Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
danielbloem
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 08:22

Re: Remschijf problemen

Bericht door danielbloem » wo 23 jul 2014, 18:23

Hier ook al 2x een reparatie gehad aan onze Mii ivm kromme schijven, vandaag een telefoontje van de dealer gehad dat ze de naven gaan vervangen. hopen dat dit het probleem verhelpt.
Ben nu al 33.000 km verder en heb nog geen plezier van de auto gehad.

Gebruikersavatar
SanderUp
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:30
Locatie: Assen

Re: Remschijf problemen

Bericht door SanderUp » wo 06 aug 2014, 13:25

Ik zelf heb ook last van trillende remschijven. Echter dusdanig lichte trilling dat ik er geen last van heb. Overigens als ik harder rem trilt ie niet. Alleen bij zachtjes remmen voor een stoplicht voel je een lichte trilling. Maar beste heren zijn er al door de dealer oorzaken aangewezen?? Is er e.e.a. al opgelost. Ik ben namelijk erg nieuwsgierig !!

danielbloem
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 08:22

Re: Remschijf problemen

Bericht door danielbloem » wo 06 aug 2014, 14:54

Ze hebben bij mij de naven vervangen, nu mogen ze nog het koppelingsprobleem oplossen.

Gebruikersavatar
Nicoup!
Forum newbie
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 16:07

Re: Remschijf problemen

Bericht door Nicoup! » wo 06 aug 2014, 16:52

Touchwood schreef:Waar in DE koop jij je Up-onderdelen? Bij een webshop?

Je moet even in Duitsland kijken voor wat goedkope onderdelen, ik heb bosch schijven en blokken gekocht voor 116,- incl verzending naar NL

Kijk even op : http://www.daparto.de/

Deze website bepaalde van alle webshops in Duitsland de goedkoopste prijs.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » wo 06 aug 2014, 17:41

Bedankt!
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Remschijf problemen

Bericht door AlexVDL » za 09 aug 2014, 21:50

Pfff.. dit zijn niet de threads die je wil lezen als je net een nieuwe UP heb besteld :shock: Mijn dealer vertelde vanmiddag dat hij sinds dat de UP! uit is nog geen problemen heeft gehad. Wel eentje met een handrem die bleef plakken.
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Remschijf problemen

Bericht door GuidoUp » zo 10 aug 2014, 18:16

Ik ga na de vakantie de schijven en blokken vervangen....
Maar niet de standaard schijven.
Ik pak dan de Bosch high Carbon schijven met deze serie blokken.. Deze schijven kunnen veel meer verdragen.
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » zo 10 aug 2014, 19:08

Even gegoogled: klinkt goed die schijven. Keep us posted.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Remschijf problemen

Bericht door Uppert » zo 17 aug 2014, 21:15

UpSie schreef:Ondanks alles heb ik nog steeds moeite om dit te begrijpen, ondanks ik een op en top techneut ben, en geacht wordt voor zeer complexe vraagstukken een oplossing te vinden snap ik gewoon niet wat de basis van het probleem is die men beschrijft.
En ben ik het met pianopass eens.
De naaf is voor mij het asgat in de mc pershon aslichaam, hierin zitten de lagers, met aan de buitenzijde de flens met binnen vertanding waartegen de remschijf is gemonteerd, met een borgboutje gefixeerd, en bevatten de 4 boutgaten waarmee het wiel aan de veerpoot vast zit, de aandrijfas gaat door het wiel lager gat. en wordt met een moer, aan de buitenzijde van het asgat vast gezet.
De vraag is nu in welk onderdeel ontstaat een slingering.?
Het enige wat ik me kan bedenken is de flens met binnenvertanding en boutgaten die de montage van wiel en aandrijfas mogelijk maken, wordt vervormd door het te vast zetten van wiel bouten of aandrijfas bevestigingsmoer.
Aangezien hier de remschijf tegen gemonteerd wordt vervormd deze ook, met trillingen tot gevolg.
De vraag aan een monteur van mij zou zijn. Met een goede klok op magneetvoet gefixeerd op een vastpunt, en de klok op de naaf om de axiale afwijking te controleren, elke afwijking groter dan de fabrikage tolerantie, is een goede indicator voor de problemen beschreven.
Sterker nog, dit zou opdracht moeten zijn voor de vraag om dit soort reparaties onder garantie uit te voeren.
De verzamelde informatie zou moeten verduidelijken waar de bron van de problemen liggen.
In principe vervangt nu elke garage het symtoom, maar verhelpt niet de bron!
Kortom er is geen of zoals eerder beschreven beperkte diagnose gesteld.
Neem aan dat elk geval gemeldt wordt aan de importeur, bij herhaaldelijke gevallen is het bij onze dealers zo dat ze assistentie van een specialist kunnen vragen bij de importeur, deze gaat alle diagnose stappen door welke door de fabrikant zijn beschreven, hij controleert tevens of de diagnose stappen compleet en duidelijk zijn.
Als er desondanks geen diagnose wordt gesteld, gaat deze specialist terug naar product engineering, om te checken of er materiaal of constructie fouten zijn gemaakt.
Deze persoon heeft verantwoording dit soort problemen samen met de fabriek en dealers op te lossen.
Soms kan dit in onze beleving lang duren, maar dit soort projecten duren minimaal 1 jaar, en mijn ervaring is meestal langer.
Verder is in deze business dit process vrij standaard, zou me niets verbazen als er achter de schermen al mensen druk bezig zijn om dit gekende probleem, boven water te krijgen en een fix voor te bereiden.
Hoop in iedergeval dat de oorzaak snel duidelijk wordt, en er een passende oplossing voor komt.
Hier voor alsnog geen problemen.

Met vriemdelijke groet,
Leen.
Ja gebruikte termen wijken wel eens af. De dealer en zijn werkplaatshandboek gebruiken de term "wielnaaf", dit is het onderdeel dat u aanmerkt als "flens". Op deze flens/wielnaaf wordt de schijf gemonteerd. Probleem hier is dat het contactvlak dat tegen de schijf komt niet 100% vlak is waardoor over tijd de remschijf krom trekt.
Dit fenomeen is ondermeer ook bekend bij de Golf 4. De eerste serie had hier last van, en de VW techneuten uit die tijd zullen dit zeker nog herinneren. Bij ons duurde het in het begin ook even voordat we de wielnaaf als verdachte gingen aanmerken totdat we na de 2e set kromme schijven eens gingen meten. Dat jaar hebben we bij het vervangen van kromme schijven standaard alle naven op slingering gecontroleerd. Aantallen weet ik niet meer, maar het waren er veel. Rotwerk, want je moest het lager vervangen. Eerst deden we de veerpoot uitbouwen en onder de pers, later kregen we een compacte hydraulische handpers.
Toen de fabriek dit ontdekte ging er ook een melding uit dat de dealers de wielbouten niet meer met een luchtsleutel mochten vastzetten, maar uitsluitend met handgereedschap. Mogelijk lag er een relatie tussen een te hoog aanhaalmoment, of onevenredig vastjakkeren van wielbouten, maar dit is nooit bevestigd zo ver ik me herinner.
Anyway... 1 keer schijven krom is bedenkelijk, bij een 2e keer gaan bij mij de alarmbellen en denk ik wielnaaf. (Flens)
Ikzelf heb er waarschijnlijk ook. 2 maanden geleden schijven afgedraaid door dealer. Nu alweer krom. Geen plassen water, geen voet op de rem bij hete remmen, geen andere bedenksels.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » ma 18 aug 2014, 08:20

Hmm, wielbouten te strak aandraaien met een lucht sleutel en liefst ook nog wat ongelijk lijkt me een prima recept om uiteindelijk beschadigde flenzen en schijven te veroorzaken.

Zou ook kunnen verklaren waarom de een er wel last van heeft en de ander niet als er sprake is van verschillende garages.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » ma 18 aug 2014, 16:38

Touchwood schreef:Hmm, wielbouten te strak aandraaien met een lucht sleutel en liefst ook nog wat ongelijk lijkt me een prima recept om uiteindelijk beschadigde flenzen en schijven te veroorzaken.

Zou ook kunnen verklaren waarom de een er wel last van heeft en de ander niet als er sprake is van verschillende garages.

je kunt de bouten wel met een luchtsleutel aandraaien maar niet volledig vast. Daarna met de momentsleutel natrekken. Bij de bandenboeren doen ze niet anders. Is toch een doodzonde als je ze helemaal vast draaid met de luchtmoersleutel. Vroeger deden ze helaas niet anders.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Remschijf problemen

Bericht door MiiRens » di 19 aug 2014, 12:02

JoVe schreef:
Touchwood schreef:Hmm, wielbouten te strak aandraaien met een lucht sleutel en liefst ook nog wat ongelijk lijkt me een prima recept om uiteindelijk beschadigde flenzen en schijven te veroorzaken.

Zou ook kunnen verklaren waarom de een er wel last van heeft en de ander niet als er sprake is van verschillende garages.

je kunt de bouten wel met een luchtsleutel aandraaien maar niet volledig vast. Daarna met de momentsleutel natrekken. Bij de bandenboeren doen ze niet anders. Is toch een doodzonde als je ze helemaal vast draaid met de luchtmoersleutel. Vroeger deden ze helaas niet anders.
Bandenboeren die eerst met lucht de boel vastzetten en daarna met een momentsleutel! En hier gaat het dus vaak fout. Wat de bandenboeren doen is de boel vastzetten met de luchtsleutel en daarna met een momentsleutel de boel natrekken. Maar als je de boel vastzet op 200 Nm met lucht en natrekt met een momentsleutel op 120 Nm heeft dat niet meer zoveel zin. Ja je weet in iedergeval dat de boel met minstens 120 Nm is vastgezet :roll: Maak maar eens de bouten los van een wiel dat is vastgezet met door een bandenboer.
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » di 19 aug 2014, 14:02

110 Nm is wat Volkswagen voorschrijft voor de Up met daarbij de waarschuwing nooit een luchtsleutel te gebruiken.

Zouden er geen garages zijn waar ze op dit punt onzorgvuldig en gemakzuchtig zijn?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 19 aug 2014, 16:22

MiiRens schreef:
JoVe schreef:
Touchwood schreef:Hmm, wielbouten te strak aandraaien met een lucht sleutel en liefst ook nog wat ongelijk lijkt me een prima recept om uiteindelijk beschadigde flenzen en schijven te veroorzaken.

Zou ook kunnen verklaren waarom de een er wel last van heeft en de ander niet als er sprake is van verschillende garages.

je kunt de bouten wel met een luchtsleutel aandraaien maar niet volledig vast. Daarna met de momentsleutel natrekken. Bij de bandenboeren doen ze niet anders. Is toch een doodzonde als je ze helemaal vast draaid met de luchtmoersleutel. Vroeger deden ze helaas niet anders.
Bandenboeren die eerst met lucht de boel vastzetten en daarna met een momentsleutel! En hier gaat het dus vaak fout. Wat de bandenboeren doen is de boel vastzetten met de luchtsleutel en daarna met een momentsleutel de boel natrekken. Maar als je de boel vastzet op 200 Nm met lucht en natrekt met een momentsleutel op 120 Nm heeft dat niet meer zoveel zin. Ja je weet in iedergeval dat de boel met minstens 120 Nm is vastgezet :roll: Maak maar eens de bouten los van een wiel dat is vastgezet met door een bandenboer.

Daarom heb ik ook een verlengde wielsleutel in de auto liggen. Doe trouwens met de winterbandenwissel alles met het handje en daarna natrekken met de moment sleutel.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Remschijf problemen

Bericht door el coche SEAT » wo 20 aug 2014, 17:51

Merkte de laatste tijd dat onze UP niet meer fijn remde.
Daarom vandaag naar de dealer. En jawel, remschijven krom.
Vervangen van schijven en remblokken, 340 euro.

Realiseer me dat ik geen garantie meer heb (auto is bijna 11/2 jaar oud en heeft iets meer dan 17000 kilometer op de teller), maar ga toch mijn beklag doen bij de importeur.
Normaal vind ik het namelijk niet dat de schijven krom zijn. :?
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023

VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023

danielbloem
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 08:22

Re: Remschijf problemen

Bericht door danielbloem » wo 20 aug 2014, 18:27

Laat jou naven controleren, deze waren bij mijn Mii krom.

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Remschijf problemen

Bericht door el coche SEAT » wo 20 aug 2014, 19:33

danielbloem schreef:Laat jou naven controleren, deze waren bij mijn Mii krom.

Heeft men gecontroleerd, waren niet krom
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023

VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Remschijf problemen

Bericht door Autheo » za 06 sep 2014, 14:34

Deze week heb ik bij de 45.000 km beurt van m'n Mii aangegeven dat het rustig bijremmen niet helemaal vloeiend meer verliep, dus vermoedde ik dat hier ook het euvel van de zwakke remschijven aan de orde was. En inderdaad, ze waren niet helemaal vlak meer. Zijn op kosten van de dealer weer vlak gemaakt, omdat Pon bij zowat alles wat met remmen te maken heeft zich bij voorbaat achter de kleine lettertjes van de garantiebepalingen verschuilt en het als 'slijtage' of 'verkeerd gebruik' ziet. Mijn dealer zag dat anders, en heeft mij uitstekende service verleend!

Met m'n vorige auto, een Daihatsu Cuore, heb ik in de 120.000 gereden km's nooit remschijfproblemen gehad (bij identiek gebruik). Het is dus mogelijk om voor kleine auto's goede remschijven te produceren. VAG zou eens bij de Japanners in de leer moeten gaan, lijkt me. Maar misschien zie ik het niet goed, en is er van een van de volgende mogelijkheden sprake:
- de remmerij van Daihatsu en VAG verschillen te veel in ontwerp; misschien kiest Daihatsu voor een constructie die beter is voor het materiaal, maar een iets mindere remweg oplevert, en is dat bij VAG precies andersom?
- of zou VAG bewust voor zwakke remschijven kiezen, om een hogere omzet in onderdelen te realiseren?
- of zie ik iets anders over het hoofd...

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door RobertJ » za 06 sep 2014, 14:44

Nouja, het remschijfontwerp op consumentenbakjes is natuurlijk niet zo drastisch verschillend. Ook lijkt een remschijf mij niet het product om op te besparen eerlijk gezegd, maar toch denk ik dat ze ehiervoor kiezen ivm de omzet. Bij mijn aygo begonnen ze na 15dkm(eerste beurt) ook al over de remmen. Waarschijnlijk weten ze dat men hier nooit op zal besparen en het dus makkelijk is om hier omzet op te genereren.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » za 06 sep 2014, 15:34

Bij mijn vorige auto een VW Polo BlueMotion heb ik nooit problemen gehad met de remmen en die heeft bijna 90.000 km gereden.
De Up daarentegen begint nu al bij het zachtjes aanremmen voor een verkeerslicht al lichtjes een schokkend gevoel te geven in het rempedaal.Net of er een slag in het wiel zit cq naaf/remschijf.
Heb er nog niet teveel last van maar als de auto voor de 1e jaarbeurt naar de dealer gaat in oktober zal ik het wel melden. Benieuwd wat de reactie zal zijn.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie