NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door Darryl » ma 03 mar 2014, 00:04

Hallo allemaal,

Al een tijdje gebruik ik een nfc tag om verbinding te maken met mijn maps&more.
Dit maakt mijn leven een stuk makkelijker omdat ik niet steeds mijn bluetooth in hoef te schakelen en mijn wifi etc.

Ik wil dit graag met jullie delen omdat ik niemand iets erover heb zien posten :D

Mijn doel was om zo snel mogelijk als ik in de auto was de instellingen van mijn telefoon te veranderen.

Met een NFC tag (zie hieronder) en een autohouder voor mijn telefoon (niet perse nodig) zorg ik ervoor dat ik niets hoef te doen om verbinding te maken. De sticker zit geplakt op de autohouder, wanneer ik mijn telefoon (Galaxy S3) plaats in de autohouder komt de telefoon in contact met de NFC tag. Zodra ik mijn telefoon ontgrendel herkent mijn telefoon de tag. Met de applicatie NFCretag (https://play.google.com/store/apps/deta ... FREE&hl=nl) worden de instellingen van mijn telefoon veranderd.
Afbeelding

Ik zal even kort mijn instellingen uitleggen.

- Telefoon scant nfc tag (Profiel: in de auto)
Bluetooth aan (maakt vanzelf verbinding met de auto)
wifi uit
Display timeout 30 minuten (zodat mijn scherm niet meer uitvalt want ik vind dat vervelend tijdens het rijden)
muziek volume naar max
schermhelderheid op automatisch

- Als Bluetooth verbinding verliest (profiel: uit de auto, telefoon verliest verbinding met CARPHONE)
Bluetooth uit
wifi aan
Display timeout naar 30 seconden
muziek volume terug naar 50 (de helft van maximale)

Zelf kun je zoveel toevoegen als je wilt en denkt wat je nodig hebt zoals je muziek app starten, navigatie starten etc.

Het is een Actie -> Reactie systeem. Jij kiest bij welke actie welke reactie moet komen.
De 2e profielen hierboven zijn alleen bij mij van toepassing.

Het 2e profiel (Bluetooth verbinding verloren) is een NFC loze handeling, zodra het contact van de auto af is gaat de bluetooth van de maps&more uit. De applicatie ziet dat de verbinding weg is(actie) en past het hele profiel toe (reactie)
Het mooie van deze app is dat je niet daadwerkelijk informatie hoeft te schrijven naar de tag. Elke tag is voorzien van een unieke ID. Deze app kijkt alleen naar de ID van de tag en past de instellingen toe die jij hebt ingevoerd.

Zelf heb ik 2 stickers en 1 sleutelhanger, ik gebruik de sleutelhanger al niet meer omdat die ene sticker vrijwel alles doet wat het moet doen.
De andere sticker probeerde in ik mijn sleutel te verwerken, op de batterij, maar helaas stoort het magnetisch veld van de batterij zoveel dat de nfctag dan niet werkt.

Dit is ook allemaal mogelijk zonder NFC tag maar vergt meer inspanning om alle profielen te configureren. Het kan met de app Trigger (https://play.google.com/store/apps/deta ... cher&hl=nl)
Ipv van 2 profiel zoals hierboven moet je meerdere maken om hetzelfde effect te krijgen.

Plekken voor het plaatsen van de sticker kan natuurlijk overal, wees creatief, onder je dashboard, in je telefoonvakje, achter je stuur etc. Ik heb hem dus in me telefoonhouder omdat het omslachtig zou zijn om hem met een sleutelhanger nfctag te scannen en daarna in de autohouder te doen.

En voor zover ik weet is dit niet mogelijk met de iPhone omdat volgensmij Apple niet toestaat om 3e party applicaties de instellingen te laten veranderen.

Voor de echte luie mensen is er een app Wavecontrol (https://play.google.com/store/apps/deta ... trol&hl=nl). Met deze app kan je met airgestures je telefoon bedienen. Ideaal voor in de auto!
Play, pauze, nummer vooruit of terug met een handbeweging. Ook telefoon opnemen en dat soort dingen maar dat mogen jullie zelf uitzoeken!

Ik hoop dat het duidelijk was! Je telefoon moet natuurlijk wel bezitten over een nfctag reader!

Ohja en voor de mensen die denken: Waarom heb je niet altijd je bluetooth aan?
Omdat dat batterij kost, daarnaast staat mijn wifi vrijwel altijd aan en ik vind het fijn als die uit staat tijdens het rijden. Ik wil mijn telefoon erin klikken en wegrijden zonder maar na te denken over: ohja muziek volume omhoog, wifi uit want mijn batterij is bijna op en muziek app starten.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door oppermii » ma 03 mar 2014, 08:11

Interessant, goed om te delen!

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door RobertJ » ma 03 mar 2014, 10:10

Leuk om te lezen, echter heb ik een dergelijke configuratie met smartactions. Hierdoor schakelt de telefoon bt in zodra ik de bekende wifi netwerken verlaat. Wanneer contact met bt is gemaakt schakelt ie wifi uit, helderheid automatisch enz. Erg vergelijkbaar, alleen hoef ik mijn telefoon niet uit de broekzak te halen :0

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Dixon
Vagling liefhebber
Berichten: 172
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 20:29
Locatie: Beverwijk

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door Dixon » ma 03 mar 2014, 22:11

Mijn telefoon is voorzien van 2 oplaadpunten, de reguliere micro usb aansluiting en een magnetische aansluiting (Sony Z1).

Omdat mij brodithouder mijn toestel oplaad via deze magnetische aansluiting kan ik diverse opties instellen zoals hierboven omschreven.
Altijd bluetooth automatisch aan/ Flitsmeister aan. ideaal. Werkt een beetje op dezelfde wijze als een NFC tag.

Alleen zodra mijn contact aangaat, dan zet hij deze weer terug naar bluetooth uit etc.

Werkt geweldig moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door MauriceR. » za 15 mar 2014, 19:12

Ik had nog nooit van Flitsmeister gehoord tot ik het hierboven las. Afgelopen donderdadg gedownload up de app-store en vandaag heeft het me geld bespaard! Werkte als een tierelier bovenop de IJsselbrug in Zwolle. Dank aan de mensen die me op het Flitsmeister-spoor hebben gezet.

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door Tom Westendorp » za 15 mar 2014, 19:33

Gaaf! Waar koop je zo'n tag?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door Michiel » zo 16 mar 2014, 04:13

Je kan ook de applicatie Tasker gebruiken, hiermee kan je ook bepaalde commando's uitvoeren wanneer er bijv. verbinding gemaakt word met de bluetooth in the auto.
Afbeelding

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door Michiel » zo 16 mar 2014, 04:25

Petrolhead Tom schreef:Gaaf! Waar koop je zo'n tag?
Telefoonwinkel/eBay
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: NFC tag in de auto i.c.m een applicatie (Android)

Bericht door Tom Westendorp » zo 16 mar 2014, 13:36

Thanks! Gaan we dus even bestellen. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie