Olie ververs interval
Olie ververs interval
Hoe zit het nu precies met het oie onderhoud, heeft de UP nu lang of kort onderhoud, en hoe lang exact ?
Het schijnt dat de Mii lang onderhoud heeft en VOI olie moet gebruiken........
Wiki:
Mag er Longlife-olie (VOI) in een auto met vaste intervallen ?
Nee. Motoren met een vaste olie-onderhouds-interval zijn niet geschikt voor longlife olie. Longlife olie voldoet aan een andere specificatie en is dunner. Bij hogere belastingen kan dat tot schade aan het blok leiden.
Een uitzondering is de olie met VW-norm 504.00 en 507.00. Deze longlife-olie kan bij bijna alle blokken worden gebruikt die geen VOI hebben. Bij één blok in de A3 is dat niet het geval, want de 96 kW TDI pompverstuiver met vaste olie-onderhouds-interval mag geen VW-norm 507.00 hebben.
Mag er normale olie in een blok met VOI ?
Ja. Alleen moet dan wel de ECU worden ge-herprogrammeerd op vaste (15.000 km) onderhoudsintervallen. En dan gelden natuurlijk niet meer de VW-normen voor longlife olie, maar wel de VW-normen voor vaste intervallen
Het schijnt dat de Mii lang onderhoud heeft en VOI olie moet gebruiken........
Wiki:
Mag er Longlife-olie (VOI) in een auto met vaste intervallen ?
Nee. Motoren met een vaste olie-onderhouds-interval zijn niet geschikt voor longlife olie. Longlife olie voldoet aan een andere specificatie en is dunner. Bij hogere belastingen kan dat tot schade aan het blok leiden.
Een uitzondering is de olie met VW-norm 504.00 en 507.00. Deze longlife-olie kan bij bijna alle blokken worden gebruikt die geen VOI hebben. Bij één blok in de A3 is dat niet het geval, want de 96 kW TDI pompverstuiver met vaste olie-onderhouds-interval mag geen VW-norm 507.00 hebben.
Mag er normale olie in een blok met VOI ?
Ja. Alleen moet dan wel de ECU worden ge-herprogrammeerd op vaste (15.000 km) onderhoudsintervallen. En dan gelden natuurlijk niet meer de VW-normen voor longlife olie, maar wel de VW-normen voor vaste intervallen
Re: Olie ververs interval
Elke 15K een beurt dus kort...
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket
Re: Olie ververs interval
Elke 15K een beurt. En longlife olie schijnt geen probleem te zijn.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 457
- Lid geworden op: wo 06 jun 2012, 19:39
- Locatie: Achterhoek
Re: Olie ververs interval
behalve voor de portomonee dan!up! schreef:Elke 15K een beurt. En longlife olie schijnt geen probleem te zijn.
Van een Passat Variant 1.8 Turbo naar een UP!
Re: Olie ververs interval
Als het 15000 is dan is het niet een "longlife olie motor" en mag er geen longlife olie gebruikt worden omdat die dan te dun is, dit zijn niet mijn woorden maar van het zelfde Wiki artikel als hier boven, er staat toch duidelijk dat er geen longlife olie in een blok gebruikt mag worden met een vaste interval.up! schreef:Elke 15K een beurt. En longlife olie schijnt geen probleem te zijn.
Re: Olie ververs interval
Wiki heeft ook niet de wijsheid in pacht. Volgens mijn Volkswagen dealer kan het prima. En waarom ook niet?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Olie ververs interval
Klopt, maar alle andere artikelen hebben het ook over dat er geen longlife olie gebruikt mag worden in een niet VOI motor.
Het blijft een rommeltje wat die olie voorschriften betreft bij VW !
Er word in diverse olie artikelen gesproken over VW's van voor 2001 die om de 15.000 ververst dienen te worden, na 2001 gaat het om de zogenaamde VOI blokken.
Maar dan slaat het advies van 15.000 nergens op, want dat is een vast interval en dient zelfs de boord computer aangepast te worden, dus ik snap het niet meer.
Het komt grof hier op neer:
1) Is het een VOI blok dan moet VW niet lullen over 15.000 km want dat bepaald de computer en kan er longlife olie in.
Er mag in dit blok ook "normale" olie en dat zal VW gedaan hebben om kosten te besparen voor de relatief goedkope VW UP.
2) Is het geen VOI blok dan dient er met een vaste interval gewerkt te worden, om de 15.000 km, en dan mag er geen longlife olie in.
Bij de Seat Mii staat duidelijk dat er alleen longlife olie gebruikt mag worden, maar wel na 15.000 terug voor onderhoud, dit bedoel ik dus, het is een rommeltje.......
Het blijft een rommeltje wat die olie voorschriften betreft bij VW !
Er word in diverse olie artikelen gesproken over VW's van voor 2001 die om de 15.000 ververst dienen te worden, na 2001 gaat het om de zogenaamde VOI blokken.
Maar dan slaat het advies van 15.000 nergens op, want dat is een vast interval en dient zelfs de boord computer aangepast te worden, dus ik snap het niet meer.
Het komt grof hier op neer:
1) Is het een VOI blok dan moet VW niet lullen over 15.000 km want dat bepaald de computer en kan er longlife olie in.
Er mag in dit blok ook "normale" olie en dat zal VW gedaan hebben om kosten te besparen voor de relatief goedkope VW UP.
2) Is het geen VOI blok dan dient er met een vaste interval gewerkt te worden, om de 15.000 km, en dan mag er geen longlife olie in.
Bij de Seat Mii staat duidelijk dat er alleen longlife olie gebruikt mag worden, maar wel na 15.000 terug voor onderhoud, dit bedoel ik dus, het is een rommeltje.......
Re: Olie ververs interval
Kwam dit nog tegen:
Uw auto denkt met u mee.
Voor de meeste Volkswagens van na 2001 werkt het onderhoudsadvies nét even anders. Deze auto's hebben een boardcomputer, die op basis van uw rijgedrag het onderhoudsmoment bepaald. Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 km of 2 jaar. Deze technologie heet VOI: Verlengde Onderhouds Intervallen.
Onderhoud op maat voor elke auto.
Voor Volkswagens van vóór bouwjaar 2001 geldt in het algemeen één onderhoudsadvies: een beurt bij elke 15.000 kilometers of elk jaar. Dit noemen we vaste intervallen.
Het lijkt dat als VW zegt na 15.000 terug voor onderhoud dat er van 2 walletjes word gegeten, een longlife blok terug laten komen na 15.000 voor onderhoud, KASSA..........
Of het moet zijn dat die 15.000 geldt omdat er geen longlife olie in zit vanuit de fabriek, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat die olie vervangen moet worden na die 15.000 door longlife of wat de klant wil, misschien.......
Uw auto denkt met u mee.
Voor de meeste Volkswagens van na 2001 werkt het onderhoudsadvies nét even anders. Deze auto's hebben een boardcomputer, die op basis van uw rijgedrag het onderhoudsmoment bepaald. Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 km of 2 jaar. Deze technologie heet VOI: Verlengde Onderhouds Intervallen.
Onderhoud op maat voor elke auto.
Voor Volkswagens van vóór bouwjaar 2001 geldt in het algemeen één onderhoudsadvies: een beurt bij elke 15.000 kilometers of elk jaar. Dit noemen we vaste intervallen.
Het lijkt dat als VW zegt na 15.000 terug voor onderhoud dat er van 2 walletjes word gegeten, een longlife blok terug laten komen na 15.000 voor onderhoud, KASSA..........
Of het moet zijn dat die 15.000 geldt omdat er geen longlife olie in zit vanuit de fabriek, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat die olie vervangen moet worden na die 15.000 door longlife of wat de klant wil, misschien.......
Re: Olie ververs interval
Die 4 jaar garantie moet natuurlijk terug verdiend worden, en hij gaat langer mee dan de Up! Vandaar de LONGlife olie...Bij de Seat Mii staat duidelijk dat er alleen longlife olie gebruikt mag worden, maar wel na 15.000 terug voor onderhoud, dit bedoel ik dus, het is een rommeltje.......
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket
Re: Olie ververs interval
dat betekend dat ik 2 x in jaar een onderhoudsbeurt moet doen rij zo`n 25000 in het jaar
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Re: Olie ververs interval
En als je 60.000 per jaar rijdt en het onderhoudsinterval is 20.000km, dan moet je ook 3x per jaar naar de garage... Als je veel rijdt, moet je vaker naar de garage. Ik denk dat veel up-rijders rond de 15.000km per jaar zitten en dan is het gewoon 1x per jaar, heel normaal... Ik denk dat de up! ook wel 1x per 20.000km naar de garage kan (als je zoveel rijdt als jij...).TV_UP! schreef:dat betekend dat ik 2 x in jaar een onderhoudsbeurt moet doen rij zo`n 25000 in het jaar
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Olie ververs interval
veel rijden is meer onderhoud spreekt voor zich.Snap alleen niet dat ze net als mijn polo klein 15000 en groot 30000 doen maar zal wel aan mijn liggen.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Re: Olie ververs interval
Is dat bij up! ook niet zo? Ik meen dat de eerste grote beurt van de up! zelfs bij 60.000km is. Daaronder alleen wat oliebeurtjes... Overigens vind ik 15.000km niet heel schokkend. Mijn Audi S3 had een longlife (variabel) interval, maar daar begon ook meestal bij 23.000km het lampje voor de onderhoudsbeurt al te branden. Als je dan bedenkt dat de up! feitelijk een stadsauto is en dat de beurten supergoedkoop zijn, dan valt het allemaal wel mee.TV_UP! schreef:veel rijden is meer onderhoud spreekt voor zich.Snap alleen niet dat ze net als mijn polo klein 15000 en groot 30000 doen maar zal wel aan mijn liggen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Olie ververs interval
ja dat ben ik met je eens
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Re: Olie ververs interval
mijn huidige Twingo van nog geen 8500 euro, 4.5 jaar oud, 1e beurt na 30.000 km en opvolgend weer om de 30.000 km.
Nu ingeruild met 42.000 op de teller, heeft maar 1 beurt gehad, koste 145 euro !!
Nu ingeruild met 42.000 op de teller, heeft maar 1 beurt gehad, koste 145 euro !!
Re: Olie ververs interval
Nou leuk, allemaal overstappen op een Twingo dan maar
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Olie ververs interval
Betaal liever meer voor de Up! Een Twingo....
Re: Olie ververs interval
het is maar even om aan te geven dat wat VW doet met het onderhoud nergens op slaat en totaal niet van deze tijd is, na 15.000 terug voor onderhoud is terug naar voor 2001 volgens wat VW zelf zegt.......
En zoals blijkt heeft het niets met aankoop bedragen te maken, of merk, het slaat gewoon nergens op om een CO2 verantwoorde auto in 2012 op de markt te zetten, die dit weer verknalt met het hoge onderhouds interval.
En zoals blijkt heeft het niets met aankoop bedragen te maken, of merk, het slaat gewoon nergens op om een CO2 verantwoorde auto in 2012 op de markt te zetten, die dit weer verknalt met het hoge onderhouds interval.
Re: Olie ververs interval
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olie ververs interval
idd, verpakt gezever.
er is qua motor helemaal geen verschil tussen up's met longlife interval en up's met een vast interval. het verschil zit hem in al dan niet aanwezig zijn van een aantal sensors, waarmee de management-computer kan berekenen wanneer de wagen aan een olie-verversing toe is.
als je de wagen gunstig gebruikt (lange afstanden, weinig koude starts per 100 km, niet als een gek blazen op de snelweg, geen zware belastingen, etc) kan je met longlife olie een vaste interval up prima met veel langere intervallen servicen.
voor de meeste mensen zal om de 15000 km echter idd elk jaar zijn en das dan prima zeker als je alles laat doen. verder heeft de dealer natuurlijk liever beurten elke 15000 km dan elke 30000 km. op zo'n up verdienen ze toch al bijna niks qua verkoop. als je ze geloven moet dan.
er is qua motor helemaal geen verschil tussen up's met longlife interval en up's met een vast interval. het verschil zit hem in al dan niet aanwezig zijn van een aantal sensors, waarmee de management-computer kan berekenen wanneer de wagen aan een olie-verversing toe is.
als je de wagen gunstig gebruikt (lange afstanden, weinig koude starts per 100 km, niet als een gek blazen op de snelweg, geen zware belastingen, etc) kan je met longlife olie een vaste interval up prima met veel langere intervallen servicen.
voor de meeste mensen zal om de 15000 km echter idd elk jaar zijn en das dan prima zeker als je alles laat doen. verder heeft de dealer natuurlijk liever beurten elke 15000 km dan elke 30000 km. op zo'n up verdienen ze toch al bijna niks qua verkoop. als je ze geloven moet dan.