K&N Luchtfilter
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Over het algemeen pakt een auto wat mooier op met een ander filter. Dat komt meestal omdat een K&N filter wat meer lucht doorlaat dan een papieren filter. Een openluchtfilter pakt vaak nog iets meer lucht dan een inleg filter en geeft dus nog iets meer het gevoel dat het veel verschil maakt.
Ziet er uit als een leuke mod!
Ziet er uit als een leuke mod!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
Tja, die 7 tientjes komen we ook wel overheen, alleen zou ik toch wat meer (hopenlijk positive) reacties willen afwachten, maar goed, ik ga het toch proberen.
Laatst gewijzigd door Marantz op do 27 sep 2012, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Passen ze niet?CBdicX schreef:Tja, die 7 tientjes komen we ook wel overheen, alleen zou ik toch wat meer (hopenlijk positive) reacties willen afwachten voordat ik dit koop.
Ik heb al een korte antenne liggen, a 19 euro en een glazen dop voor de achterklep a 24 euro, allemaal gekocht om te gebruiken, maar niet dus.
Vandaar........
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
Ja hoor, alleen verandering van gedachte.
Voor de antenne is het een Polo geworden maar weer terug gegaan naar de originele UP ivm het ontvangst wat toch een stapje beter is, en die dop gebruik ik niet omdat ik toch de wisser erop hou.
Dat wil ik niet nog een keer met het filter, wil eerst zien / horen dat het inderdaad een verbetering is tov origineel, bijvoorkeur niet van degene die ze verkoopt, want die zijn uiteraard altijd positief
Voor de antenne is het een Polo geworden maar weer terug gegaan naar de originele UP ivm het ontvangst wat toch een stapje beter is, en die dop gebruik ik niet omdat ik toch de wisser erop hou.
Dat wil ik niet nog een keer met het filter, wil eerst zien / horen dat het inderdaad een verbetering is tov origineel, bijvoorkeur niet van degene die ze verkoopt, want die zijn uiteraard altijd positief
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Het helpt altijd iets natuurlijk daar kun je het ook voor doen. Een paneelfilter maakt vaak maar weinig verschil in geluid. Als je echt geluid wil zul je moeten kijken naar een Openluchtfilter of BMC CDA (derivaat). Ik denk dat als je mailt naar VAG Techniek dat ze je zeker een voorstel kunnen doen over wat er mogelijk is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
Ik ga dit filter bestellen en zal laten weten of Vagtechniek correct is en dit inderdaad de motor wat "pittiger" maakt.
Dat zal toch gewoon in het woon werk verkeer zonder specifieke testen te voelen moeten zijn, zo niet laat ik dit ook weten, dan heb ik in ieder geval een goed filter
Edit 30-9:
als je ziet waar nu de lucht word aangezogen is dat toch redelijk weg van de warme lucht van de motor.
De aanzuigpijp loopt naar links en zal door de rijwind gewoon de rijwind lucht aanzuigen die opzich niet is opgewarmd door de motor, daar zit de aanzuig opening ver genoeg naar links voor.
Stilstaand zal dat wel wat warmer worden maar zo te zien is de originele pijp makkelijk te verlengen met een flexibele pijp of zo en dan kan de pijp verder naar voren gebracht worden.
Maar of dat wonderen zal verrichten ?
Ik denk dat VW zijn huiswerk goed gedaan heeft en een goede plek heeft voor de aanzuig lucht....
Dat zal toch gewoon in het woon werk verkeer zonder specifieke testen te voelen moeten zijn, zo niet laat ik dit ook weten, dan heb ik in ieder geval een goed filter
Edit 30-9:
als je ziet waar nu de lucht word aangezogen is dat toch redelijk weg van de warme lucht van de motor.
De aanzuigpijp loopt naar links en zal door de rijwind gewoon de rijwind lucht aanzuigen die opzich niet is opgewarmd door de motor, daar zit de aanzuig opening ver genoeg naar links voor.
Stilstaand zal dat wel wat warmer worden maar zo te zien is de originele pijp makkelijk te verlengen met een flexibele pijp of zo en dan kan de pijp verder naar voren gebracht worden.
Maar of dat wonderen zal verrichten ?
Ik denk dat VW zijn huiswerk goed gedaan heeft en een goede plek heeft voor de aanzuig lucht....
Re: K&N Luchtfilter
Ik heb het filter ontvangen en wilde even terug komen over het onderhoud en olie verhaal van K&N.
Ten eerste is het filter reeds voorzien van olie, ten tweede is de eerste onderhouds beurt (op rommeltjes uit het filter halen na) 50.000 miles = grof gezegd 80.000 km bij normaal gebruik, met de garantie van 1 miljoen mile.
Bij 80.000 dient het filter schoon gemaakt te worden met een speciale K&N oplosser, daarna in olieen met K&N olie, en er mag geen gebruik worden gemaakt van perslucht, gewoon een varkenshaar kwastje is voldoende.
K&N garandeerd 100% dat deze filters geen schade toebrengen aan wat voor motor onderdeel dan ook, en zelfs mocht VW problemen met een filter van hun hebben is er een telefoon nummer waar VW de discussie kan aangaan met K&N zodat de K&N klant dat niet hoeft te doen.
Nou, als die niet zeker zijn van hun zaak.............
Staat natuurlijk los van het feit of dit filter wat doet tov de prestaties van de UP motor.
En 80.000 ga ik met mijn gebruik van de UP niet zien denk ik
Filter geplaatst en ik laat binnenkort weten of ik "iets" merk, goed of slecht.
Ten eerste is het filter reeds voorzien van olie, ten tweede is de eerste onderhouds beurt (op rommeltjes uit het filter halen na) 50.000 miles = grof gezegd 80.000 km bij normaal gebruik, met de garantie van 1 miljoen mile.
Bij 80.000 dient het filter schoon gemaakt te worden met een speciale K&N oplosser, daarna in olieen met K&N olie, en er mag geen gebruik worden gemaakt van perslucht, gewoon een varkenshaar kwastje is voldoende.
K&N garandeerd 100% dat deze filters geen schade toebrengen aan wat voor motor onderdeel dan ook, en zelfs mocht VW problemen met een filter van hun hebben is er een telefoon nummer waar VW de discussie kan aangaan met K&N zodat de K&N klant dat niet hoeft te doen.
Nou, als die niet zeker zijn van hun zaak.............
Staat natuurlijk los van het feit of dit filter wat doet tov de prestaties van de UP motor.
En 80.000 ga ik met mijn gebruik van de UP niet zien denk ik
Filter geplaatst en ik laat binnenkort weten of ik "iets" merk, goed of slecht.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Goed bezig! Dat van die aanzuigbuis was mij ook al opgevallen. Je zou een stuk flexibele slang bij Biesheuvel kunnen bestellen, die worden normaal gebruikt om de remmen te koelen. Vrij makkelijk om daarmee koude lucht naar de opening te leiden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
1 puntje, die aanzuigpijp heeft een vreemd trompet gevormd uiteinde, wat daar de bedoeling van is weet ik niet.Petrolhead Tom schreef:Goed bezig! Dat van die aanzuigbuis was mij ook al opgevallen. Je zou een stuk flexibele slang bij Biesheuvel kunnen bestellen, die worden normaal gebruikt om de remmen te koelen. Vrij makkelijk om daarmee koude lucht naar de opening te leiden.
Misschien wel om juist te vorkomen dat er flex slangen op gezet worden ?
En is het niet van belang dat een aanzuigpijp of slang een bepaalde lengte heeft, en als je daar overheen gaat met een langere slang dat er misschien niet voldoende lucht word aangezogen, en/of de luchtsnelheid te laag word ?
Je kunt met een slang eigenlijk alleen maar naar links voor en dan naar beneden achter de bumper langs, nou dat is een behoorlijke afstand extra......
.
Hier het toetertje: .
En hier doe ik het voor, ondanks dat ik geen meter heb gereden lijkt ie al sneller te gaan.
Denk wel dat alleen zo'n K&N sticker kopen zo'n 68-69 euro goedkoper was geweest
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Hou ons op de hoogte!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
Nog wat info gevonden over luchtinlaat lengtes:
Een goede luchtfilter is belangrijk als je meer vermogen of koppel wilt. De lucht die de motor aanzuigt bevat stof en vuil. Daarom wordt lucht aangezogen door luchtfilters. Universele luchtfilters belemmeren de vrije doorstroming. Dus in principe kan aan de inlaatkant een kleine winst worden gehaald met een wat minder dichte luchtfilter (sportfilter). De lengte van het luchtinlaat kanaal is van invloed op het karakter van de motor. Een wat langer kanaal geeft wat meer koppel onderin, een korter kanaal daarintegen wat meer koppel bovenin.
■Hoe minder stromingsweerstand, hoe meer vermogen en hoe beter de respons op het gaspedaal.
■Hoe groter de inlaatdruk, hoe meer vermogen.
■Hoe koeler de inlaatlucht, hoe meer vermogen.
■De invloed van de inlaat is echter gering, er is niet veel vermogenswinst te halen met een betere luchtinlaat.
Deze info laat dus zien dat als de aanzuigpijp word verlengt er meer koppel onderin komt, nou dat is precies wat ik zoek, ik zou meer pit willen hebben in het toeren gebied van 2000 tot ca. 4000 rpm.
Ik zal aankomende week eens gaan kijken wat voor slang er op de originele pijp (toetertje) gezet kan worden en waar die koudluchtslang naartoe geleid kan worden zodat deze niet in de weg hangt.
Een goede luchtfilter is belangrijk als je meer vermogen of koppel wilt. De lucht die de motor aanzuigt bevat stof en vuil. Daarom wordt lucht aangezogen door luchtfilters. Universele luchtfilters belemmeren de vrije doorstroming. Dus in principe kan aan de inlaatkant een kleine winst worden gehaald met een wat minder dichte luchtfilter (sportfilter). De lengte van het luchtinlaat kanaal is van invloed op het karakter van de motor. Een wat langer kanaal geeft wat meer koppel onderin, een korter kanaal daarintegen wat meer koppel bovenin.
■Hoe minder stromingsweerstand, hoe meer vermogen en hoe beter de respons op het gaspedaal.
■Hoe groter de inlaatdruk, hoe meer vermogen.
■Hoe koeler de inlaatlucht, hoe meer vermogen.
■De invloed van de inlaat is echter gering, er is niet veel vermogenswinst te halen met een betere luchtinlaat.
Deze info laat dus zien dat als de aanzuigpijp word verlengt er meer koppel onderin komt, nou dat is precies wat ik zoek, ik zou meer pit willen hebben in het toeren gebied van 2000 tot ca. 4000 rpm.
Ik zal aankomende week eens gaan kijken wat voor slang er op de originele pijp (toetertje) gezet kan worden en waar die koudluchtslang naartoe geleid kan worden zodat deze niet in de weg hangt.
Re: K&N Luchtfilter
Gisteren mn maat gesproken, is ook altijd met probeersels bezig.
Hij heeft in zn Fiesta een maand gereden, als test, met een schoon origineel fordfilter met gelijk daarachter een schoonwasemkapfilter. Na die maand alles eruit en een KN filter gemonteerd welke al in de olie stond. Ook hier weer een schoonwasemkapfilter erachter geplaatst en een maand meer gereden.
Zijn conclusie was, dat het wasemkapfilter samen met KNfilter veel smeriger was, stofjes ed. dan met een origineel filter.
En ja met een KNfilter klonk het wel wat leuker maar reed ook minder prettig, minder hoge topsnelheid.
Hij weer over gegaan op het originele filter......
Hopelijk gaat goed werken bij de Up Dick, ben erg benieuwd
En over die aanzuigbuis, zei ik al he, is veel winst te behalen. Je motor moet gewoon zoveel mogelijk koude lucht krijgen, vind ie veeeeel lekkerder.
Een andere maat van me, van http://www.weetjewel.com had t nog extremer gemaakt, die had onder zn intercooler zelfs nog een extra ventilator geplaatst, voor de luchtversnelling, werkt ook beter, later op de testbank gecheckt tijdens tunen.......
Zelf had ik toen mn luchtfilterhuis aangepast, had dat toen gelezen bij onze duitse vrienden, de doorlaatbuis was veel te krap, die eruit gehaald e nde motor ademde veel beter ook in combinatie met mn tuning daarna!!
Mn maat had er een "how to"van gemaakt. Er volgden toen nog velen van de club
http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm
Groet Ron63
onee, ik heet hier Ron Up, sorry
Hij heeft in zn Fiesta een maand gereden, als test, met een schoon origineel fordfilter met gelijk daarachter een schoonwasemkapfilter. Na die maand alles eruit en een KN filter gemonteerd welke al in de olie stond. Ook hier weer een schoonwasemkapfilter erachter geplaatst en een maand meer gereden.
Zijn conclusie was, dat het wasemkapfilter samen met KNfilter veel smeriger was, stofjes ed. dan met een origineel filter.
En ja met een KNfilter klonk het wel wat leuker maar reed ook minder prettig, minder hoge topsnelheid.
Hij weer over gegaan op het originele filter......
Hopelijk gaat goed werken bij de Up Dick, ben erg benieuwd
En over die aanzuigbuis, zei ik al he, is veel winst te behalen. Je motor moet gewoon zoveel mogelijk koude lucht krijgen, vind ie veeeeel lekkerder.
Een andere maat van me, van http://www.weetjewel.com had t nog extremer gemaakt, die had onder zn intercooler zelfs nog een extra ventilator geplaatst, voor de luchtversnelling, werkt ook beter, later op de testbank gecheckt tijdens tunen.......
Zelf had ik toen mn luchtfilterhuis aangepast, had dat toen gelezen bij onze duitse vrienden, de doorlaatbuis was veel te krap, die eruit gehaald e nde motor ademde veel beter ook in combinatie met mn tuning daarna!!
Mn maat had er een "how to"van gemaakt. Er volgden toen nog velen van de club
http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm
Groet Ron63
onee, ik heet hier Ron Up, sorry
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: K&N Luchtfilter
Hoi Ron,
maar dan kan je toch de conclusie trekken dat K&N veel beter filtert (tegen houd) dan het standaard filter.
K&N had meer rommel dan origineel na deze test, dus.........
maar dan kan je toch de conclusie trekken dat K&N veel beter filtert (tegen houd) dan het standaard filter.
K&N had meer rommel dan origineel na deze test, dus.........
Re: K&N Luchtfilter
Nee Dick, precies andersom....het kn filter liet juist veel meer troep door!!CBdicX schreef:Hoi Ron,
maar dan kan je toch de conclusie trekken dat K&N veel beter filtert (tegen houd) dan het standaard filter.
K&N had meer rommel dan origineel na deze test, dus.........
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Dat lijkt me toch apart. Het K&N filter zou juist een fijnmaziger structuur hebben waardoor het meer lucht doorlaat maar in kleinere hoeveelheden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
Ok, duidelijk, het wasemfilter was smeriger, ik moet aan een andere brilRon UP schreef:Nee Dick, precies andersom....het kn filter liet juist veel meer troep door!!CBdicX schreef:Hoi Ron,
maar dan kan je toch de conclusie trekken dat K&N veel beter filtert (tegen houd) dan het standaard filter.
K&N had meer rommel dan origineel na deze test, dus.........
Toch vreemd daar K&N die olie heeft wat juist alle fijne rommel moet tegen houden.
Ik zal het in de gaten houden.....Thx
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Je zou dit soort slang kunnen gebruiken:
Omdat het een flexibele slang is kun je hem ook beter naar de bumper leiden waar hij goed koude lucht kan pakken.
Omdat het een flexibele slang is kun je hem ook beter naar de bumper leiden waar hij goed koude lucht kan pakken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
In theorie zal t toch allemaal wel kloppen ja, maar de praktijk is toch bepalend he!!
Laat gewoon meer lucht dus ook meer troep door...
Nee ik hoef niet zoon ding
Laat gewoon meer lucht dus ook meer troep door...
Nee ik hoef niet zoon ding
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: K&N Luchtfilter
Let trouwens wel even op met je die koude luchtslang. Ik heb zo'n systeem op mijn Micra gebouwd. Werkte zo super goed dat je in de winter na 20 minuten het interieur nog niet warm had. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: K&N Luchtfilter
Thx, die slang had ik ook gevonden maar de prijs staan mij niet aan, ik ga morgen eens bij de bouwmarkt kijken.
Ik heb 50 of 60 mm nodig, die toeter is 55 mm dus er overheen of een stukje af zagen, het is gelukkig plastic.
Ik dacht dat de warmte wisselaar los stond van de lucht die aangezogen word voor de motor, of vergis ik mij ?
Ik heb 50 of 60 mm nodig, die toeter is 55 mm dus er overheen of een stukje af zagen, het is gelukkig plastic.
Ik dacht dat de warmte wisselaar los stond van de lucht die aangezogen word voor de motor, of vergis ik mij ?