benzine verbruik in de praktijk
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: benzine verbruik in de praktijk
1:17, iets beter dan de vorige keer.
Komende zaterdag vanaf de Veluwe naar Zuid-Limburg op en neer. Kan ik dan eens een serieuze gooi doen naar betere verbruikscijfers.
Menno
Komende zaterdag vanaf de Veluwe naar Zuid-Limburg op en neer. Kan ik dan eens een serieuze gooi doen naar betere verbruikscijfers.
Menno
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Mweh, Limburg kent de nodige heuvels; ben benieuwd waar je op uit gaat komen.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Onlangs heb ik mijn winterbanden weer gewisseld voor de zomerbanden. Het viel me daarbij direct op, dat het verbruik daardoor weer veel gunstiger werd. Maar dat is logisch, in de testen werd mijn Uniroyal winterband wat ‘verbruik’ betreft juist wat negatief beoordeeld, mijn Continental zomerband daarentegen positief. Mijn eigen ervaring is dus zeker niet verbazend, ook gezien het feit dat hoe dan ook winterbanden minder zuinig rijden dan zomerbanden.
Maar het viel me ook op dat het verschil in verbruik best wel groot is als je alleen naar de temperatuur verschillen van het weer kijkt. Toen het een poosje boven de 15 graden was, was het verbruik zeker zo’n 5% gunstiger dan bij temperaturen rond de 10 graden (allebei dus met zomerbanden). Daarbij heb ik een vraagje voor de techneuten onder ons: ik heb begrepen dat koude lucht meer zuurstof bevat, wat gunstiger zou zijn voor een goede verbranding om meer power uit de motor te halen. Is mijn conclusie juist als dat inhoudt dat meer zuurstofmolekulen ook vragen om meer brandstofmolekulen, dus automatisch een hoger verbruik? En mag je dan ook redeneren, dat op die manier in de winter je motor eigenlijk krachtiger is dan in de zomer? Of haal ik nu dingen door elkaar? Ben benieuwd wat deskundigen mij als leek hier over kunnen bijbrengen.
Maar het viel me ook op dat het verschil in verbruik best wel groot is als je alleen naar de temperatuur verschillen van het weer kijkt. Toen het een poosje boven de 15 graden was, was het verbruik zeker zo’n 5% gunstiger dan bij temperaturen rond de 10 graden (allebei dus met zomerbanden). Daarbij heb ik een vraagje voor de techneuten onder ons: ik heb begrepen dat koude lucht meer zuurstof bevat, wat gunstiger zou zijn voor een goede verbranding om meer power uit de motor te halen. Is mijn conclusie juist als dat inhoudt dat meer zuurstofmolekulen ook vragen om meer brandstofmolekulen, dus automatisch een hoger verbruik? En mag je dan ook redeneren, dat op die manier in de winter je motor eigenlijk krachtiger is dan in de zomer? Of haal ik nu dingen door elkaar? Ben benieuwd wat deskundigen mij als leek hier over kunnen bijbrengen.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: benzine verbruik in de praktijk
het meer verbruik bij koud weer komt mi voornamelijk doordat het langer duurt voor de motor op temperatuur is. dus de periode, dat het verbruik tijdens de opwarmperiode hoger is duurt langer. als je alleen lange ritten maak zal je er minder van merken, maar als je ritten maakt van zeg 20 kilometer heeft een 1 kilometer langere opwarmafstand wel degelijk invloed.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Motoropwarming is een deel, maar ook de versnellingsbak, lagers, alles loopt iets soepeler. Ook zijn de banden wat vervormbaarder waardoor de rolwrijving iets afneemt.
Warme of koele lucht bevat geen ander percentage zuurstof, echter is de dichtheid van koudere lucht hoger, dus per liter meer zuurstof. Helaas werkt dit ook negatief op je luchtweerstand.... daarnaast hebben vooral turbomotoren echt baat bij de koudere lucht van intercoolers, hetngaat daar dan ook om tientallen graden verschil.
Sent from my XT897
Warme of koele lucht bevat geen ander percentage zuurstof, echter is de dichtheid van koudere lucht hoger, dus per liter meer zuurstof. Helaas werkt dit ook negatief op je luchtweerstand.... daarnaast hebben vooral turbomotoren echt baat bij de koudere lucht van intercoolers, hetngaat daar dan ook om tientallen graden verschil.
Sent from my XT897
Re: benzine verbruik in de praktijk
Zeker, die andere zaken spelen ook een rol.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: benzine verbruik in de praktijk
Idd, maar ik hoefde alleen maar naar Maastricht-Wyck op en neer. Resultaat van deze ene heen-en-weer rit (gewoon overal de max.snelheid aangehouden; niet getrut met besparende(...) trucs als 100km/h rijden waar je 130 mag): 1:!7,3. Wel beter dan anders.DaMarcus schreef:Mweh, Limburg kent de nodige heuvels; ben benieuwd waar je op uit gaat komen.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- mijndochters
- Vagling liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
max 110 op de snelweg, voor de rest gewoon met het verkeer mee..
755.3 km op 36 liter
700.7 km op 31 liter
814.2 km op 34.6 liter
meer km"s heeft de UP! nog niet gemaakt
755.3 km op 36 liter
700.7 km op 31 liter
814.2 km op 34.6 liter
meer km"s heeft de UP! nog niet gemaakt
- mijndochters
- Vagling liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
769.3 kilometer op 33 liter is 1 op 23.3
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat is erg zuinig!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
is wel op gas. als zijn fuelly gegevens kloppen.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Fuelly zegt in de FAQ dat als ze het over "gas" hebben, dat ze er petrol mee bedoelen. Is echt iets Amerikaans. Mijn fuelly staat ook op 'gas'.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Re: benzine verbruik in de praktijk
Whoooottt, hoe doe je dit zo consistent? Zou ik je bandenmaat en type mogen weten, je bandenspanning en je gemiddelde traject? Ik kan me voorstellen dat het stuk A4, A10, A8 welke ik rijd minder zuinig is dan een willekeurig traject in friesland, maar zuiniger dan 1:20 is het nooit geworden met de up... ben dus serieus geinteresseerd hoe dit te bereikenmijndochters schreef:max 110 op de snelweg, voor de rest gewoon met het verkeer mee..
755.3 km op 36 liter
700.7 km op 31 liter
814.2 km op 34.6 liter
meer km"s heeft de UP! nog niet gemaakt
Sent from my XT897
Laatst gewijzigd door RobertJ op wo 07 mei 2014, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: benzine verbruik in de praktijk
@RobertJ, heb jij soms een 75pk? Die is sowieso onzuiniger dan de 60pk van TwitNour... Ik rijd nu met rustig rijden 1 op 19,5 (75pk).
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
60 pk, ben niet zo rijk
Sent from my XT897
Sent from my XT897
- mijndochters
- Vagling liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
60 pk op standaard bandjes. bandenspanning van de dealer.
meestal A9, n242 en in en rond beverwijk en zaandam.
max 110 en zo mogenlijk uitrollen
meestal A9, n242 en in en rond beverwijk en zaandam.
max 110 en zo mogenlijk uitrollen
Re: benzine verbruik in de praktijk
Bedankt voor je reactie!mijndochters schreef:60 pk op standaard bandjes. bandenspanning van de dealer.
meestal A9, n242 en in en rond beverwijk en zaandam.
max 110 en zo mogenlijk uitrollen
Hmm, ik denk vooral dat de lagere snelheid van de 242 je enorm aan de je mooie verbruik helpt, en de max 110 ook wel natuurlijk. Ik rij bijna iedere tank wel een stuk 135 a 140, maar de tank welke ik niet zo hard reed kwam ik alsnog op 1:19,6. Wel heb ik de 185/55 high up zooi. Ik ga het toch nog eens serieus proberen!
Sent from my XT897
Re: benzine verbruik in de praktijk
Verbruik afgelopen periode,
Datum 6-5-2014
Km-stand 5711
Afstand 531 km
Hoev. 29.30 ltr
€ 52.12
ø 5,52
verbruik 1:18.1
Datum 6-5-2014
Km-stand 5711
Afstand 531 km
Hoev. 29.30 ltr
€ 52.12
ø 5,52
verbruik 1:18.1
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: benzine verbruik in de praktijk
Gisteren terug gereden van Medemblik naar Beek(Limburg).
Behoorlijk wind tegen en behoorlijk harde regen.Volle bepakking met dakkoffer helemaal vol maar ook 4 personen waarvan twee kids 11 en 14.
Volgen de Maps en more een gemiddelde van 15,4km/liter. 88 km gemiddeld en de afstand was 256 km,
Toen we heen reden normaal weer en daar ook nog rond gereden zonder dakkoffer en rails.
19.5km/liter.
Voor mijn UP! Is dat sowieso een record met mijn automaatje.Moet wel zeggen dat die vele 80 km wegen zeer gunstig zijn voor je gemiddelde verbruik.
Behoorlijk wind tegen en behoorlijk harde regen.Volle bepakking met dakkoffer helemaal vol maar ook 4 personen waarvan twee kids 11 en 14.
Volgen de Maps en more een gemiddelde van 15,4km/liter. 88 km gemiddeld en de afstand was 256 km,
Toen we heen reden normaal weer en daar ook nog rond gereden zonder dakkoffer en rails.
19.5km/liter.
Voor mijn UP! Is dat sowieso een record met mijn automaatje.Moet wel zeggen dat die vele 80 km wegen zeer gunstig zijn voor je gemiddelde verbruik.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Viel met afgelopen dagen overigens op dat met regen het verbruik echt heel erg zakt. Op een rit waar ik normaliter makkelijk 1 op 22 op de BC krijg, lukte het me net over de 1 op 19 te rijden. Regen (wind zal ook meespelen) is dus ook een factor.
EDIT: Ik bedoel dat het verbruik juist stijgt.
EDIT: Ik bedoel dat het verbruik juist stijgt.
Laatst gewijzigd door TwitNour op za 10 mei 2014, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.