Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
H- of L- gas 'meet' de auto niet na het tanken,. maar tijdens het rijden. De uitlaatgassen worden gemeten ( lambda sonde ) en afhankelijk daarvan wordt het mengsel aangepast. Dat gebeurd bij alle (bezine) auto's, sinds de geregelde katalysator. Omdat H- gas een hogere energetische inhoud heeft, meet de lambda sonde een 'rijker' mengel en stelt de benodigde hoeveelheid brandstof per liter aangezogen lucht bij.. Dat gebeurd in een fractie van een seconde, dus het is ook niet iets dat je merkt. Een half volle L- gas tank bijvullen met H- gas is dus ook geen probleem: De eco-up kan gemakkelijk alle variaties aan: het bereik waar binnen de eco-up goed functioneerd is vrij groot.
Verder:
Als een tankstation alleen groengas zegt te leveren, dan komt er nog steeds 'gewoon' exact hetzelfde gas uit het vulpistool dan elk ander station in Nederland. Echter: Fuwell koopt voor elke kilo gas die het verkoopt dus groengas in. Net zoals je groene stroom thuis kunt afnemen dus; dezelfde stroom ( vanuit bijvoorbeeld dezelfde steenkolen centrale ), maar voor elke kilowatt die jij verbruikt, koopt jouw groen-energie-maatschappij dus zoveel kilowatt groene stroom in. Er wordt niet met vrachtwagens vol met koeiescheten rond gereden: die koeiescheten worden 'gewoon' het aardgasnet in gepompt op de plek waar het geproduceerd wordt ( bij de mestvergister dus ).
Verder:
Als een tankstation alleen groengas zegt te leveren, dan komt er nog steeds 'gewoon' exact hetzelfde gas uit het vulpistool dan elk ander station in Nederland. Echter: Fuwell koopt voor elke kilo gas die het verkoopt dus groengas in. Net zoals je groene stroom thuis kunt afnemen dus; dezelfde stroom ( vanuit bijvoorbeeld dezelfde steenkolen centrale ), maar voor elke kilowatt die jij verbruikt, koopt jouw groen-energie-maatschappij dus zoveel kilowatt groene stroom in. Er wordt niet met vrachtwagens vol met koeiescheten rond gereden: die koeiescheten worden 'gewoon' het aardgasnet in gepompt op de plek waar het geproduceerd wordt ( bij de mestvergister dus ).
Eco-up! kilometervretertje
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Beste Eco-Uppers,
Wat is nu eigenlijk het 'gemiddelde' verbruik van de aardgas-eco-uppertjes? Ik vraag mij namelijk af, hoe ver ik ongeveer kan rijden, vooraleer ik weer moet aardgas tanken.
De tank van 11 kilo (om en nabij, afhankelijk van de temperatuur en het pompstation), bij een verbruik van 1kg op 18 km? of wat kan ik aanhouden?
Gaat mij om puur hollands aardgas, dus géén Duits H-gas: Ik woon veelste ver van de grens om constructief in Duitsland te tanken.
Wat is nu eigenlijk het 'gemiddelde' verbruik van de aardgas-eco-uppertjes? Ik vraag mij namelijk af, hoe ver ik ongeveer kan rijden, vooraleer ik weer moet aardgas tanken.
De tank van 11 kilo (om en nabij, afhankelijk van de temperatuur en het pompstation), bij een verbruik van 1kg op 18 km? of wat kan ik aanhouden?
Gaat mij om puur hollands aardgas, dus géén Duits H-gas: Ik woon veelste ver van de grens om constructief in Duitsland te tanken.
Eco-up! kilometervretertje
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Met onze nieuwe Citigo g-tec (nog geen 1000km oud) halen we tot nu toe gemiddeld ongeveer 3,7kg/100km (1 op 27!) volgens de boordcomputer dus ongeveer 300 km haal je er dan wel uit, en dat lijkt in de praktijk ook wel aardig te kloppen. Maar misschien is het een beetje te vroeg om al een representatief beeld te geven.
Edit: dit is met start/stop en cruise control, en grotendeels snelweg
Edit: dit is met start/stop en cruise control, en grotendeels snelweg
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Mijn ervaring met de eco Up! worden steeds positiever, met name als het om het verbruik gaat.
Ik heb nu ruim 40.000 km gereden, en het verbruik ligt nu op 300 km per volle tank van 12 Kg (in de eerste maanden haalde ik soms nog net eens 240 km per volle tank). Dat is nog altijd niet de beloofde 350 km, maar je moet het het verschil van aftrekken tussen Duits hoogcalorisch aardgas en ons gas. Dat verschil is ca. 15%, en daarmee kom je op een 'normverbruik' van rond de 300 km per volle tank. Dat is ongeveer 1:25. Niet slecht als je bedenkt dat een kg aardgas rond de € 1,07 kost.
Ik heb nu ruim 40.000 km gereden, en het verbruik ligt nu op 300 km per volle tank van 12 Kg (in de eerste maanden haalde ik soms nog net eens 240 km per volle tank). Dat is nog altijd niet de beloofde 350 km, maar je moet het het verschil van aftrekken tussen Duits hoogcalorisch aardgas en ons gas. Dat verschil is ca. 15%, en daarmee kom je op een 'normverbruik' van rond de 300 km per volle tank. Dat is ongeveer 1:25. Niet slecht als je bedenkt dat een kg aardgas rond de € 1,07 kost.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Dat is echt goedkoop rijden zeg.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ja, je moet wat vaker tanken en dat ook een beetje plannen omdat het niet overal kan maar je rijdt echt heel goedkoop. Mij bevalt het heel goed.
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik ben er ook zeer over te spreken; zit op een (uitgerekend) gemidddeld verbruik van 4.0kg/100km (boordcomputer: 3.7 a 3.8kg/100km).
Rijd de auto nu bijna 1,5jaar en heb wel het idee dat de auto in de (vorige) winter een grotere actieradius had als nu / afgelopen zomer. Ik zat in de winter tegen de 300km aan op een volle tank, nu kom ik niet veel verder dan 270km. Verbruik blijft gelijk, het lijkt er eerder op dat de tank niet meer helemaal leeggereden kan worden en/of niet volledig afgevuld kan worden.
Hoe dan ook, ben zeer tevreden over de EcoUp! en zou er als volgende auto zo weer een nemen. Het hangt, wat door anderen ook aangegeven wordt, wel af van de tanklocaties in je omgeving/route en je kilometrage. Ik tank 1x/week en in ongunstige gevallen 2x/week, en dat vind ik zeer acceptabel.
Rijd de auto nu bijna 1,5jaar en heb wel het idee dat de auto in de (vorige) winter een grotere actieradius had als nu / afgelopen zomer. Ik zat in de winter tegen de 300km aan op een volle tank, nu kom ik niet veel verder dan 270km. Verbruik blijft gelijk, het lijkt er eerder op dat de tank niet meer helemaal leeggereden kan worden en/of niet volledig afgevuld kan worden.
Hoe dan ook, ben zeer tevreden over de EcoUp! en zou er als volgende auto zo weer een nemen. Het hangt, wat door anderen ook aangegeven wordt, wel af van de tanklocaties in je omgeving/route en je kilometrage. Ik tank 1x/week en in ongunstige gevallen 2x/week, en dat vind ik zeer acceptabel.
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Iemand hiermee bekend?
Een extra tank van 8 of 11 kilo aardgas in de kofferbak. Een ECO-UP! heeft al geen dubbele bodem, maar een 'standaard al iets verhoogde bodem', dus ik vraag mij af of er nog wel bagageruimte overblijft.. maar dan nog, van circa 250/300 naar 400 (8kg extra) of zelfs 500 km (11 kg extra) is behoorlijk! Voor de véél rijder (waar we met de ECO-UP! toch wel aan denken, denk ik), best interessant.
Ik ben zelf een ECO-UP! aan het overwegen, maar de beperkte actieradius en het nog wat grofmazige CNG tankstation netwerk houden mij vooralsnog tegen
Een extra tank van 8 of 11 kilo aardgas in de kofferbak. Een ECO-UP! heeft al geen dubbele bodem, maar een 'standaard al iets verhoogde bodem', dus ik vraag mij af of er nog wel bagageruimte overblijft.. maar dan nog, van circa 250/300 naar 400 (8kg extra) of zelfs 500 km (11 kg extra) is behoorlijk! Voor de véél rijder (waar we met de ECO-UP! toch wel aan denken, denk ik), best interessant.
Ik ben zelf een ECO-UP! aan het overwegen, maar de beperkte actieradius en het nog wat grofmazige CNG tankstation netwerk houden mij vooralsnog tegen
Eco-up! kilometervretertje
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Als bagageruimte niet erg belangrijk is dan kan ik me voorstellen dat dit het overwegen waard is. Met zo'n actieradius kom je nog eens ergens
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ja dat scheelt wel flink wat kilometers. En als je de auto niet voor vakantie gebruikt lijkt het me prima te doen, boodschappen kunnen ook op de achterbank.
Maar ook dan is je tank wel eens leeg natuurlijk en moet je het tanken "plannen" omdat het niet overal kan.
Maar ook dan is je tank wel eens leeg natuurlijk en moet je het tanken "plannen" omdat het niet overal kan.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Of als je met zijn tweeën bent. Bestel dan voor het gemak even de vijfdeurs.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ja, sowieso 5 deurs.
Ben al aan het zoeken geweest naar een bagageoplossing voor de achterbank. Een mooie koelbox op 12volt voor in de gordel bracht mij op 't idee. Ben eigenlijk op zoek naar een bak ofzo met isofix aansluiting: waar je wat bagage in kunt leggen, zonder het risico dat t dwars door de auto waait als je een keer bot moet remmen.
Ben al aan het zoeken geweest naar een bagageoplossing voor de achterbank. Een mooie koelbox op 12volt voor in de gordel bracht mij op 't idee. Ben eigenlijk op zoek naar een bak ofzo met isofix aansluiting: waar je wat bagage in kunt leggen, zonder het risico dat t dwars door de auto waait als je een keer bot moet remmen.
Eco-up! kilometervretertje
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Iemand nog ontwikkelingen op dit punt? Heb het een paar maanden geleden ook aangekaart bij mijn dealer, maar die (h)erkennen het niet...Krispijn schreef:Hoi VGR,VGR schreef:HI
Ik heb sinds 4 weken een Up! op CNG en hoor nu na week of 2 probleem gereden te hebben inderdaad net na het tanken een behoorlijk harde en irritante piep zeker in de lage toerentallen.
Zie dat dit probleem al bij VW bekend is vanaf januari 2014 ? en dat nieuwe verdeler het probleem had moeten oplossen.
Volgens de garage het niet anders en met ik afwachten ....kan wel even gaan duren....
Heeft iemand enig idee over de voortgang ? en wat doen jullie eraan behalve niet helemaal voltanken ?
Alvast bedankt,
Erik
Op de Duitse forums komt het probleem al sinds sept'13 naar voren. Ze hebben het daar over het wisselen van de gasdrukregelaar, dat schijnt te helpen. http://www.upsociety.de/index.php/Threa ... /?pageNo=1
VW heeft op dit moment nog steeds geen pasklare oplossing voor het fluiten, omdat ze niet de symptomen willen bestrijden als ze de oorzaak nog niet precies weten. Ondertussen rijden wij rond in een auto die maakt... Geüpload op het duitse forum: http://picosong.com/YdH8/.
Snap niet waarom ze er zo lang over doen . Ondertussen blijf ik erover zeuren als ik bij mijn dealer kom.
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik heb er geen last van en ik tank altijd helemaal vol. Heb een Citigo uit september 2014.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
piepende drukreduceer rechtsvoor wil nog wel eens piepen.. Is volgens mij gewoon een gevalletje garantie. Op basis van chassisnummer kan worden nagekeken of de auto voor garantie in aanmerking komt..
Eco-up! kilometervretertje
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Alle EcoUp's vallen nu nog in de volledige fabrieksgarantie lijkt me?Johannus schreef:piepende drukreduceer rechtsvoor wil nog wel eens piepen.. Is volgens mij gewoon een gevalletje garantie. Op basis van chassisnummer kan worden nagekeken of de auto voor garantie in aanmerking komt..
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ja, dat zeker, maar vanaf een bepaald chassisnummer zijn de drukregelaars aangepast, dus kom je niet in aanmerking voor garantie ( maar heb je 'een ander probleem' )Whazz'Up! schreef:Alle EcoUp's vallen nu nog in de volledige fabrieksgarantie lijkt me?Johannus schreef:piepende drukreduceer rechtsvoor wil nog wel eens piepen.. Is volgens mij gewoon een gevalletje garantie. Op basis van chassisnummer kan worden nagekeken of de auto voor garantie in aanmerking komt..
Eco-up! kilometervretertje
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
En dat is??Johannus schreef:...maar heb je 'een ander probleem' )
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik slik mijn woorden in: Napluiswerk leert mij dat de drukregelaarpiepproblemen nog niet definitief verholpen zijn: Ik dacht dat er een aangepaste regelaar is gekomen, maar blijkens dat sommigen al aan hun 4e (!) drukregelaar bezig zijn, heeft VW het probleem nog niet helemaal onder controle. Overigens: het is wel de moeite om het onderdeelnummer te controleren: er zijn wel degelijk 'verbeterde' versies beschikbaar, maar helemaal de wereld uit zijn de problemen dus nog niet. Vooral vlak na het tanken ( hoge druk ) piept de boelWhazz'Up! schreef:En dat is??Johannus schreef:...maar heb je 'een ander probleem' )
Eco-up! kilometervretertje
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
weet iemand of je in nederland dat H-Gas kan tanken en waar?
ik heb het in belgie getankt en de auto reageerde veel beter op het gaspedaal en ik reed er meer kilometers mee
ik heb het in belgie getankt en de auto reageerde veel beter op het gaspedaal en ik reed er meer kilometers mee
Citigo CNG