbodem naar het laagste punt loopt bij de carterstop/plug/bout.
Misschien nog ff de achterbanden leeg laten lopen? https://www.vwupforum.nl/posting.php?mo ... &f=7&t=867#
Succes, groet, Ben
Net geen HighUp! 5 deurs Candy White 75pk maps & more drive executive sound dynamic winter reserve-band
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Ik heb toch al vaak olie ververst, ook vaak bij dezelfde auto/motor maar dit nog nooit gezien door slijtage. Hier heeft iemand de boel gewoon gesloopt. Maar ja, bewijs dat maar eens…..
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Is gewoon kapot gedraaid, gebeurt wel vaker bij alu carterpannen.
Wel vreemd dat ze een nieuwe carterpan gemonteerd hebben, er zijn namelijk gewoon reparatiesetjes voor te krijgen wat prima werkt.
Wel vreemd dat ze een nieuwe carterpan gemonteerd hebben, er zijn namelijk gewoon reparatiesetjes voor te krijgen wat prima werkt.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hallo allemaal,
Even een vraagje aan de experts... Gisteren heb ik even 2 nieuwe winterbanden gescoord (jaja, wellicht overbodig maar ik heb toch een setje extra velgen). Nu valt het mij op dat de productieweek 02 van 2021 is... bijna 2 jaar oud dus. Is dit acceptabel?
Gr. Kees
Even een vraagje aan de experts... Gisteren heb ik even 2 nieuwe winterbanden gescoord (jaja, wellicht overbodig maar ik heb toch een setje extra velgen). Nu valt het mij op dat de productieweek 02 van 2021 is... bijna 2 jaar oud dus. Is dit acceptabel?
Gr. Kees
- ~Thijs~
- Vagling liefhebber
- Berichten: 281
- Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
- Locatie: Amersfoort
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Ja dit is acceptabel
Hier in Nederland werken mijn leveranciers allemaal met max 3 jaar oud voor nieuw, en daarna vermelden ze dat t oude DOT is.
Hier in Nederland werken mijn leveranciers allemaal met max 3 jaar oud voor nieuw, en daarna vermelden ze dat t oude DOT is.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
keesh schreef: ↑za 12 nov 2022, 11:36Hallo allemaal,
Even een vraagje aan de experts... Gisteren heb ik even 2 nieuwe winterbanden gescoord (jaja, wellicht overbodig maar ik heb toch een setje extra velgen). Nu valt het mij op dat de productieweek 02 van 2021 is... bijna 2 jaar oud dus. Is dit acceptabel?
Gr. Kees
Voordat de band uit de fabriek, via transport naar diverse (tussen)handelaren, uiteindelijk bij de leverancier, en vervolgens bij de monteur ligt die het monteert ben je vaak zo een jaar verder.
Fatsoenlijk opgeslagen gaan banden lang mee, rubber gaat pas echt achteruit als het word blootgesteld aan de elementen.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Oke, bedankt. Als ik motorbanden bestel krijg ik vaak banden die in hetzelfde jaar geproduceerd zijn..
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hallo allen,
Vraagje over de motorolie van de Up. Ik zag dat mijn oliepijl aan de lage kant zat. Nu wordt mijn up onderhouden bij een garage in de buurt die zich ook in Franse auto's specialiseert. Zij gebruiken hun standaard olie in de up: https://www.bardahl.nl/product/54000-xt ... tronic-nl/
Vol synthetisch 5W30-C2. Nu wordt er door VW volgens mij 5W40-C3 voorgeschreven.
Is dit een probleem, met C2/C3? En welke olie kan ik het beste aanschaffen voor het bijvullen?
Vraagje over de motorolie van de Up. Ik zag dat mijn oliepijl aan de lage kant zat. Nu wordt mijn up onderhouden bij een garage in de buurt die zich ook in Franse auto's specialiseert. Zij gebruiken hun standaard olie in de up: https://www.bardahl.nl/product/54000-xt ... tronic-nl/
Vol synthetisch 5W30-C2. Nu wordt er door VW volgens mij 5W40-C3 voorgeschreven.
Is dit een probleem, met C2/C3? En welke olie kan ik het beste aanschaffen voor het bijvullen?
- Niels
- Forum newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 16:37
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hallo allen,
Voorheen reed ik zo'n 12.000-15.000 km/jaar met mijn Seat Mii (voornamelijk woon-werk-verkeer) en is de auto netjes jaarlijks onderhouden met het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote beurt. Inmiddels heb ik een andere baan in mijn woonplaats waardoor de auto nog maar zo'n 3.000 km heeft gereden sinds de laatste beurt bijna een jaar geleden. Wat is nu wijsheid, gewoon weer de volgende onderhoudsbeurt inplannen? Of is dit gezien de weinige km's misschien nog niet nodig?
Voorheen reed ik zo'n 12.000-15.000 km/jaar met mijn Seat Mii (voornamelijk woon-werk-verkeer) en is de auto netjes jaarlijks onderhouden met het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote beurt. Inmiddels heb ik een andere baan in mijn woonplaats waardoor de auto nog maar zo'n 3.000 km heeft gereden sinds de laatste beurt bijna een jaar geleden. Wat is nu wijsheid, gewoon weer de volgende onderhoudsbeurt inplannen? Of is dit gezien de weinige km's misschien nog niet nodig?
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Als je veel korte stukjes rijd is het zeker aan te raden jaarlijks olie te verversen, dit ivm sludge.
Ook remmen eisen aandacht bij auto's die weinig km's rijden aangezien deze sneller vast kunnen gaan zitten door het vele/lange stilstaan.
Ook remmen eisen aandacht bij auto's die weinig km's rijden aangezien deze sneller vast kunnen gaan zitten door het vele/lange stilstaan.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Nog een tip: tank E5/98 i.p.v. E10/95 als je zo weinig rijdt per jaar. Dat is dan beter voor de motor en het brandstofsysteem. Als je weinig rijdt, verouderd de benzine in het systeem. E10 trekt daarbij meer vocht aan en vervuilt dan het brandstofsysteem. Als je veel rijdt, blijft de benzine in het systeem redelijk vers, en geeft het die problemen nauwelijks. Maar als je zo weinig rijdt, kun je dus beter E5/98 tanken als je goed voor je auto wilt zorgen. Dat helpt ook om sludge meer te beperken, al zal het bij veel korte ritjes toch een risico blijven.Niels schreef: ↑do 30 nov 2023, 16:12Hallo allen,
Voorheen reed ik zo'n 12.000-15.000 km/jaar met mijn Seat Mii (voornamelijk woon-werk-verkeer) en is de auto netjes jaarlijks onderhouden met het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote beurt. Inmiddels heb ik een andere baan in mijn woonplaats waardoor de auto nog maar zo'n 3.000 km heeft gereden sinds de laatste beurt bijna een jaar geleden. Wat is nu wijsheid, gewoon weer de volgende onderhoudsbeurt inplannen? Of is dit gezien de weinige km's misschien nog niet nodig?
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Niels
- Forum newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 16:37
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Thanks voor jullie reacties! Het wordt gewoon weer een onderhoudsbeurt dus.
Ik tank inderdaad meestal E5 i.p.v. E10 omdat de auto meer stil staat, maar waardevolle informatie!
Ik tank inderdaad meestal E5 i.p.v. E10 omdat de auto meer stil staat, maar waardevolle informatie!
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Nog een aanvullende tip op het goede advies hierboven...
Als hij veel stilstaat, tank dan niet alleen E5 (ook wel euro98/superplus genoemd) maar tank dit dan ook van de beste soort.
Dat haal je bij BP, Esso, Shell of OK. Wettelijk zijn oliemaatschappijen verplicht om het E5 te noemen en er mag maximaal 5% bio-ethanol in zitten, maar deze 4 maatschappijen stoppen er gelukkig niks in.
Maarrrr en nu komt het, er wordt niet gezegd hoeveel er minimaal in moet zitten. Het mooie is, dat er "stiekem " 0% bio-ethanol in zit
Dus indien hij lang stilstaat, zou ik persoonlijk dit aanraden.
Ook voor al diegenen die ook nog een kamper, motorfiets of klassieker hebben aan te raden.
Wil je meer hierover weten? Google 》》》Waarom is bio-ethanol slecht voor je motor?
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Kan iemand mij vertellen of een Seat Mii van 2013 een brandstoffilter heeft en waar deze zit? Indien ja, is het dan een filter wat in lijn in de slang zit?
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Zit in de tank.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Zit geïntegreerd in de brandstofpomp in de tank en hoeft nooit vervangen te worden.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Toch nog even een vraag. Ik kwam er zojuist achter dat mijn linker achterwiel niet heel soepel draait...(heb momenteel met een ietwat hoger brandstofverbruik te maken). Sowieso na een paar dagen stilstaan hoor je de achterrem soms even 'losknallen', hij draaide echt zwaar. Toen even een klein stukje gereden (en geremd), het is beter maar niet goed. Rechtsachter loopt ie veel soepeler.
Is dit een kwestie van de trommel schoonmaken / gangs maken? En heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Is denk ik een VW kwaaltje?
Is dit een kwestie van de trommel schoonmaken / gangs maken? En heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Is denk ik een VW kwaaltje?
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Trommel kun je er gewoon afhalen, heb je verder geen speciaal gereedschap voor nodig. Hij kan wat vastgeroest zitten, en als er een rand in de trommel is gesleten kan hij wat achter de voering blijven haken.
Paar goede klappen met een hamer op de naaf is vaak voldoende om de trommel los te laten "springen".
Even schoonmaken met remmen reiniger kan nooit kwaad, als de rem echt aanloopt heb je waarschijnlijk te maken met een wielremcilinder die vast zit, of een handrem mechanisme/kabel die vast zit.
Paar goede klappen met een hamer op de naaf is vaak voldoende om de trommel los te laten "springen".
Even schoonmaken met remmen reiniger kan nooit kwaad, als de rem echt aanloopt heb je waarschijnlijk te maken met een wielremcilinder die vast zit, of een handrem mechanisme/kabel die vast zit.