Josje schreef:Een autogaragt e verdient in het geval van onderhoud op twee manieren geld:
- urengeld, dus de tijd die de monteur aan je auto besteedt moet je betalen;
- marge op onderdelen. Een garagebedrijf koopt de onderdelen in, moet dat registeren en administreren, opslaan, accepteren dat sommige onderdelen die op de plank liggen nooit verkocht worden etc.
Is zeer logisch allemaal.
Als je ze zelf koopt (die onderdelen) zijn ze goedkoper dan bij de dealer. Maar ze moeten wel gemonteerd worden. Dat kun je zelf doen (zo iemand ben ik dus) of je zwager, buurjongen, bevriende monteur, whatever. Is ook prima.
Als je bij een garage komt met onderdelen en al, en je vraagt ze te monteren, dan mogen ze dat weigeren, of accepteren. Het staat elk bedrijf vrij daarin mee te gaan of niet.
Onthoud echter één ding: die grote glazen dealerpaleizen met veel 'pakkenvolk' maakt op die onderdelen en uren grote marges. Het komt uit de lengte of uit de breedte, ook bij zo'n bedrijf.
Ikzelf ben niet van plan te betalen voor een glazen paleis, waar je ook nog eens bijna wordt weggekeken door de 'heren' verkopers als je om een gebruikte auto, of een kleine nieuwe auto komt informeren.
Daarnaast vind ik het zelf leuk om aan mijn eigen auto het onderhoud te doen. En ik weet dat het correct gedaan wordt, en niet door een stageloper. Die mobiliteitsgarantie stelt niet veel voor. Wat gebeurt er nou met een jonge auto? En je kunt van het uitgespaarde bedrag een ANWB-abo afsluiten en je houdt nog veel geld over.
Van een echte kapitalist.
TwitNour schreef:Ik zou zelf zo graag m’n auto willen kunnen onderhouden... ik heb er simpelweg het verstand niet van en al helemaal niet de benodigde tools en dergelijke. Kijk altijd wel op tegen mensen die dit zelf kunnen, vind ik echt knap. Vraag me ook af waar je deze kennis opdoet.
Ik zou zeggen, als je een beetje kan googlen naar DIY instructies kom je er vanzelf wel. mijn advies: begin met de eenvoudigere klusjes als wielen wisselen, olieverversen en oliefilter vervangen, het zijn prima klusjes voor een beginner.
Tuurlijk, is misschien wat makkelijk gezegd voor iemand met een technische achtergrond, maar geloof me, zo begint iedereen, door te proberen. Ik begon ook zonder enig kennis over auto's te klussen aan me auto, alles was voor mij abrakadabra in een auto. Na een DIY gevonden te hebben om olie te verversen en een plek gevonden te hebben waar ik een brug kon huren voor €10,- p/u stond ik een jaar later op diezelfde plek mijn koppeling te vervangen, zo snel kan het gaan.
dennuus1 schreef:"gewoon doen" vind ik wel heel gevaarlijk zeggen.
Een filmpje van YouTube kijken maakt je nog geen monteur.
Ik kom op het werk vaak zat auto's tegen waar "handige" mensen zelf aan gesleuteld hebben, en je word er soms bang van wat je tegen komt.
Ik durf mezelf best technisch te noemen, maar ik ga ook niet mijn eigen CV ketel onderhouden, om zo maar iets op te noemen.
Als je zelf denkt de kennis er van te hebben, en vertrouwen in jezelf hebt dat je het kan, moet je het zeker doen. Maar als je afhankelijk bent van Google en YouTube.. blijf er alsjeblieft van af.
Niet lullig bedoel ofzo, maar hoe ben jij begonnen als monteur? jij hebt het toch ook niet alles in 1dag geleerd? iemand heeft als het goed is je verteld hoe alles gedaan moet worden. Tuurlijk iemand naast je hebben bij wie je je vragen kan stellen etc. is beter leren als vanaf een video of stuk tekst, maar dit is wel persoonsafhankelijk. Ik bedoel ik ken mensen bij mij op de TU die elke college er zijn en onvoldoendes scoren en mensen die nooit colleges volgen en alleen het boek lezen en wel voldoendes halen.