Impact van airco
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Impact van airco
beste Uppers
Hoe groot is de impact van de airco nou daadwerkelijk op het verbruik van je auto? Ik kan me voorstellen dat het wat energie kost maar toch niet zo veel dat je dat echt merkt aan de pomp? In deze tijd is het wat moeilijker te testen zelf omdat ik mijn Up nog niet in de zomer heb kunnen rijden (heb die van mij sinds eind september 2013). Iemand anders ervaring met het verbruik in combinatie met de airco?
Zijn er tevens nog andere factoren die je verbruik ook beïnvloeden? Bandenspanning en dergelijke...
Hoe groot is de impact van de airco nou daadwerkelijk op het verbruik van je auto? Ik kan me voorstellen dat het wat energie kost maar toch niet zo veel dat je dat echt merkt aan de pomp? In deze tijd is het wat moeilijker te testen zelf omdat ik mijn Up nog niet in de zomer heb kunnen rijden (heb die van mij sinds eind september 2013). Iemand anders ervaring met het verbruik in combinatie met de airco?
Zijn er tevens nog andere factoren die je verbruik ook beïnvloeden? Bandenspanning en dergelijke...
Re: Impact van airco
Een beetje airco heeft de capaciteit van zo een 10 koelkasten thuis
En pakt dus al gauw zo een 10 pk
Dat heb je wel nodig ook ivm grotere inhoud om te koelen geen isolatie etc
Dus 10% meerverbruik als de pomp draait zit er wel in
En pakt dus al gauw zo een 10 pk
Dat heb je wel nodig ook ivm grotere inhoud om te koelen geen isolatie etc
Dus 10% meerverbruik als de pomp draait zit er wel in
Re: RE: Impact van airco
Simpel: laat de motor stationair draaien, en kijk naar het verbruik. Je meet dit verbruik dus niet in km/l maar in l/tijd. Dat is ca 0,4l/uur. Zet de airco aan. Dit geldt niet voor geregelde airco's, want die gebruiken energie naar gelang het temperatuurverschil.
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Het meerverbruik is dan vergelijkbaar met een meergewicht van 100 kg denk ik dan. In de Maps & More van de Up staat bij de tips dat je voor elke 100kg 0,3 liter extra verbruikt per 100km.
Je hoort de motor letterlijk zwaarder draaien als je de airco inschakelt.
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok, dat had ik nog niet door. Hij neemt dus geen constant vermogen op. Eigenlijk begrijp ik dat niet, want het is toch geen geregelde airco?
Jawel, ook een niet automatische airco regelt zichzelf aan de hand van de druk in het systeem. Dat moet wel, anders zou het systeem koelen tot de radiator in je dashboard veranderd is een groot blok ijs.
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Dat zijn echt getallen waarvan je schrikt. 35 graden is het nou niet zo heel erg vaak in dit land, maar hoe goed doet de airco van de Up het in de zomer? Koelt het echt goed tot een temperatuur die lekker is om in te rijden of is het zo'n systeem dat buitentemperatuur met paar graden omlaag haalt en dat is het? Ik heb mijn Up helaas nog niet in de zomer kunnen rijden, vandaar de vraag.
Ik vond afgelopen zomer, dat de airco het prima deed. Lekker koel in de auto. Geen klagen.
Nee je krijgt de auto niet koud vergeleken met grote auto's met een krachtige airco.
Je krijgt de temp wel aangenaam hoor maar niet dat je zegt lekker fris. Je moet ook spelen met de recirculatie. Zodra de airco goed koud is pas buitenlucht wee aanzetten.
Je krijgt de temp wel aangenaam hoor maar niet dat je zegt lekker fris. Je moet ook spelen met de recirculatie. Zodra de airco goed koud is pas buitenlucht wee aanzetten.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
We zullen zien als het weer zomer wordt. Ik wil het graag zelf kunnen voelen en beoordelen.