Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » vr 03 jan 2014, 11:07

De ventilatie is inderdaad ook niet krachtig.
Kunnen we die motor niet upgraden voor een zwaardere? :P

Het valt mij inderdaad ook op dat het meestal zo is dat de ramen beslaan bij het starten van de auto. (als je hem met airco weg zet)
Misschien helpt het om de ventilatie uit te zetten bij het starten van de auto en dan pas aanzetten als de motor een beetje op temperatuur is?

Volkswagen gaat het echt niet beter maken dan het is. Misschien in modeljaar 2016 na een facelift ofzo...

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1490
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Vochtprobleem

Bericht door Xanderv » vr 03 jan 2014, 15:20

Je moet em ook niet met airco wegzetten ;) al dat condens wat in de airco vormt kan geen kant op (koude airco, warme buitenlucht) Als je dan de volgende ochtend je auto aanzet blaast ie eerst al dat vocht op je ramen. Je airco gaat er op den duur ook enorm van stinken.

Had het met mijn Leon destijds ook, stinken als een malle en na een geur behandeling nog niet beter. Toen een half jaar de airco een minuut of zo uit zetten voordat ik de auto uit zette en hoppa stank weg.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

ABT-UP
Donateur member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 17:04

Re: Vochtprobleem

Bericht door ABT-UP » di 07 jan 2014, 11:38

ik heb ook last van beslagen ramen,maar bij mij gaat als ik de Up start ,direct de airco aan ( 10-2013 )

mijn ervaring met vw /pon is dat ze altijd in 1e instantie wegsturen cq de klacht niet erkennen.

mijn Up had aan onderkant van achter klep deuken cq bobbels, dealer vertelde mij dat elke Up dit heeft , was het hier niet mee eens en heb via pon 250€ terug gehad omtrent de achter klep.

maar ik sluit me aan bij de vocht problemen

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door SuperEd » di 07 jan 2014, 13:46

swiebs up schreef:ik heb ook last van beslagen ramen,maar bij mij gaat als ik de Up start ,direct de airco aan ( 10-2013 )

mijn ervaring met vw /pon is dat ze altijd in 1e instantie wegsturen cq de klacht niet erkennen.

mijn Up had aan onderkant van achter klep deuken cq bobbels, dealer vertelde mij dat elke Up dit heeft , was het hier niet mee eens en heb via pon 250€ terug gehad omtrent de achter klep.

maar ik sluit me aan bij de vocht problemen
Hoe lang na de aankoop heb je dat geld terug gekregen ???, ik heb dat ook en volgens mij
velen met ons. :happy-bouncyred:

Ga ik ook ff briefje sturen.
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door SuperEd » di 07 jan 2014, 13:56

Zoals al eerder gemeld, heb ik de problemen zelf niet.


Maar het probleem is volgens mij nog veel groter dan we vermoeden, vorige week
stopte mijn buurman met z,n UP en vroeg of ik ook last had van vochtproblemen ( dus niet)
hij toonde mij fotos vanaf z,n mobiel en hier schrok ik toch wel van.
Het was net of de foto,s vanuit een douchecabine genomen waren ( zonder gein).

Daarbij gaf hij aan, dat een andere buurman er ook last van zou hebben. ( :P we wonen UP town... :P )

Misschien iets voor de genen die er goed in bedreven zijn om een vraag op Facebook neer te leggen
om te kijken wie er zo allemaal last van hebben. :techie-typing:
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

ABT-UP
Donateur member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 17:04

Re: Vochtprobleem

Bericht door ABT-UP » di 07 jan 2014, 14:18

SuperEd schreef:
swiebs up schreef:ik heb ook last van beslagen ramen,maar bij mij gaat als ik de Up start ,direct de airco aan ( 10-2013 )

mijn ervaring met vw /pon is dat ze altijd in 1e instantie wegsturen cq de klacht niet erkennen.

mijn Up had aan onderkant van achter klep deuken cq bobbels, dealer vertelde mij dat elke Up dit heeft , was het hier niet mee eens en heb via pon 250€ terug gehad omtrent de achter klep.

maar ik sluit me aan bij de vocht problemen
Hoe lang na de aankoop heb je dat geld terug gekregen ???, ik heb dat ook en volgens mij
velen met ons. :happy-bouncyred:

Ga ik ook ff briefje sturen.
4 december is dit mij toegezegd door PON,, zeggen dat je niet accepteerd dat er deuken ,bobbels inzitten,werd in 1e instantie afgescheept met PRODUCKT EIGEN SCHAP,maar vertelde toen dat het geen eigenschap is maar een productie fout ivm er meerdere merken met een glazen achter klep rond rijden en daar geen last van hebben

kreeg ik dus 250 euro retour voor zie mail van PON hieronder

Zoals telefonisch besproken zullen uw dealer en wij u financieel gaan compenseren voor de kosten die u hebt moeten maken voor de klachten over uw Volkswagen up!

Wij zullen u als volgt gaan compenseren:
Onkosten : €250,00
Compensatie achterruit met privacyglas : € 250,00
Diner : € 200,00

Totale compensatie € 700,00

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Vochtprobleem

Bericht door CanisLupus » di 07 jan 2014, 20:35

Wat een toestanden met al dat vocht. Lijkt wel of minimum temperatuur waarop de airco nog werkt te laag is. De airco werkt in de UP! vanaf +2 graden Celsius. Daaronder dus niet. Bij mijn andere auto (Toyota) is deze grens op 4 graden gesteld. De airco is gevuld met vloeistof die ongeveer bij 4 graden kookt (koken betekent verdampen, dus koelen) daaronder werkt hij dus niet meer. Misschien is het beter de airco niet beneden de 4 graden Celsius (of 2) te gebruiken.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » di 07 jan 2014, 21:24

CanisLupus schreef:Wat een toestanden met al dat vocht. Lijkt wel of minimum temperatuur waarop de airco nog werkt te laag is. De airco werkt in de UP! vanaf +2 graden Celsius. Daaronder dus niet. Bij mijn andere auto (Toyota) is deze grens op 4 graden gesteld. De airco is gevuld met vloeistof die ongeveer bij 4 graden kookt (koken betekent verdampen, dus koelen) daaronder werkt hij dus niet meer. Misschien is het beter de airco niet beneden de 4 graden Celsius (of 2) te gebruiken.
Aa! Da's een interessante! Zou ik nooit aan gedacht hebben. Er zijn van die gespecialiseerde airco-bedrijfjes die zoiets wellicht kunnen testen - en eventueel de vloeistof zouden kunnen vervangen. Of... in vakkundig oordeel kunnen geven over dit frequente Up!-probleem!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door @@lgra » wo 08 jan 2014, 19:33

Ook in andere auto's werkt de airco niet meer rond de 3 graden. Dat is gewoon een beveiliging tegen bevriezing van de verdamper. Tis dus geen defect of instelling. ;)

Onder het vriespunt zou de aico ook geen zin hebben. De luchtvochtigheid is dan sowieso laag, net als de temperatuur.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door enie-up » zo 19 jan 2014, 01:36

Vandaag in de autobild nummer 3 een tussentijdsverslag van de up
Ook daar natte voeten en vocht in de auto en stinkende lucht
terug naar de fabriek dus en daar bleek dat bij montage van de airco de afdichting van de leidingen door schutboard verkeerd om gemonteerd zat :shock:
Doordat hij verkeerd om zat werkte hij als een trechter en werd hij dus nat ;)
Om het te repareren moest de halve voorkant gedemonteerd worden :shock:
Maar toen dat gebeurd was, alles weer helemaal droog 8-)
Oorzaak gevonden dus :D
Ze waren trouwens ook tevreden met de wegligging en de stoelen en dat al 79.000 km
http://www.autobild.de/artikel/auto-bil ... 44688.html

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door oppermii » zo 19 jan 2014, 08:30

For what it's worth, geen vochtproblemen in mijn mii. Twee weken in bezit, 1100 op de teller.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » zo 19 jan 2014, 15:15

oppermii schreef:For what it's worth, geen vochtproblemen in mijn mii. Twee weken in bezit, 1100 op de teller.

Nee en bij mij ook nog niet.
Alleen als het regent en je legt wat vochtigs op de achterbank beslaat het achterraam, logisch ?
Even de ventilator op standje 3 en alles is zo weer schoon. :shhh:
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » zo 19 jan 2014, 16:22

enie-up schreef:Vandaag in de autobild nummer 3 een tussentijdsverslag van de up
Ook daar natte voeten en vocht in de auto en stinkende lucht
terug naar de fabriek dus en daar bleek dat bij montage van de airco de afdichting van de leidingen door schutboard verkeerd om gemonteerd zat :shock:
Doordat hij verkeerd om zat werkte hij als een trechter en werd hij dus nat ;)
Om het te repareren moest de halve voorkant gedemonteerd worden :shock:
Maar toen dat gebeurd was, alles weer helemaal droog 8-)
Oorzaak gevonden dus :D
Ze waren trouwens ook tevreden met de wegligging en de stoelen en dat al 79.000 km
http://www.autobild.de/artikel/auto-bil ... 44688.html
Bedankt voor deze tip. Het kan wel eens een belangrijk artikel blijken te zijn!

Ik krijg het artikel niet geopend, daarom twee vragen: weet je van wanneer de auto is? Er zijn hier medeforummers die proberen uit te zoeken of het een fabricagefout gedurende een bepaalde periode was. En ten tweede: zijn er foto's van de verkeerd-om aangesloten leidingen? Dat zou het zoeken naar de oorzaak voor velen een stuk makkelijker maken!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Vochtprobleem

Bericht door GasDwerg » ma 20 jan 2014, 00:08

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door enie-up » ma 20 jan 2014, 13:10

Afbeelding
Het bedoelde artikel ;)

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vochtprobleem

Bericht door GunSpeed » di 21 jan 2014, 08:42

GasDwerg schreef:
enie-up schreef: terug naar de fabriek dus en daar bleek dat bij montage van de airco de afdichting van de leidingen door schutboard verkeerd om gemonteerd zat :shock:
Doordat hij verkeerd om zat werkte hij als een trechter en werd hij dus nat ;)
Dat is hetzelfde euvel als bij Gunspeed, toch ?
Idd, mijn Up had hetzelfde probleem. De rubberen zitting was fout gemonteerd en dat euvel is verholpen. Het tapijt is niet meer doorweekt zoals ervoor maar het vochtprobleem is nog niet helemaal weg en bijgevolg gaat ie volgende week nog eens binnen bij de dealer. Zou ook gewoon restvocht kunnen zijn dat nog in het tapijt zit omdat het met deze koude temperaturen niet gemakkelijk is om dat er uit te krijgen. Wordt vervolgd ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Dutchmeeuw
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 21 jan 2014, 12:50

Re: Vochtprobleem

Bericht door Dutchmeeuw » wo 22 jan 2014, 10:20

Las in het Volkswagen Werkplaats handboek het volgende:

Technical background

On all affected vehicles gathered humidity cannot drain from some areas of the body. This can lead to surging noises and in winter to icing-up with rumbling noises.

Work

Criterion 01: Fit additional water drains

On all affected vehicles must additional water drains -illustration- must be fitted according to the repair instructions in the area of the end panel (1) , the side member (2) and the front sill panel (3). On both vehicle sidesthree additional drains must be created.
1.png
1.png (101.96 KiB) 7598 keer bekeken
On all affected vehicles the fine sealing of the end panel on the left and right vehicle side must be pierced.
6.png
6.png (330.02 KiB) 7598 keer bekeken
Make sure that a permanent opening -circle- is created.

From chassis number WVWZZZAAZCD031086 the plugs in the side member standard are no longer fitted.
Remove the plug –arrow- in the left and right side member. The plugs are not needed any more.
2.png
2.png (221.11 KiB) 7598 keer bekeken
Volkswagen Move UP! 75PK ASG 2013

Gebruikersavatar
Dutchmeeuw
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 21 jan 2014, 12:50

Re: Vochtprobleem

Bericht door Dutchmeeuw » wo 22 jan 2014, 10:21

From chassis number WVWZZZAAZCD031253 the seal of the body has been optimised.

On all affected vehicles from chassis number WVWZZZAAZCD031253 following work is not necessary any more.
The plug must be removed, so that it cannot be pressed into the sill panel when drilling the hole.
3.png
3.png (240.73 KiB) 7597 keer bekeken
Drill a hole (5 mm diameter) centrally in the plug according to the illustration.
4.png
4.png (126.07 KiB) 7597 keer bekeken
Refit the left and right sill panel plugs.
Volkswagen Move UP! 75PK ASG 2013

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door oppermii » wo 22 jan 2014, 10:22

Thanks, interesting!

Gebruikersavatar
Dutchmeeuw
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 21 jan 2014, 12:50

Re: Vochtprobleem

Bericht door Dutchmeeuw » wo 22 jan 2014, 10:26

Is misschien niet "de oplossing". Had al eerder op het forum gelezen over deze methode, maar dacht dat dit misschien een handige aanvulling is...
Volkswagen Move UP! 75PK ASG 2013

Plaats reactie