Rrr
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Ratelen bij koude start?
Waarom hoort het niet? 9 van de 10 auto's doet het alleen heb je bij de meeste moderne auto's zoveel kunststof en dempend materiaal in de motorruimte dat je het niet hoort. Bij de up! ontbreekt dat en hoor je het dus wel.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Ratelen bij koude start?
Ja, waarom? En waarom zijn de bananen krom?
Mijn Up met 5W30 VW 504/507 in het carter doet het in ieder geval niet. Uit ervaring met een andere auto met hydraulische klepstoters weet ik dat te dikke olie de eerste minuten zorgt voor een zeer lawaaige valvetrain. Doe je er olie in met de juiste viscositeit dan gebeurt het niet. Ook niet bij 10 graden vorst.
Er zijn nogal wat garages, die maar 1 soort olie hebben in een groot vat. En die olie moet dan overal in...
Mijn Up met 5W30 VW 504/507 in het carter doet het in ieder geval niet. Uit ervaring met een andere auto met hydraulische klepstoters weet ik dat te dikke olie de eerste minuten zorgt voor een zeer lawaaige valvetrain. Doe je er olie in met de juiste viscositeit dan gebeurt het niet. Ook niet bij 10 graden vorst.
Er zijn nogal wat garages, die maar 1 soort olie hebben in een groot vat. En die olie moet dan overal in...
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Ratelen bij koude start?
Dat dempende materiaal stoppen ze niet alleen in de motorruimte, maar op veel meer plekken. Bij een rondleiding in de Audi fabrieken in Ingolstad lieten ze zien hoe bij de Audi A3 in de sportuitvoering er veel minder dempingsmateriaal aangebracht werd, omdat kopers van een sportuivoering juist het motorgeluid lekker willen horen....Petrolhead Tom schreef:Waarom hoort het niet? 9 van de 10 auto's doet het alleen heb je bij de meeste moderne auto's zoveel kunststof en dempend materiaal in de motorruimte dat je het niet hoort. Bij de up! ontbreekt dat en hoor je het dus wel.
Toch wel grappig om steeds te lezen (in diverse topics) over allerlei 'geluiden' die soms gehoord worden. Volgens mij komt dat, omdat de Vagling eigenlijk heel stil is, dan vallen 'afwijkende' geluiden extra op.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: Ratelen bij koude start?
in mijn lupo 1.2 tdi zit 5w30 longlife.Touchwood schreef:Zo'n modern motortje hoort niet te ratelen. Ook niet bij de koude start. Dat gerammel van de valvetrain kan komen door te dikke olie. Misschien kan de OP er eens 5W30 Longlife in laten doen? Als ie dan nog rammelt kan er iets anders aan de hand zijn.
maar ratelen de eerste minuten na starten bij koud weer doet hij nog steeds.
de 5w30 helpt natuurlijk wel om het ratelen snel te doen verdwijnen want dunne olie zit eerder bovenin en word sneller warm.
maar het ratelen voorkom je er niet mee.
ook hangt de oliedikte af van de oliekanalen in het blok, dus je kunt niet zomaar elke viscositeit erin gooien.
dus je kunt er niet zomaar dunnere of dikkere olie ingooien.
Re: Ratelen bij koude start?
TDI? Dan kan je de hydraulische stoters toch helemaal niet horen door dat diesel-geratel? Zitten er in zo'n Lupo-diesel trouwens zulke klepstoters met een elektronisch variabele nokkenas?
In zo'n modern motortje als van de Up hoort 5W30 VW 504/507. Al die kleine oliekanaaltjes van dat variabele kleppenmechanisme vragen daarom. Als gezegd mijn Up ratelt niet na de koude start. Draait direct glad en rond.
In zo'n modern motortje als van de Up hoort 5W30 VW 504/507. Al die kleine oliekanaaltjes van dat variabele kleppenmechanisme vragen daarom. Als gezegd mijn Up ratelt niet na de koude start. Draait direct glad en rond.
Re: Ratelen bij koude start?
Als het enkel aan de viscositeit ligt, dan rest nog de vraag: kan het kwaad?
Mii.
Re: Ratelen bij koude start?
Ik zal het aan de dealer voorleggen en i.i.g. vragen om te wisselen naar 5w30.
Mocht dit helpen, dan vind ik het nog steeds bijzonder dat je deze klacht nauwelijks hoort/leest en er volgens mij genoeg VAGlings rondrijden met 5w40 of zelfs 10w40.
In principe moet je motor goed lopen op (iedere) olie die de fabrikant voorschrijft toch?
Overigens lees ik ook wel op andere autofora dat ratelen voor kan komen bij te dunne olie
Mocht dit helpen, dan vind ik het nog steeds bijzonder dat je deze klacht nauwelijks hoort/leest en er volgens mij genoeg VAGlings rondrijden met 5w40 of zelfs 10w40.
In principe moet je motor goed lopen op (iedere) olie die de fabrikant voorschrijft toch?
Overigens lees ik ook wel op andere autofora dat ratelen voor kan komen bij te dunne olie
Mii.
Re: Ratelen bij koude start?
Zoals al eerder gezegd: het lijkt me niet, dat de klepstoters zouden moeten ratelen bij gebruik van 5W40 met de huidige temperaturen. Maar als je het niet onderzoekt kom je er niet achter. Vandaar de suggestie 5W30 te proberen. Er kan ook iets anders rammelen of ratelen. Moeilijk te beoordelen via een forum.
Re: Ratelen bij koude start?
Ik heb dit topic dan ook niet geopend om de oorzaak te achterhalen, al zou dat een mooie bijvangst zijn
Mij lijkt het ook wel nuttig om te weten of andere bezitters de klacht herkennen, dit lijkt vooralsnog niet het geval te zijn..
Mij lijkt het ook wel nuttig om te weten of andere bezitters de klacht herkennen, dit lijkt vooralsnog niet het geval te zijn..
Mii.
Re: Ratelen bij koude start?
Daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur, maar het staat wel op de factuur van de laatste beurt.Touchwood schreef:Zit er wel echt 5W40 in je MII?
Mii.
Re: Ratelen bij koude start?
voor de tdi motoren. kan je is zoeken naar het bijmengen van tweetakt olie. scheelde bij mijn 3l best wat kabaal.lupocor schreef:in mijn lupo 1.2 tdi zit 5w30 longlife.Touchwood schreef:Zo'n modern motortje hoort niet te ratelen. Ook niet bij de koude start. Dat gerammel van de valvetrain kan komen door te dikke olie. Misschien kan de OP er eens 5W30 Longlife in laten doen? Als ie dan nog rammelt kan er iets anders aan de hand zijn.
maar ratelen de eerste minuten na starten bij koud weer doet hij nog steeds.
de 5w30 helpt natuurlijk wel om het ratelen snel te doen verdwijnen want dunne olie zit eerder bovenin en word sneller warm.
maar het ratelen voorkom je er niet mee.
ook hangt de oliedikte af van de oliekanalen in het blok, dus je kunt niet zomaar elke viscositeit erin gooien.
dus je kunt er niet zomaar dunnere of dikkere olie ingooien.
Re: Ratelen bij koude start?
dat gebruik ik al jaren .
maar het voorkomt bij vorst niet het ratelen.
wel loopt de motor stiller en smeer je de oliepomp die dus langer meegaat.
maar voor een benzine motor (ook voor diesel natuurlijk)geld gewoon dat als het koud is de onderdelen krimpen waardoor het allemaal wat ruwer loopt, ook is de olie nog niet warm en bovenin waardoor je minder smering hebt waardoor dus weer meer kabaal.
voor koude start (in de winter bij vorst) is dunne olie natuurlijk beter voor het blok, maar eenmaal goed warm is de dunne olie vaak weer minder goed voor het blok van daar ook 2 viscositeiten door elkaar bv 5w30
maar het voorkomt bij vorst niet het ratelen.
wel loopt de motor stiller en smeer je de oliepomp die dus langer meegaat.
maar voor een benzine motor (ook voor diesel natuurlijk)geld gewoon dat als het koud is de onderdelen krimpen waardoor het allemaal wat ruwer loopt, ook is de olie nog niet warm en bovenin waardoor je minder smering hebt waardoor dus weer meer kabaal.
voor koude start (in de winter bij vorst) is dunne olie natuurlijk beter voor het blok, maar eenmaal goed warm is de dunne olie vaak weer minder goed voor het blok van daar ook 2 viscositeiten door elkaar bv 5w30
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Ratelen bij koude start?
Maar iets dat op een TDI motor werkt hoeft natuurlijk niet automatisch te werken op een gewone drie cilinder ongeblazen benzine motor dus ik zou niet zomaar tweetakt olie erbij in gooien.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Ratelen bij koude start?
lupocor schreef:dat gebruik ik al jaren .
maar het voorkomt bij vorst niet het ratelen.
wel loopt de motor stiller en smeer je de oliepomp die dus langer meegaat.
maar voor een benzine motor (ook voor diesel natuurlijk)geld gewoon dat als het koud is de onderdelen krimpen waardoor het allemaal wat ruwer loopt, ook is de olie nog niet warm en bovenin waardoor je minder smering hebt waardoor dus weer meer kabaal.
voor koude start (in de winter bij vorst) is dunne olie natuurlijk beter voor het blok, maar eenmaal goed warm is de dunne olie vaak weer minder goed voor het blok van daar ook 2 viscositeiten door elkaar bv 5w30
Deze Mii ratelt niet alleen bij vorst.. bij de huidige temperaturen is het na een koude start ook gewoon te horen. Radio wel uit natuurlijk.
Oordeel dealer volgt nog, daarna meld ik me weer in dit topic.
Mii.
Re: Ratelen bij koude start?
2 takt olie kan ook niet bijgemengd worden bij een benzine motor.(heb ik ook niet beweert)Petrolhead Tom schreef:Maar iets dat op een TDI motor werkt hoeft natuurlijk niet automatisch te werken op een gewone drie cilinder ongeblazen benzine motor dus ik zou niet zomaar tweetakt olie erbij in gooien.