Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » za 05 jan 2013, 17:38

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brinkiboy
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 23:11
Locatie: Dronten

Re: Vochtprobleem

Bericht door brinkiboy » za 05 jan 2013, 17:44

1 aanvulling, er zijn ook klachten die te maken hebben met directe lekkage, met name rondom de voorruit. In een aantal gevallen blijkt de voorruit niet goed gemonteerd te zijn (kitnaden lek) Deze klachten leiden uiteindelijk tot een nat interieur (w.o. natte vloermatten)
Dit staat los van het airco issue.
High up, 1.0 60pk BM, Black pearl, panoramadak, maps and more, executive pakket, drive pakket, bekleding beige-grijs-bruin

Gebruikersavatar
brinkiboy
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 23:11
Locatie: Dronten

Re: Vochtprobleem

Bericht door brinkiboy » za 05 jan 2013, 17:49

Twee problemen die helaas beide voorkomen..... :cry:

Linkjes naar het Engelse forum:
Problemen met vocht/ Airco: http://www.upownersclub.co.uk/forum/win ... e+Windscre
Problemen met lekke voorruit: http://www.upownersclub.co.uk/forum/car ... W=moisture
High up, 1.0 60pk BM, Black pearl, panoramadak, maps and more, executive pakket, drive pakket, bekleding beige-grijs-bruin

Gebruikersavatar
ericb
Forum newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 17:23

Re: Vochtprobleem

Bericht door ericb » ma 07 jan 2013, 11:23

Vandaag maar weer eens contact met Pon Dealer gehad. Volgende week auto brengen, ze gaan het onderzoeken.
Is al verder dan er een professioneel poetsbedrijf naar laten kijken! :-)
Jullie horen wel weer
Up! move up - BMT - 5 drs - 75 pk - Candy White - Reservewiel - Maps & More - Executive pakket

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » ma 07 jan 2013, 13:11

Ik ga zo ook nog even mijn dealer bellen betreft mijn bevindingen, misschien kunnen ze er wat mee.
Vanochtend ook even met de airco even getest of het de oorzaak was. De auto was condens vrij, airco aangezet voor 15 minuten. daarna weer afgezet, toen waren de ramen zwaar beslagen.
Dat was natuurlijk niet meer weg te krijgen dus je word wel geforceerd om met airco te rijden.

En waarschijnlijk staat het vocht dus weer in de auto zelf te verdampen nu hij geparkeerd staat, waardoor ik volgende rit weer last van beslagen ramen heb.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » ma 07 jan 2013, 13:40

Ik heb de dealer gebeld, ze wachten nog steeds op een reactie van Pon...

Ook heb ik het airco verhaal uitgelegd, ze gaan daar naar kijken of dat wellicht zou kunnen kloppen.
Veder omdat mijn airco stinkt van me up, zou dat 60 euro kosten om dat schoon te maken! En de oorzaak zou de airco kunnen zijn...
Dat zou toch gewoon een garantie verhaal moeten zijn?

Ik wacht wel even af waar ze mee aankomen... duurt me allemaal een beetje te lang.

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » ma 07 jan 2013, 22:22

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Pup!
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 11:32

Re: Vochtprobleem

Bericht door Pup! » di 08 jan 2013, 22:50

Ik volg dit bericht al een tijdje.

Als het van enig nut kan zijn: wij hebben onze up sinds begin december en hebben de airco sinds die tijd nog nooit aangehad, zelfs niet heel eventjes. Tot dusver hebben wij geen last van het vocht probleem. Daarbij moet ik zeggen dat onze up regelmatig in een verwarmde garage staat waarbij ik altijd de ramen een stukje open zet.

Om te testen of het echt aan de airco ligt zou het denk handig zijn om er eerst voor te zorgen dat je auto van binnen 100% kurkdroog is en dan vervolgens een paar weken de airco niet te gebruiken. Als meerdere mensen dit testen kunnen we de oorzaak misschien vinden.

Pup!

Gebruikersavatar
rondeg
Forum newbie
Berichten: 83
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 08:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Vochtprobleem

Bericht door rondeg » wo 09 jan 2013, 11:50

Onze Up is 7 dagen oud, en vandaag is het buiten behoorlijk vochtig, gevolg beslagen ramen en aan de binnenkant van ons (glazen) panoramadak heeeeeeeeel veel vocht (lees water druppels).
Als we de airco aanzetten is het weg zodra airco uit is worden alle ramen weer vochtig.
Dus weer een Up met vocht problemen.

Gebruikersavatar
Cees
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 11:02
Locatie: Krommenie

Re: Vochtprobleem

Bericht door Cees » wo 09 jan 2013, 11:57

Net als bij Pup! de airco bijna nooit aangehad, alleen in de zomer eventjes om te koelen. Effe afkloppen maar tot dusver geen last van vocht problemen ook geen druppels aan het panoramadak.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » wo 09 jan 2013, 12:34

rondeg schreef:Onze Up is 7 dagen oud, en vandaag is het buiten behoorlijk vochtig, gevolg beslagen ramen en aan de binnenkant van ons (glazen) panoramadak heeeeeeeeel veel vocht (lees water druppels).
Als we de airco aanzetten is het weg zodra airco uit is worden alle ramen weer vochtig.
Dus weer een Up met vocht problemen.
Probeer het eens droog te stoken en raak de airco voor 2 weken niet aan.
Misschien is het bij jou ook de airco?

Mijn dealer zegt trouwens als de airco het vocht niet afvoert zou dit vocht in de auto moeten lopen en natte vloermatten moeten veroorzaken.
Om dit dus te testen moet dus juist je airco dus weer aanzetten voor een langere periode en lekker veel rijden met de up. Als dan de grond nat word is de airco dus inderdaad verstopt.

Het komt er dus op neer om dit probleem uit te zoeken moet je als volgt te werk gaan:
1. auto droogstoken voor 2 weken, als het dan weg is dan is de up zelf dus wel waterdicht.
2. airco volop gebruiken, als het dan een rijdend aquarium word weten we het zeker.

Ik ga zelf dit eens testen, ondertussen dat ik toch maar op Pon zit te wachten heb ik alle tijd natuurlijk om zelf het probleem in te sluiten.
Vind het trouwens belachelijk dat ik dadelijk het probleem zelf moet gaan aanwijzen bij de dealer...

Gebruikersavatar
rondeg
Forum newbie
Berichten: 83
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 08:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Vochtprobleem

Bericht door rondeg » wo 09 jan 2013, 14:25

@Psycho_Mantis,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het e.e.a inderdaad eens uittesten, resultaten volgen.

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » wo 09 jan 2013, 20:06

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » wo 09 jan 2013, 22:15

Nou ik weet nu echt zeker dat het de airco is.
Ik heb vandaag eens een uur gereden met airco aan en daarna me auto voor 2 uur geparkeerd.
Toen ik terug kwam, TADA! Alle problemen zijn weer helemaal terug.

De auto was al beslagen toen ik aankwam lopen, en kon de auto toen eerst lekker warm laten lopen met airco aan uiteraard om weer zicht te krijgen.
Dus wat zou het zijn? Afvoer verstopt?

De dealer wilt er niet naar kijken tot pon iets zegt... Morgen ga ik nog een keer bellen of ze niet gewoon de airco na kunnen kijken.

Misschien kan iemand nog een ikea beschrijving uit ETKA toveren van de airco? Misschien kan je het zelf al nakijken...

UP!!
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 22:57

Re: Vochtprobleem

Bericht door UP!! » wo 09 jan 2013, 22:28

Ik heb ongeveer 2 - 3 weken de ramen op een kier open laten staan toen de auto geparkeerd stond. Nu al ongeveer een maand geen last meer van beslagen ramen. Het is geen oplossing, maar bij mij heeft het schijnbaar geholpen..al denk ik dat het vochtprobleem vast snel weer terug zal komen.. Garage had wel aangeboden om naar de airco te kijken dus moet er nog wel heen. Even een korte vraag tussendoor: M'n Up gaf aan dat ie voor inspectie naar de garage moet, er stond toen bijna 8000 km op..Maar ik had ergens gelezen dat ie pas bij de 15.000 moet? Dan kan ik namelijk wel de inspectie en airco-probleem tegelijk na laten kijken.

inMnUppie
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 18:59

Re: Vochtprobleem

Bericht door inMnUppie » do 10 jan 2013, 12:42

Psycho_Mantis schreef:Nou ik weet nu echt zeker dat het de airco is.
Ik heb vandaag eens een uur gereden met airco aan en daarna me auto voor 2 uur geparkeerd.
Toen ik terug kwam, TADA! Alle problemen zijn weer helemaal terug.

De auto was al beslagen toen ik aankwam lopen, en kon de auto toen eerst lekker warm laten lopen met airco aan uiteraard om weer zicht te krijgen.
Dus wat zou het zijn? Afvoer verstopt?

De dealer wilt er niet naar kijken tot pon iets zegt... Morgen ga ik nog een keer bellen of ze niet gewoon de airco na kunnen kijken.

Misschien kan iemand nog een ikea beschrijving uit ETKA toveren van de airco? Misschien kan je het zelf al nakijken...
Interessante ondekking :!: Ik heb weinig last van vocht, niet meer als bijvoorbeeld de buren met een ford, maar ik heb vanaf november de Airco ook niet meer aangehad. Ik denk dat ik 'm dan ook mooi uit laat ;) Ik heb wel gemeld bij de dealer dat vocht gemakkelijk in de up komt: na wassen in spuitcabine = beslagen ramen, natte ramen als je ze op en neer doet, etc.
Ben benieuwd naar reactie PON :?:
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » do 10 jan 2013, 12:49

Ik hoop dat PON een beetje gaat opschieten, duurt een beetje lang zegmaar...

Ik denk dat de gratis aircocheck van VW bij de up geen overbodig luxe is trouwens...

tweetup
Forum newbie
Berichten: 72
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 12:44

Re: Vochtprobleem

Bericht door tweetup » do 10 jan 2013, 13:54

UP!! schreef:Ik heb ongeveer 2 - 3 weken de ramen op een kier open laten staan toen de auto geparkeerd stond. Nu al ongeveer een maand geen last meer van beslagen ramen. Het is geen oplossing, maar bij mij heeft het schijnbaar geholpen..al denk ik dat het vochtprobleem vast snel weer terug zal komen.. Garage had wel aangeboden om naar de airco te kijken dus moet er nog wel heen. Even een korte vraag tussendoor: M'n Up gaf aan dat ie voor inspectie naar de garage moet, er stond toen bijna 8000 km op..Maar ik had ergens gelezen dat ie pas bij de 15.000 moet? Dan kan ik namelijk wel de inspectie en airco-probleem tegelijk na laten kijken.
Dit hoeft inderdaad pas na 15k, vraag gelijk of ze je computer goed resetten dan krijg je daarna pas weer een melding bij de 30k.
Dit is standaard procedure bij aflevering maar waarschijnlijk vergeten oid.
Besteld: High up, 75PK bmt, dark silver, executive, drive, panoramadak, leder. On the road since Nov. 10. Changed/added: OBD configured, Osram Nightbreakers, PIAA dagrijverlichting, armsteun. Zomervelgen: Upsilon!

Up&Go
Vagling liefhebber
Berichten: 466
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 11:04

Re: Vochtprobleem

Bericht door Up&Go » do 10 jan 2013, 16:23

Ik had geen last van vocht (nog) maar na gebruik van airco omdat ik na regen een keer wat nat instapte lijkt het er inderdaad op dat de airco mede oorzaak lijkt.

Gebruikersavatar
brinkiboy
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 23:11
Locatie: Dronten

TIP

Bericht door brinkiboy » do 10 jan 2013, 19:33

Ik was net bij onze lokale voetbalvereniging (ASVD) om mijn zoontje naar de training te brengen, stond daar ineens een up op de parkeerplaats. Een mooie candy white up. Omdat ik nog even op de levering van de mijne moet wachten, heb ik natuurlijk even er omheen gelopen. Even genieten... :roll:

Maar, op de bijrijders stoel lag een katoenen doet. Echt zo'n poetsdoek zeg maar. Die was duidelijk bedoeld om de ramen af en toe te lappen, want dat was ook bij deze up helaas nodig. De ramen waren idd al beslagen. Triest om te zien...

Maar toen kwam de ingeving. :idea: :idea: :idea:

Zijn er meer van jullie die zo'n doek in de auto hebben liggen? Vast wel.

Probeer die doek voordat je de auto verlaat eens over de ventielen onderaan de voorruit te leggen. Dan kan er geen vocht uit de airco terug de auto in. Zo kunnen we de hypothese checken dat het de airco is die zorgt voor de beslagen ramen.

Ben benieuwd of iemand dit wil proberen...

Gr
Raymond
High up, 1.0 60pk BM, Black pearl, panoramadak, maps and more, executive pakket, drive pakket, bekleding beige-grijs-bruin

Plaats reactie