De adac [de duitse ANWB ] heeft weer eens een verwarmingstest gedaan
Toch wel verrassende uitkomsten
Op pagina 3 zie je de resultaten en opvallend is dat de UP [3.18] beter scoort dan de Mii en de Citigo [beide 3.64]
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Heizungstes ... _61989.pdf
En hier vindt je de gehele test van de UP met ook de verwarmingsprestaties op pag 6
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autot ... ite_up.pdf
Verwarmingstest en vergelijk
- aut5MIIsport60
- Vagling liefhebber
- Berichten: 212
- Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
- Locatie: Almere-stad
Re: Verwarmingstest en vergelijk
Vooral die tweede link is handig.
Twee dingen vallen op : weinig zicht door buitenspiegels (dus grote dode hoek) en het duurt 13-15 min.totdat de binnenruimte (van buiten - 10) naar 23 graden verwarmd is.
Dat noemen ze een aangename temperatuur, maar ik vind dat eerder een slaapverwekkende temperatuur achter het stuur.
Fabrikanten kiezen ervoor om de motortemp. zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, vanwege uitstoot.
Die energie gaat ten koste van de kachelcapaciteit.
Ach, met jas aan ben ik breder.
Twee dingen vallen op : weinig zicht door buitenspiegels (dus grote dode hoek) en het duurt 13-15 min.totdat de binnenruimte (van buiten - 10) naar 23 graden verwarmd is.
Dat noemen ze een aangename temperatuur, maar ik vind dat eerder een slaapverwekkende temperatuur achter het stuur.
Fabrikanten kiezen ervoor om de motortemp. zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, vanwege uitstoot.
Die energie gaat ten koste van de kachelcapaciteit.
Ach, met jas aan ben ik breder.
MII style Sport 60pk semi-aut5
Re: Verwarmingstest en vergelijk
Opwarming motor gaat niet ten koste vd kachel, de kachel wordt normaal gesproken niet begrenst als je de verwarming vol open zet. De emissies worden met andere foefjes op peil gehouden, hoewel begintemperatuur wel meespeelt natuurlijk.aut5MIIsport60 schreef: Fabrikanten kiezen ervoor om de motortemp. zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, vanwege uitstoot.
Die energie gaat ten koste van de kachelcapaciteit.
Ach, met jas aan ben ik breder.
Het zit m in de grootte van het koelsysteem en capaciteit van de kachelradiator. Hoe groter het koelcircuit, hoe langer het duurt. Of hoe kleiner je kachelradiator natuurlijk.
Ook belangrijk: de efficiëntie van de huidige motoren is veel hoger dan vroeger waardoor er minder energie (uit de brandstof) verloren gaat aan warmte (aan het koelsysteem dus). Er wordt dus meer energie omgezet in kracht.
Dit zie je bv goed bij de modernere VAG TDi motoren (pompverstuivers en common-rails), enorm rendement, en warmen daardoor erg slecht op waardoor het noodzakelijk is om een extra elektrisch verwarmingselement te plaatsen om het interieur sneller op te warmen.
Wel erg bijzonder dat de UP het dan beter doet dan Mii en Citigo. Je zou zeggen dat er technisch dan toch verschillen moeten zijn.
Ik had onlangs een Renault Megane als huurbak, daarbij viel het me al op dat de kachel bar slecht werkte, aan het tabelletje te zien is dat dus normaal.
Re: Verwarmingstest en vergelijk
voor hen die geinteresseerd zijn in de test van de Citigo:
Code: Selecteer alles
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4779_Skoda_Citigo_1_0_Ambition/Skoda_Citigo_1_0_Ambition.pdf
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC