Skoda Citigo en koudere gebieden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door CitigoCNG » di 08 apr 2014, 10:20

Ik ben toe aan mijn eerste beurt (15.000 km) en heb plannen om 2 jaar te gaan studeren in Zweden.

In ga redelijk noordelijk studeren nog een eind boven Stockholm en in een aardig bergachtig gebied. Kortom barre en vooral koude omstandigheden met name in de winter.

Weet iemand wat voor een voorzorgsmaatregelen ik moet nemen? Winterbanden (165/70 R14) heb ik al, er staat een special instructie dat je alleen sneeuwkettingen mag gebruiken met deze maat banden en dus niet met de 175/65 R14! Daar ben ik mij al van bewust en sneeuwkettingen regel ik. Echter hoe zit het omtrent motorolie en koelvloeistof bijvoorbeeld? Ik heb een codering vanuit VW voor gematigd klimaat en niet voor kouder klimaat, alleen wat is het verschil?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door Xanderv » di 08 apr 2014, 10:48

Koelvloeistof voor NL is meestal maar tot min 20 of min 10. Wil je zekerheid neem je tot -50 maar is duurder.

Olie wordt dikker als het kouder wordt. Krijg je startproblemen in extreme kou.

Gewoon aangeven bij de garage maar kost wel extra. Dat is wat ik er van weet, of denk te weten ;)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door Touchwood » di 08 apr 2014, 11:18

5W30 moet daar in Zweden ook goed zijn. Eventueel zou je nog 0W30 kunnen gebruiken.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door enie-up » di 08 apr 2014, 11:50

http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=3206

Je wilt nooit meer zonder 8-)

Ik zeg doen :P

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door CitigoCNG » di 08 apr 2014, 15:08

Die standkachel is niet verkeerd, maar ik ben met stoelverwarming ook al erg blij. Overigens wat ik ook sowieso meeneem; startkabels en een toolkit.

Overigens ik heb een CNG auto en in zweden hebben ze gewoon voldoende stations, voor de zekerheid neem ik wel extra benzine mee, met 11 liter kom je niet ver als het niet blijkt te werken.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door Tom Westendorp » di 08 apr 2014, 15:33

Ik zou een pre heater aanschaffen die de koelvloeistof kan voorverwarmen. Verder leuk dat je hier de vraag stelt maar ik zou gewoon eens gaan bellen met een garage daar in de buurt. :D

Zweden spreken over het algemeen erg goed Engels en ik denk dat zij precies weten wat je aan je auto moet toevoegen om hem voor te bereiden op het Zweedse klimaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door CitigoCNG » di 08 apr 2014, 15:42

Petrolhead Tom schreef:Ik zou een pre heater aanschaffen die de koelvloeistof kan voorverwarmen. Verder leuk dat je hier de vraag stelt maar ik zou gewoon eens gaan bellen met een garage daar in de buurt. :D

Zweden spreken over het algemeen erg goed Engels en ik denk dat zij precies weten wat je aan je auto moet toevoegen om hem voor te bereiden op het Zweedse klimaat.
Ik heb mijn dealer al aan het werk gezet. Ik weet zeker dat ik verhouding antivries-water goed in de gaten moet houden, maar wat betreft de viscociteit van de olie bij zeg maar -30 / -40 en het bevriezingspunt van de koelvloeistof weet ik het niet. Pre-heater is ook een optie en ik heb net begrepen dat ik een schep ook verplicht is met extreem weer.

Ik zal de foto’s wel uploaden als ik de citigo moet uitgraven, hij is gelukkig groen dus moet hem wel ergens terug kunnen vinden en anders heb ik mijn geweldige navigon nog, die als het goed is het GPS signaal onthoudt.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door Tom Westendorp » di 08 apr 2014, 15:45

Hahaha. Klinkt goed! Je zult ook nieuwe winterbanden aan moeten schaffen denk ik. Volgens mij rijden ze daar allemaal op spikes.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door CitigoCNG » di 08 apr 2014, 15:57

Petrolhead Tom schreef:Hahaha. Klinkt goed! Je zult ook nieuwe winterbanden aan moeten schaffen denk ik. Volgens mij rijden ze daar allemaal op spikes.
Onder het motto; 'blij dat ik glij' ga ik op winterbanden erheen met sneeuwkettingen. Ik heb net nieuwe winterbanden :roll: . Hopelijk veranderd mijn motto niet naar; 'meer slip dan grip'.

Misschien moet ik nog wel van die woeste verstralers monteren? Iemand heel toevallig ervaring mee?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door Tom Westendorp » di 08 apr 2014, 16:14

Deze heren sowieso. http://teamdetour.betsafe.com

Ik zou toch even informatie inwinnen over het soort banden om mee te gaan rijden. De weg afglijden en een lichte schade zal het beste scenario zijn wanneer je met verkeerde banden op stap gaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door MauriceR. » di 08 apr 2014, 20:13

Om te beginnen: dagrijverlichting aanpassen. Ook de achterlichten branden mee in Zweden. Ten tweede: ik zou deze jongens eens een mailtje sturen: http://www.vibilagare.se Zeg maar Autoweek van Zweden. Ik denk dat ze daar heel veel knowhow hebben!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Skoda Citigo en koudere gebieden

Bericht door CitigoCNG » di 29 apr 2014, 09:10

Ik ben bij de dealer geweest en heb geen andere vloeistoffen gekregen ivm. de koudere gebieden gewoon 5w-30 olie (VW standaard). Kreeg enkel het advies de mengverhouding van de ruitenwisservloeistof in de gaten te houden. Bedankt voor de tip van het laten branden van de achterlichten op de dagrij verlichting, iemand daarvoor een adresje? Ik kan natuurlijk ook het stadslicht permanent aanzetten.

Plaats reactie