Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Remschijf problemen

Bericht door arnout84 » zo 01 feb 2015, 11:45

Toen ik mijn Citigo net had had ik wel wat last van piepende remmen echter na 20.000 km hoor ik niks meer. Mochten de blokken aan vervanging zijn monteer ik wel een set andere (betere) blokken van ATE

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » zo 01 feb 2015, 15:53

Frank1020 schreef:Bij mij hadden ze bij de afgelopen beurt in oktober de remmen en blokken kosteloos vervangen. Echter (bijna 15.000 km) verder zijn er weer trillingen waarneembaar. Ben benieuwd wat ze hiermee gaan doen bij de aankomende beurt in maart/april
Succes, bij mij heeft de dealer gewoon 4x een nieuwe set remschijven gemonteerd. Bij de laatste beurt heb ik aangegeven dat ik opnieuw/nog steeds de trilling voel. Conclusie van de dealer: we kunnen het probleem niet verhelpen. En daar moet je het dan mee doen. Prima, voor mij geen Volkswagen meer. Gelukkig gaat de up er over een paar maanden weer uit (lease).
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Remschijf problemen

Bericht door arnout84 » zo 01 feb 2015, 15:57

--BUMP-- schreef:
Frank1020 schreef:Bij mij hadden ze bij de afgelopen beurt in oktober de remmen en blokken kosteloos vervangen. Echter (bijna 15.000 km) verder zijn er weer trillingen waarneembaar. Ben benieuwd wat ze hiermee gaan doen bij de aankomende beurt in maart/april
Succes, bij mij heeft de dealer gewoon 4x een nieuwe set remschijven gemonteerd. Bij de laatste beurt heb ik aangegeven dat ik opnieuw/nog steeds de trilling voel. Conclusie van de dealer: we kunnen het probleem niet verhelpen. En daar moet je het dan mee doen. Prima, voor mij geen Volkswagen meer. Gelukkig gaat de up er over een paar maanden weer uit (lease).
Misschien zou de dealer een beter setje kunnen monteren maar dat zullen ze ongetwijfeld niet doen

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Remschijf problemen

Bericht door kgroot.nl » zo 01 feb 2015, 16:54

Autheo schreef:
kgroot.nl schreef:Remmen zijn een slijtage onderdeel dus daar geeft pon helaas richtlijnen voor op.
Hoe zit het met jullie manier van inremmen van nieuwe schijven en blokken.
Dit is eigenlijk de manier die ik altijd aanhoud en heb nog nooit kromme schijven gehad:

4 x van 80 naar 50 rustig afremmen
remmen laten afkoelen door rustig door te rijden (ca 5 minuten)
4 x van 100 naar 50 km hard afremmen
Vervolgens de remmen weer laten afkoelen.
Nu zijn ze klaar voor gebruik.
Dit is voor het eerst dat ik hoor/lees dat je nieuwe schijven op die manier moet 'inremmen'. Wel gehoord dat je in het begin altijd even rustig aan moet doen met remmen om e.e.a. te laten 'zetten', maar deze manier van inremmen is voor mij nieuw. Er zal ongetwijfeld een technische verklaring voor bestaan om het juist op die manier te doen. Heb je die verklaring ook? Wat gebeurt er met de schijf door deze methode, zodat er daarna minder kans is op kromtrekken?
Laat ik het zo zeggen ik doe dit met al mijn auto's en heb nog nooit kromme schijven gehad. Zelfs met mijn oude daily heb ik het zo gedaan en daar is het een kwaal dat de schijven na 5000KM krom zijn. Na 50.000KM nog nergens last van.
En dan nog wat tips om krom trekken tegen te gaan:

-Haal je voet van de rem voor het stoplicht (zet een automaat in zn N)
-Vermeid plassen met water als je remt of geremd hebt
-Na langduring remmen houd niet de rem vast op 1 punt.
-Na langdurig remmen even door rijden tot de schijven afgekoeld zijn

Ik heb zelf serieus veel circuit gereden en zelfs onder enorm zwaar gebruik nooit last van kromme schijven etc
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Remschijf problemen

Bericht door Vinniepilon » zo 01 feb 2015, 17:07

kgroot.nl schreef:
Autheo schreef:
kgroot.nl schreef:Remmen zijn een slijtage onderdeel dus daar geeft pon helaas richtlijnen voor op.
Hoe zit het met jullie manier van inremmen van nieuwe schijven en blokken.
Dit is eigenlijk de manier die ik altijd aanhoud en heb nog nooit kromme schijven gehad:

4 x van 80 naar 50 rustig afremmen
remmen laten afkoelen door rustig door te rijden (ca 5 minuten)
4 x van 100 naar 50 km hard afremmen
Vervolgens de remmen weer laten afkoelen.
Nu zijn ze klaar voor gebruik.
Dit is voor het eerst dat ik hoor/lees dat je nieuwe schijven op die manier moet 'inremmen'. Wel gehoord dat je in het begin altijd even rustig aan moet doen met remmen om e.e.a. te laten 'zetten', maar deze manier van inremmen is voor mij nieuw. Er zal ongetwijfeld een technische verklaring voor bestaan om het juist op die manier te doen. Heb je die verklaring ook? Wat gebeurt er met de schijf door deze methode, zodat er daarna minder kans is op kromtrekken?
Laat ik het zo zeggen ik doe dit met al mijn auto's en heb nog nooit kromme schijven gehad. Zelfs met mijn oude daily heb ik het zo gedaan en daar is het een kwaal dat de schijven na 5000KM krom zijn. Na 50.000KM nog nergens last van.
En dan nog wat tips om krom trekken tegen te gaan:

-Haal je voet van de rem voor het stoplicht (zet een automaat in zn N)
-Vermeid plassen met water als je remt of geremd hebt
-Na langduring remmen houd niet de rem vast op 1 punt.
-Na langdurig remmen even door rijden tot de schijven afgekoeld zijn

Ik heb zelf serieus veel circuit gereden en zelfs onder enorm zwaar gebruik nooit last van kromme schijven etc
Of je voelt het niet ;) :)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Remschijf problemen

Bericht door Autheo » zo 01 feb 2015, 17:24

kgroot.nl schreef:
Autheo schreef:
kgroot.nl schreef:Remmen zijn een slijtage onderdeel dus daar geeft pon helaas richtlijnen voor op.
Hoe zit het met jullie manier van inremmen van nieuwe schijven en blokken.
Dit is eigenlijk de manier die ik altijd aanhoud en heb nog nooit kromme schijven gehad:

4 x van 80 naar 50 rustig afremmen
remmen laten afkoelen door rustig door te rijden (ca 5 minuten)
4 x van 100 naar 50 km hard afremmen
Vervolgens de remmen weer laten afkoelen.
Nu zijn ze klaar voor gebruik.
Dit is voor het eerst dat ik hoor/lees dat je nieuwe schijven op die manier moet 'inremmen'. Wel gehoord dat je in het begin altijd even rustig aan moet doen met remmen om e.e.a. te laten 'zetten', maar deze manier van inremmen is voor mij nieuw. Er zal ongetwijfeld een technische verklaring voor bestaan om het juist op die manier te doen. Heb je die verklaring ook? Wat gebeurt er met de schijf door deze methode, zodat er daarna minder kans is op kromtrekken?
Laat ik het zo zeggen ik doe dit met al mijn auto's en heb nog nooit kromme schijven gehad. Zelfs met mijn oude daily heb ik het zo gedaan en daar is het een kwaal dat de schijven na 5000KM krom zijn. Na 50.000KM nog nergens last van.
En dan nog wat tips om krom trekken tegen te gaan:

-Haal je voet van de rem voor het stoplicht (zet een automaat in zn N)
-Vermeid plassen met water als je remt of geremd hebt
-Na langduring remmen houd niet de rem vast op 1 punt.
-Na langdurig remmen even door rijden tot de schijven afgekoeld zijn

Ik heb zelf serieus veel circuit gereden en zelfs onder enorm zwaar gebruik nooit last van kromme schijven etc
Het zou me niet verbazen als het juist komt door de tips die je geeft, dat de schijven niet kromtrekken. Die tips lijken me duidelijk technisch verklaarbaar. Je eerdere verhaal klinkt weliswaar leuk, maar zolang ik de technische onderbouwing blijf missen, is het voor mij meer een kwestie van 'je moet het maar geloven'. Sommige mensen zweren erbij dat het niet onder ladders doorlopen hen al voor veel onheil heeft behoed... ;)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Remschijf problemen

Bericht door kgroot.nl » di 03 feb 2015, 14:30

Of je voelt het niet ;) :)
Ben monteur en verkoper ;)

De technische verklaring is er zeker. Als een schijf goed ingeremd is kan hij beter om gaan met de hitte die vrij komt en dus trekt ie minder snel krom :)
We gaan het zien met de 2 ups hier thuis :)
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Remschijf problemen

Bericht door Vinniepilon » di 03 feb 2015, 18:53

kgroot.nl schreef:
Of je voelt het niet ;) :)
Ben monteur en verkoper ;)

De technische verklaring is er zeker. Als een schijf goed ingeremd is kan hij beter om gaan met de hitte die vrij komt en dus trekt ie minder snel krom :)
We gaan het zien met de 2 ups hier thuis :)
Ben ik ook, maar dat zegt niks. Dus jij remt de nieuwe auto netjes in voordat je auto aan de klant aflevert? Maar het is wel typisch dat een type auto meer problemen heeft met de remschijven? Met verschillende type berijders.

Maar dat maakt allemaal niet uit, als het goed weer is haal ik de remschijven er wel af en controleer ik de naven of ze niet teveel afwijking hebben en als ik dat weet kijk ik wel of er nieuwe schijven op gaan of we deze oprijden.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 03 feb 2015, 20:21

Toch vreemd, met mijn Seat Ibiza, Seat Leon en VW Polo Blue Motion totaal geen last gehad van trillingen.
Daarvoor met mijn Fiat 127, Opel Kadetten, VW Golfs, Ford Escort, Opel Corsa, Fiat Grande Punto, Citroen C1 ook geen last,
En nu de UP! wel.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Remschijf problemen

Bericht door Vinniepilon » di 03 feb 2015, 20:38

JoVe schreef:Toch vreemd, met mijn Seat Ibiza, Seat Leon en VW Polo Blue Motion totaal geen last gehad van trillingen.
Daarvoor met mijn Fiat 127, Opel Kadetten, VW Golfs, Ford Escort, Opel Corsa, Fiat Grande Punto, Citroen C1 ook geen last,
En nu de UP! wel.
Misschien ben je door een plas heen gereden of te lang met je voet op of....

Ik heb geen idee waardoor het echt komt, mijn passat heeft het heel lichtjes, dit al sinds ik hem heb nu 17.000 km verder nog steeds het zelfde, dus zal niet aan mij liggen. Hiervoor een automaat gehad, altijd de voet op rem gehad bij het stoplicht, ook nooit een probleem mee gehad. Voor de rest maar een auto die steeds kromme schijven had en de andere tien nog nooit last mee gehad. Dus ik denk niet dat het aan de persoon ligt maar aan de auto, bij die van ons is het niet zo heel erg, alleen bij het laatste stukje voor het stoplicht merk je het.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Remschijf problemen

Bericht door MauriceR. » di 03 feb 2015, 21:23

Als een schijf goed ingeremd is kan hij beter om gaan met de hitte die vrij komt en dus trekt ie minder snel krom
... eerste gedachte: de Up! is een heel lichte auto die meestal vrij rustig bereden wordt. Zou het kunnen dat het te lang duurt voordat de schijf goed ongeremd is? 'k Heb geen idee, maar dit was m.i. nog niet eerder naar voren gebracht.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

malero
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:12

Re: Remschijf problemen

Bericht door malero » di 03 feb 2015, 23:26

Ik heb de UP! zijn eerste beurt door de dealer laten uitvoeren en melding gemaakt van de remschijven.
tja , remschijven waren ook krom!

Aangegeven dit niet normaal te vinden , problemen treden eerder op maar hier kijken ze wel naar bij de eerste beurt.
en dan ben je dus te laat ! na 1 jaar en 1 week!

De dealer heeft zijn verantwoording genomen en de schijven vervangen op hun kosten maar de remblokken niet, deze zijn opnieuw gemonteerd nadat ze vlak geschuurd zijn.
Ook de naven zijn gemeten maar deze waren goed, tussen de naaf een schijf zat veel vervuiling(wellicht al vanaf de fabriek) en is door hen gereinigd.
uiteraard heb ik aangegeven het vreemd te vinden dat de remblokken niet zijn vervangen (lijkt mij beter) maar opgeschuurd maar volgens de monteurs en chef werkplaats was dit niet nodig omdat er slechts een afwijking in de schijf was gemeten van 0,2 mm.
omdat ik de winterbanden zelf monteer hebben ze ook gekeken of de bouten te strak aangedraaid waren en er beschadigingen waren maar ook dit bleek niet het geval te zijn(gelukkig).

we wachten dus maar af of het goed blijft met de remmen!

Kevin #34#
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 23 okt 2012, 20:09

Re: Remschijf problemen

Bericht door Kevin #34# » vr 13 feb 2015, 23:24

Bij 97.000km voor de tweede keer de remschijven krom, de eerste vervangen bij ± 15.000km (onder garantie).
Blijkt toch wel een probleem te zijn bij de Up, heb nu geen garantie meer.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Remschijf problemen

Bericht door kgroot.nl » za 14 feb 2015, 18:32

80K vind ik nog niet heel gek voor een set schijven
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door PR010 » za 14 feb 2015, 22:40

Ik heb 60.000 erop en heb vandaan me schijven vervangen waren gewoon al versleten..
Black on Black

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » zo 15 feb 2015, 09:11

Zag iemand op het forum met Bosch Carbon schijven ipv de originele. Ben wel benieuwd hoe die schijven nu bevallen? :) Wie weet kan hij hier nog op reageren.

MIKVOERMAN
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 13:57

Re: Remschijf problemen

Bericht door MIKVOERMAN » di 17 feb 2015, 14:07

Beste VW Up! gebruikers met Remschijf problemen.
Zelf heb ik vorig jaar een Up! gekocht een nieuwe en een 2e hands. Mijn nieuwe up, 3-TNZ-96 heeft deze remproblemen, trillen bij het remmen, ook. De "oude" van 2013 niet....
Nu vroeg ik me af, aangezien PON niets doet of we niet de handen ineen kunnen slaan. Het is niet gewoon dat er een hele serie vanaf vorig jaar dezelfde probelemen heeft en de dealers er niets aanders aan doen dan remschijven verrvangen...
Ik ben niet bekend met dit forum, dus ik kan alle hulp gebruiken.
Iemand al iets via de consumentenbond o.i.d. geprobeerd?
Laat het me weten of je geinteresseerd bent.
Groetjes, Mik

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » di 17 feb 2015, 19:29

Mijn dealer erkent het probleem, dus ik heb gewoon nieuwe schijven gekregen :)

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Remschijf problemen

Bericht door MauriceR. » za 21 feb 2015, 11:05

Op het internationale Triumph TR forum (voornamelijk GB en US leden) gaat vanmorgen iemand helemaal los op het feit dat zijn Audi A6 na 22K mile (zo'n 35000 km) ook nieuwe schijven moet hebben. Zijn 4e Audi, in totaal een half miljoen kms en nooit eerder nieuwe schijven nodig gehad... Audi schijven kosten iets meer dan die van de Up...

Binnen de kortste keren reageerden een aantal mensen met VAG-producten in hun garage. Blijkt dat ze dit allemaal hebben, de laatste jaren. Kortom, een VAG-probleem!

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

Help!!! Problemen

Bericht door stefanup » za 14 mar 2015, 06:57

Hallo mede forumleden..

Ik heb jullie hulp nodig.. zit een beetje met een probleem van onze up..

Nadat onze eerste up is teruggenomen met stuurproblemen zijn we nu aan onze 2e up bezig. Het is een witte 5d cheer up.

De problemen begonnen na een kleine 10d km, kromme remschijven. Daar dus melding van gemaakt bij de dealer maar die verwees ons heen met het zal jullie rijstijl el zijn. na heel veen gesteggel met de dealer toch een redelijke korting gekregen en bij 29d km de remschijven laten vervangen. Nu 5d km later zijn weer krom... daar komt bij dat we nu in 4 maand al 2x een nieuwe uitlaat hebben gekregen. Er trilt steeds een schotje los...

We hebben nog garantie tot juli van dit jaar maar heb geen zin in fratsen na de garantie natuurlijk.

Wat kan en mag ik nu verwachten van de dealer cq volkswagen? Nu dit de 2e probleem up is Wordt mijn vertrouwen en geduld wel zwaar op de proef gesteld natuurlijk....

Stefan

Plaats reactie